Paul, het valt me op dat op deze pagina, men het heeft over dat ...-werk aan een M96 of M97 blok. Blijkbaar zijn deze heren aan de foto's te zien gewoon om aan GT2's e.a. exotisch spul te werken en doen ze nogal kleinerende uitspraken over...
Desondanks zijn er inderdaad problemen die best kunnen besproken worden zoals je aanhaalt. Toekomstige eigenaars of eigenaars van bepaalde motoren hebben immers recht te weten wat de mogelijke problemen kunnen zijn en wat ze kunnen kosten. Daar ik de indruk krijg dat dit topic op deze manier informatief is, wou ik deze lange post posten.
IMS -probleem, koelproblemen en verkeerde basis zijn reeds aangehaald, maar het probleem 'Oil starvation' dat op andere, vooral buitenlandse, fora grondig besproken wordt, heb ik voor zover ik gelezen heb nog niet tegengekomen, vandaar deze post.
Voor diegene die niet kunnen volgen: 'probleem om olie rond te pompen'.
Onderaan in het carter wordt olie opgezogen en onder druk op de juiste plaatsen ingespoten. Toch kan het gebeuren dat de pomp op sommige tijdstippen niet voldoende olie kan krijgen, bvb door het nemen van langedurige bochten of reeksen van stevige bochen e.a. wordt de olie weggeslingerd naar andere plaatsen dan op de plaats waar de olie door de pomp zou kunnen opgezuigd worden met het gevolg dat de oliedruk daalt.
Een dalende oliedruk zou een mogelijke oorzaak van gescheurde cilinderwanden of cilinderkoppen, dat mijns inziens wordt veroorzaakt door een te hoge temperatuur. De 996 met de X51-kit heeft een andere caterpan, die de kans op dit voorval zou verkleinen . (die ook op de 997S MKI staat)
Weet iemand dat er al 996 X51's ook (gescheurde cilinder wanden of cilinderkoppen) problemen heeft gehad? Of heeft iemand weet dat er (met een gewone 996) juist voor de plof gebeurde bochtige stukken gereden werden bij hoge toerentallen? Blijkbaar zouden in stevige bochten de oliedruk dalen. Juist op die momenten kijkt niemand naar zijn oliedrukmeter. De meesten kijken op de rechte stukken eens naar hun oliedruk meter.
Ik wil hier wel de nadruk opleggen dat het hier zou gaan over goed ontluchte waterkoelingsystemen die het moeilijk krijgen door een slecht olie transport waardoor de temperatuur doet stijgen door een grotere wrijving van bewegende delen.(die te weinig of geen olie krijgen)

De carterpan van een 996 vervangen door een X51-exemplaar zou in dit geval een hele verbetering kunnen zijn. Als ik de tekeningen (van de standaard 996) goed bekijk is onderaan op de carterpan in het midden een hoog kader geplaatst waar de olie op een aanvaardbaar niveau zou blijven. Langs de twee zijkanten zijn elks 3 gaten gemaakt om olie binnen te krijgen. Aan de binnenkant van dat hoog kader zijn rubbers bevestigd die als flap fungeren, voor zover ik het kan afleiden is dit om olie die in het kader komt niet terug weg zou lopen. Dus een soort éénrichtingsverkeer de olie kan van beide kanten in het hoog middenkader, maar kan niet van het hoog middenkader terug uit het middenkader. 3 grote problemen kunnen zich voordoen:
-Als één van deze rubbers door de vele bewegingen,temperatuursverschillen, verduring e.a. begint te scheuren zou er niet zoveel olie meer in het hoog middenkader blijven.
-Als één van deze rubbers volledig afscheurt is het onvermijdelijk dat de rubber wordt het opgezogen door de zuigmond van de oliepomp. ==> de oliedruk daalt alsook het debiet.
- Het hoog middenkader is uit een soort plastic gemaakt, bij de X51 uit metaal, het plastic kan vervormen en zorgen dat de gaten er niet hetzelfde blijven uitzien. In het slechtste geval zouden de rubbers niet voldoende de gaten meer kunnen afdekken.
Mvg,