Hier kun je praten over alles wat niets of weinig met ons merk te maken heeft.
Plaats een reactie

Ik heb een auto vd zaak of lease-auto en tel dit jaar

Niet bij
49
53%
Wel bij
44
47%
 
Totaal aantal stemmen : 93

Re: Leaserijder zonder bijtelling de sjaak

18 mei 2012 17:45

Dat idee heb ik ook, zie regelmatig Priussen te snel rijden onder het mom van "kijk toch eens wat ik kan".
Hetzelfde kom ik ook tegen bij de Passat Blue Motion...

Re: Leaserijder zonder bijtelling de sjaak

19 mei 2012 0:24

Gelukkig zijn er ook auto's met 20% bijtelling, waarmee je voor 50 Euro snel en comfortabel naar Tirol rijdt en die zelfs boven de 200 km/h het schoonst is, van wat er voor zover ik weet op de markt is :lol: .
Overigens hoor ik niets over de woon werk regeling die 1 juli 2011 al stilletjes is ingegaan. Veel ondernemers zullen daar wat extra centjes voor moeten reserveren voor de IB van 2011 :salut: .

Re: Leaserijder zonder bijtelling de sjaak

19 mei 2012 23:11

dynamic schreef:Gelukkig zijn er ook auto's met 20% bijtelling, waarmee je voor 50 Euro snel en comfortabel naar Tirol rijdt en die zelfs boven de 200 km/h het schoonst is, van wat er voor zover ik weet op de markt is :lol: .

Deze? ;) (neem aan dat je met die 50 Euro de diesel bedoelt?!)
Afbeelding

Re: Leaserijder zonder bijtelling de sjaak

20 mei 2012 13:36

Nog 16 dagen geduld. Duurt wel lang :D

Re: Leaserijder zonder bijtelling de sjaak

22 mei 2012 0:17

Pascal schreef:Deze? ;) (neem aan dat je met die 50 Euro de diesel bedoelt?!)
Afbeelding


Nee, fijne auto maar die niet. Bij hoge snelheid (bijv 170-190 op de autobahn) zuiniger qua Euros/km en veel schoner (hoewel dat laatste me niet echt bezighoud)
Zit onterecht niet in de 14% klasse maar zou gezien de praktijk cijfers daar veel eerder in horen dan de hybrides :bang:



:popcorn:

Re: Leaserijder zonder bijtelling de sjaak

22 mei 2012 15:36

Ik heb ook al zitten rekenen:
De 14% bijtelling op een Prius komt bij mij hoger uit dan de 20% op een nette VW Golf.

Bij mij gaat de Audi A3 met de 0% / 500km regeling er in januari dus waarschijnlijk uit voor een VW Golf met 20% bijtelling.
Netto effect is dat ik voor ca EUR 200 per maand extra kosten beduidend meer prive kilometers zal gaan maken.
Prive rijden wordt immers weer een vaste kostenpost; terwijl deze voor mij nu variabel is als de kosten van onze prive auto.

(ja ik hou netjes mn kilometerregistratie bij en nee ik klooi daar inderdaad niet mee).

Re: Leaserijder zonder bijtelling de sjaak

22 mei 2012 19:58

maar de vraag is - hoe kom je van die a3 af.... :scratch: (mijn leaser is pas 4 maanden oud...)

Re: Leaserijder zonder bijtelling de sjaak

22 mei 2012 20:10

Afbeelding

Re: Leaserijder zonder bijtelling de sjaak

22 mei 2012 21:14

Ja, en dat gaan ze geloven, zo midden in heteeiland... :mrgreen:

Re: Leaserijder zonder bijtelling de sjaak

22 mei 2012 21:19

Misschien staat hier nog wat voor je tussen :mrgreen:

No 21 lijkt mij wel afdoende :bang:

Re: Leaserijder zonder bijtelling de sjaak

22 mei 2012 21:43

horn schreef:Ja, en dat gaan ze geloven, zo midden in heteeiland... :mrgreen:


"Hij vloog zo maar in de fik" werd toch ook geloofd?

Re: Leaserijder zonder bijtelling de sjaak

22 mei 2012 21:45

ook niet helemaal :evil: (lees: helemaal niet).

Maar dan kom je in 'kleine lettertjes', 'als je al een jaar in een auto rijdt kan het nooooooit een productiefout zijn'. 'prima dat er in Amerika 45 zelfde auto's hetzelfde hebben meegemaakt, maar we zijn hier nou eenmaal niet in Amerika....' etc.... :bang:

Re: Leaserijder zonder bijtelling de sjaak

22 mei 2012 22:35

Only in America? :wink:

Re: Leaserijder zonder bijtelling de sjaak

22 mei 2012 22:51

En die checken bij elke tankbeurt wel het oliepeil.....

Re: Leaserijder zonder bijtelling de sjaak

22 mei 2012 23:06

Allemaal leuk die verhalen, maar de overheid moet niet denken dat ze hier wijzer van worden. De creativiteit gaat in elk geval toenemen. En saillant detail: er gaan meer mensen fietsen, en dat was toch wat ze willen? Of toch niet, want dan word er fors minder getankt, en dus een daling van belastinginkomsten. Uiteindelijk kunnen een hoop mensen de brandstof niet uit 'eigen vermogen' betalen, zeker niet als je net een baantje hebt aangenomen op grote afstand.

Korte rekensom: Stel: Volendam-Den Haag is 100km, verbruik gemiddeld 1 op 10 (ook al zegt die 'zuinige' computer wat anders) is dus 10 liter heen en 10 liter terug.
20 liter per dag maal 5 is 100, maal 4 weken is 400 liter per maand. Kost ongeveer 680,=

Zeuren bij de baas, omdat je er 680,= euro netto bij wilt hebben, dus een bruto loonsverhoging van gemiddeld 1360,= eurietjes, uiteraard verminderd met de huidige reiskostenvergoeding, kom je toch op zo'n 1000,= euri bruto loonsverhoging. Of maak ik nu een denkfout dat dit de werkwilligheid ten goede gaat komen? Ook omdat ene minister het plan had opgevat, om verplicht te stellen, dat werklozen wat verder weg een baan MOETEN aannemen. Nee, dan blijft het handje ophouden toch lucratiever. Met andere woorden: niet werken levert met ingang van 1 januari uiteindelijk voor een grote groep welwillenden (werkwillenden) meer op, dan dat je nog enige moeite neemt om toch die baan wat verder op te nemen.
Niet iedereen krijgt even een auto van de baas, soms, heel soms, zijn er mensen die nog een oudje zelf kunnen betalen.....of een nieuwe Panda van 35000,= guldentjens :popcorn:

Re: Leaserijder zonder bijtelling de sjaak

22 mei 2012 23:07

Ieder uur toch?

Re: Leaserijder zonder bijtelling de sjaak

22 mei 2012 23:14

Ik denk dat het hele fenomeen auto van de zaak snel gaat verdwijnen en iedereen een mobiliteit vergoeding krijgt, belast of onbelast ik weet het niet….
Ik heb begrepen dat dit bij Shell reeds jaren geleden ingevoerd is en goed ontvangen is door de werknemers.
Dan kunnen we allemaal het vervoer uitzoeken wat het beste bij ons past, voor de en is dat de fiets voor de ander de trein en voor anderen zal dat de auto blijven. Wellicht dat er meer mensen gemotiveerd raken om te gaan carpoolen.
Tja daar schiet deze regering natuurlijk niets mee op en zullen weer andere maatregelen gaan bedenken om ons te plukken, accijnzen nog maar een keer omhoog, laatste IB schaal vanaf 100K naar 72%, ben maar wat aan het brainstormen….. ;-((

Re: Leaserijder zonder bijtelling de sjaak

22 mei 2012 23:18

Weinig nieuws onder de zon en bij meer bedrijven gebruikelijk dan alleen bij Shell. Vaak als alternatief voor de leaseregeling. Betreft een cashoptie waar je IB over betaalt.

Re: Leaserijder zonder bijtelling de sjaak

22 mei 2012 23:36

Shell is een staatsbedrijf, daar tank ik al jaren niet meer.

Re: Leaserijder zonder bijtelling de sjaak

22 mei 2012 23:59

Heb een tankpas van Shell, van de baas gekregen. :mrgreen:

Re: Leaserijder zonder bijtelling de sjaak

23 mei 2012 0:04

Gelukkig heb ik die keus nog wel :mrgreen:

Re: Leaserijder zonder bijtelling de sjaak

23 mei 2012 11:36

Wie weet gaat het toch niet zomaar door:

Bron FD 23-5-'12

Fiscaal experts raden afschaffen onbelaste reiskostenvergoeding af

Het schrappen van de onbelaste reiskostenvergoeding leidt tot hoge extra uitvoeringskosten en administratieve lasten bij de overheid en bedrijven.

Fiscaal specialisten raden deze maatregel, die een belangrijk onderdeel vormt van het Lenteakkoord, om die reden af. Voor zover nu bekend wil de Kunduzcoalitie de reiskostenvergoeding voor al het woon-werkverkeer, inclusief per openbaar vervoer en leaseauto, met ingang van 1 januari 2013 belasten.

Stortvloed aan rechtszaken

Volgens fiscalist Jan Bertram Rietveld van Ernst & Young dreigt een ‘lawyers paradise’ als het woon-werkverkeer weer belast gaat worden. Dat was vóór 2004 jarenlang het geval en leidde toentertijd tot een stortvloed van rechtszaken. Hij wordt gesteund in die mening door een studiecommissie die in 2010 op verzoek van toenmalig staatssecretaris Jan Kees de Jager onderzoek deed naar de continuïteit en vernieuwing van het belastingstelsel.

Die commissie concludeerde dat aan deze ingreep forse bezwaren kleefde. Het onderscheid tussen woon-werkverkeer en zakelijke kilometers stuitte namelijk in de praktijk op grote problemen. Om te besparen op de hoge uitvoeringskosten werd in 2003 juist besloten het woon-werkverkeer als zakelijke kilometers te beschouwen en niet langer te belasten.

Iedere cent verlaging spekt de schatkist

Volgens de commissie, die werd voorgezeten door PwC-fiscalist Stef van Weeghel, zou volledige afschaffing van de reiskostenvergoeding € 1,7 mrd opbrengen. De Kunduzcoalitie houdt in haar akkoord rekening met een extra opbrengst van € 1,2 mrd. Zakelijke kilometers blijven in dit plan tot een maximum van 19 eurocent per kilometer onbelast.

Wel haalbaar en te overwegen uit milieuoogpunt is een verlaging van de onbelaste reiskostenvergoeding, aldus de commissie-Van Weeghel. Iedere cent verlaging voor woon-werkverkeer en zakelijke ritten spekt de schatkist met € 100 mln.

Wachten op de details

Het bedrijfsleven kijkt ondertussen reikhalzend uit naar de uitgewerkte wetsvoorstellen. Woordvoerders van bedrijven met veel leaserijders, zoals ING, Rabobank en PwC, geven allemaal aan dat zij niet verder komen dan inventariseren. Geen enkele onderneming heeft concrete plannen. Het is wachten op de details.

De reiskostenvergoeding is een belangrijke arbeidsvoorwaarde, en het belasten ervan kan werknemers tientallen tot honderden euro’s netto per maand gaan kosten. Vooral berijders van leaseauto’s van de zaak die maximaal 500 privékilometers per jaar afleggen en daarvoor een ritadministratie bijhouden, worden de dupe. Zij zien hun vervoerslasten met vele honderden euro’s per maand stijgen.

Bestelwagens

Extra pijnlijk voor deze groep autorijders is dat leasecontracten meestal een looptijd van drie tot vier jaar kennen. Tussentijds het contract opzeggen is erg duur. De vraag is in dat geval of werkgevers bereid zijn geheel of gedeeltelijk te betalen voor deze afkoop.

Over de behandeling van bestelauto’s zegt het Lenteakkoord tot dusver niets. Bestelwagens worden bij uitstek gemengd gebruikt voor woon-werkverkeer en zakelijke ritten. Om de berijders hiervan niet onevenredig hard te treffen zal het ministerie van Financiën dus een list moeten verzinnen.

Re: Leaserijder zonder bijtelling de sjaak

23 mei 2012 11:56

hielkema997 schreef:Wie weet gaat het toch niet zomaar door:


Die voorspelling had ik meteen al gedaan... Zelden wordt de soep zo heet gegeten als deze wordt opgediend.

Sowieso moet het altijd zo moeilijk bij de politiek. Waarom niet gewoon schijven inkorten? Haal je ook meer IB op.

Re: Leaserijder zonder bijtelling de sjaak

23 mei 2012 11:59

Dat zal dat stelletje imbecielen aan de top waarschijnlijk een hele grote worst wezen! Er wordt niet of nauwelijks naar het bedrijfsleven geluisterd, en zeker niet naar het 'werk-vee' . Vooral links gaat over lijken, en doen alsof alle acties positief voor het volk uit zullen vallen......wordt vervolgd!

Als je in het donker een fietser aanrijdt zonder verlichting, kan jij als automobilist opdraaien voor de schuld.
Als je een werknemer wilt ontslaan die gestolen heeft, moet je dat heel netjes aan een rechter vragen, of je alsjeblieft de arbeidsovereenkomst mag ontbinden (meestal moet je dan nog een paar maanden salaris als boete aan de dader betalen, want jij hebt hem tenslotte in de gelegenheid gesteld om te kunnen stelen :shock: ). Dus van enig realistisch denken zal wel nooit sprake zijn bij de overheid.

De meest realistische denkvorm: met je vervoersmiddel kan je of moet je je brood verdienen, ergo: dan zijn het per definitie beroepskosten, dus MOETEN ze aftrekbaar blijven. Die vrije keus, en dus liberale keus, moet met hand en tand verdedigd blijven! Kennelijk ben ik 1 van de weinige die hier zo fel op reageert.

Re: Leaserijder zonder bijtelling de sjaak

23 mei 2012 12:12

Noodgedwongen gaan bijtellen, waardoor het belastbaar inkomen stijgt, dan raken mensen hun huursubsidie, zorgtoeslag en andere inkomensafhankelijke subsidies kwijt. Kunnen ze extra huurverhogingen tegemoet zien.....
Plaats een reactie