Zaken als vering, aandrijving, banden, velgen, uitlijning, remsysteem etc. komen hier aan bod.
Plaats een reactie

Re: Wegligging 993 in bochten A6-A27

02 okt 2012 17:23

Die bleken ook op mijn 993 C2 te zitten. Auto stond te hoog en gingen op de dempers niet meer lager. Is toen door PCG opgelost door andere veren te monteren, ik meen H&R, en de auto te verlagen (tov standaard 1,5cm). Opnieuwd afgesteld, uitgelijnd, ... Wereld van verschil. Het "zenuwachtige" gedrag op de achteras compleet verdwenen.

Kan zo niet inschatten wat bij jouw wagen tot een oplossing zou kunnen leiden maar twijfel of originele veren de beste keuze is voor de B6.

Anders blijft er nog genoeg over om na te (laten) kijken. Draagarmen, kinematic toe fijnafstelling van de achteras (er zijn genoeg specialisten die niet de beschikking hebben over dit gereedschap), ...

Re: Wegligging 993 in bochten A6-A27

02 okt 2012 21:20

Volgens de specialist en kenners op dit forum zou een verlaging van 1.5tot 2 cm een aanzienlijke verbetering geven.
Nieuwe veren incl.montage kost circa 1000€. Heeft iemand ervaring met een 993 met verlaagd onderstel in deze bochten?

Re: Wegligging 993 in bochten A6-A27

02 okt 2012 22:17

Voordat je begint aan grote/dure aanpassingen: neem je die bocht met (wat) gas er op of 'rollend' :?:
Had met de 993 bij Frankfurt - A3?... - bij 200 km/u ook het gevoel "dit voelt niet strak, beetje deinend".
Wat een verschil als je dan wat gas heeft :idea: :P

Heb de indruk dat Hans nu toch echt denkt aan een vervanger en de 993 aanprijst:
molen934 schreef:Heb mijn 993 2S vorig jaar vierkant laten uitlijnen en begin van dit jaar van verse banden voorzien :!:
Voor mijn gevoel de best sturende 911 ooit gehad, joh wat gaat dat ding strak over de weg :drive:

:mrgreen:

Re: Wegligging 993 in bochten A6-A27

02 okt 2012 22:24

Meestal rollend,is veel verkeer.Zal het op een rustig moment eens uitproberen.
Zondag NPC Lelystad,dus mooi weer :D Kom even kijken.

Re: Wegligging 993 in bochten A6-A27

02 okt 2012 22:51

Zondag NPC Lelystad,dus mooi weer Kom even kijken.


Tot dan :thumleft:

Weer even on topic, het is en blijft een rare bocht en hobbelig wegdek zeker vanaf Lelystad naar Utrecht. Ik heb geen ervaring met de 993
maar weet wel dat de bocht met de 964 goed te doen is, wel oppassen voor die grote hobbel ergens halverwege :!:

Re: Wegligging 993 in bochten A6-A27

02 okt 2012 23:57

Taatjen schreef:Zondag NPC Lelystad,dus mooi weer :D Kom even kijken.

Waar is dat dan? Wellicht dat ik even kan langsrijden?

Re: Wegligging 993 in bochten A6-A27

03 okt 2012 1:26

Midland circuit, zelfde zijweg als naar RDW, maar dan links aanhouden en doorrijden :wink:

Re: Wegligging 993 in bochten A6-A27

03 okt 2012 1:33

Paul II schreef:

Heb de indruk dat Hans nu toch echt denkt aan een vervanger en de 993 aanprijst:

Ja,viel me ook al op,de foto staat er wel heel erg vaak op 8) Hans doe het nou niet :cry: ,of hou die ontzettend mooie 2S er naast!!

Re: Wegligging 993 in bochten A6-A27

03 okt 2012 7:31

Gezien het garage project van Hans durf ik te beweren dat de 993 er niet uit gaat maar dat er een jonger broertje in aantocht is. :popcorn:

Re: Wegligging 993 in bochten A6-A27

03 okt 2012 15:13

Vervelende kwaal die je veel bij 993's voorbij hoort komen.

In het algemeen kun je zeggen dat wegligging het resultaat is van wagengewicht, as-last, zwaartepunt, contactvlak banden.

Ongecontroleerde veranderingen in wielgeometrie zorgen voor een zwabberig weggedrag en dito communicatie met de bestuurder. Zeker bij snelheden van boven de 180 , waarbij de toch al lichte voorzijde van een 911 redelijk wat lift ondervindt.

Zoals anderen al eerder hebben aangegeven zit in de (achter)ophanging van de 993 bovengemiddeld veel rubber. Voor een strak en compromisloos weggedrag geeft het veel profijt om het (verouderde) rubber in het achtersubframe te vervangen door 'solid mounts'. Het compromisloze ligt hem in iets hogere NVH (noise vibration harshness) waarden, in de praktijk merk je dit nauwelijks.

http://www.rennline.com/Rennline-Solid- ... /SB65%2EXX

Ook heeft het zin de overige ophangingsrubbers te vervangen door rubbers met RS hardheid, dus zowel voor als achter. Deze bestaan uiteraard ook als stalen monoballs maar dat is dan weer minder geschikt voor weggebruik ivm hoge slijtage.

RS rubbers zijn te krijgen bij elephant racing, zie rear track arm bushings:

http://www.elephantracing.com/suspensio ... shings.htm

Je zult je auto hierna in positieve zin niet meer terug herkennen!

Re: Wegligging 993 in bochten A6-A27

04 okt 2012 10:43

Voor meer informatie en ervaringen mbt solid subframe kits kun je natuurlijk altijd nog even op rennlist, pelican etc. kijken.

Bijgaand commentaar door twee leden van 911uk.com:

A) Changing the subframe mounts is indeed a great upgrade. One of the best changes I made. I went with the ones from Rennline. Note: Stay with the non tilt solid sub frame mounts. Also, I changed to Wevo engine mounts (black pillow) and upgraded the engine carrier. Both these change made a HUGE improvement to feel and handling but note that it will also give you more slightly more noise, harshness and vibration but for me this was a bonus!

B) I've decided to go ahead with both the engine mounts (RS) and the GT2 subframe mounts. Collected the car Thursday evening and did a 200 mile-ish round trip through the Peak District yesterday.

Positives and negatives are pretty much as expected - the car feels much tighter - I used to get the feeling, even at low speed, that there was some side to side movement at the rear of the car over poor road surfaces, and at higher speeds, the rear seemed to take a while to settle after going over mid-corner bumps. It was a bit 'floaty' if you know what I mean. Both of these have been effectively dealt with by the new mounts. Another positive, which I guess I could be imagining, is that the feel for the road surface through the seat seems to have improved - I don't mean to imply any increase in harshness by this, it just feels like you have a better sense of the grain of the road. As I say, I could be making that bit up.

Negatives are really just around ride quality, particularly at low speed. While not night and day different, the mods just move the car a degree or two further away from an everyday A to B car - not a problem for my usage, but I can see wouldn't be to everyone's taste.

Overall, I'm very pleased. The real test will be a couple of marathan road trips this summer, which will involve staying as far from built up areas, and other traffic as possible, but where the road surfaces are also far from billiard smooth! Hope my observations are of use to any one else thinking of these mods.


Ach ja de 1 zegt 'floaty', de ander 'zwabberig' ...... feit blijft dat het zonder rubber gewoon lekkerder rijdt!;-)

Re: Wegligging 993 in bochten A6-A27

04 okt 2012 12:48

Delnoy schreef:Gezien het garage project van Hans durf ik te beweren dat de 993 er niet uit gaat maar dat er een jonger broertje in aantocht is. :popcorn:


Ja Rob we hebben lekker zitten "babbelen" in de tent met al die whisky tot in de late uurtjes :oops:
Verdampte nou dat spul :?:
Maar echt mannen zonder dolle ben erg in mijn sas met de oude luchtkoeler :thumleft:
En dat vind ik nu het mooie van zoveel mensen zoveel smaken, Rob vindt het dashboard antiek en ik kik er juist op gelijk aan mijn eerste 911 mooi zwart en strak zonder poespas :cheers:

Re: Wegligging 993 in bochten A6-A27

04 okt 2012 13:49

Klinkt als de oplossing die upgrade naar nieuwe/stijvere rubbers. 8)

Re: Wegligging 993 in bochten A6-A27

04 okt 2012 16:10

Heb enige tijd een 993 gereden waar de rubbers waren vervangen voor solid mounts en RS motormounts waren gemonteerd. Niet prettig voor een daily driver, de genoemde toegenomen NVH is zeer zeker merkbaar vooral in het nederlandse verkeer met klinkerwegen en drempels en veel start/stop.

Een 993 wordt nooit een GT3, als de auto goed is uitgelijnd met de goede dempers dan is wat overblijft het karakter van het type auto. Dat is naar mijn idee ook de charme van een bepaald type Porsche.

Re: Wegligging 993 in bochten A6-A27

04 okt 2012 21:31

Met veel belangstelling de inputs van 964HP gelezen. Ongetwijfeld zal de wegligging met deze aanpassingen verbeteren. Ben het met P-Track eens dat dit wel wat ver gaat voor een 993 die alleen maar op de weg komt. Verder vraag ik me af of de dakconstructie van de Targa dit wel aan kan.
Wat verbetering valt er misschien te behalen door de P. iets te verlagen,maar de voorste dempers staan al op de laagste stand,zodat nieuwe veren geplaatst moeten worden. Schat dat dit ongeveer 1000€ gaat kosten ,is dit het wel waard?
DE oplossing ligt bij Rijkswaterstaat,zij moeten een nieuw wegdek aanbrengen.Dit geeft geen extra kosten voor mij en iedereen betaalt er aan mee. :D :D

Re: Wegligging 993 in bochten A6-A27

04 okt 2012 21:43

P-Track schreef:Heb enige tijd een 993 gereden waar de rubbers waren vervangen voor solid mounts en RS motormounts waren gemonteerd. Niet prettig voor een daily driver, de genoemde toegenomen NVH is zeer zeker merkbaar vooral in het nederlandse verkeer met klinkerwegen en drempels en veel start/stop.

Ook voor een niet daily driver niet fijn naar mijn smaak 8)

Re: Wegligging 993 in bochten A6-A27

05 okt 2012 14:58

Blijkt maar weer dat iedereen verschillende wensen, eisen en voorkeuren heeft.

Ik zelf zou gek worden van een Porsche die zwabbert in lekkere snelle doordraaiers, daar heb ik 'm juist voor! Inboeten van comfort op remdrempels e.d. zou ik persoonlijk op de koop toe nemen.

Omdat het allemaal zo persoonlijk ligt is het misschien het beste om een keertje met iemand mee te rijden die al eea aan z'n 993 heeft aangepast.

- Standaard onderstel - solid subframe mounts
- M030 onderstel - standaard subframe rubbers
- PSS9/10 0nderstel - standaard subframe rubbers
- etc. de combinaties zijn natuurlijk eindeloos.

Op Rennlist kwam ik toevallig een Nederlander tegen die net bezig is de solid mounts te monteren:

http://forums.rennlist.com/rennforums/s ... erid=71219

Even een pb-tje sturen en een afspraak is zo gemaakt lijkt me??

De vraag of een targa/cabrio het krachtenspel met solid mounts voldoende aankan intrigeert me overigens. Wellicht dat 'sport' subframe rubbers van Elephant Racing (hoewel duurder dan solid mounts) een best of both worlds oplossing biedt?

Re: Wegligging 993 in bochten A6-A27

06 okt 2012 21:03

Paul II schreef:Voordat je begint aan grote/dure aanpassingen: neem je die bocht met (wat) gas er op of 'rollend' :?:
Had met de 993 bij Frankfurt - A3?... - bij 200 km/u ook het gevoel "dit voelt niet strak, beetje deinend".
Wat een verschil als je dan wat gas heeft :idea: :P



Rollend of met wat gas er op maakt geen verschil Paul.

Re: Wegligging 993 in bochten A6-A27

07 okt 2012 17:13

Zoals beloofd nog even verslag van de weg terug naar huis vanaf het Midland Cicuit :wink:

Ik kon de bocht helaas niet harder nemen dan 120 Km p/u ivm drukte op de weg. De hobbel zit er nog steeds :evil: maar
m'n 964 heeft geen last van wegschuiven, "dribbelen" etc etc.

Volgens mij is het wegdek wel recentelijk opnieuw geasfalteerd :!:

:salut:

Re: Wegligging 993 in bochten A6-A27

07 okt 2012 17:23

Bedankt Willem :thumleft:

Re: Wegligging 993 in bochten A6-A27

08 okt 2012 17:00

Misschien een rare vraag, maar welke banden heb je eronder en op welke spanning staan deze? Misschien is het probleem niet zo moeilijk als het lijkt.

Re: Wegligging 993 in bochten A6-A27

08 okt 2012 21:10

Michelin pilot sport met N-codering en voldoende profiel. Spanning 2.5 voor en 2.8 achter.

Re: Wegligging 993 in bochten A6-A27

09 okt 2012 18:47

Een zinnige opmerking van Retep :thumleft:

Ik heb op de laatste 2 slaloms (van de NPC) met de bandenspanning ge-expirimenteerd omdat ik niet tevreden
was met het bochtengedrag (ff extreem) en dit leverde inderdaad een heel anders sturende 964 op :!:

@ Taatjen, ik weet niet wat het boekje aangeeft voor de 993, maar ik zou wat Retep al aangeeft eens wat expirimenteren
met de bandenspanning. Zorg er wel voor met een geijkte bandenspanningsmeter te werken of in ieder geval iedere keer bij dezelfde
bandenpomp de druk te wijzigen zodat je zeker weet dat je gelijke waardes hebt.

Re: Wegligging 993 in bochten A6-A27

09 okt 2012 21:00

Eens kijken of ik de bocht af kan huren om de tests uit te voeren :D

Re: Wegligging 993 in bochten A6-A27

09 okt 2012 21:08

Taatjen schreef:Michelin pilot sport met N-codering en voldoende profiel. Spanning 2.5 voor en 2.8 achter.


Boekje: v/a 2,5
Misschien daardoor wat springerig?
Plaats een reactie