Goede avond allemaal. We zijn de koprol met de 996 Cabrio weer (een beetje) te boven en beginnen te beseffen hoeveel geluk we hebben gehad, er levend vanaf te zijn gekomen!
Niet zoveel water in die sloot, de 3 rollbars die achter de stoelen omhoog schoten, waardoor de kap niet ver ingedrukt werd, etc. etc. 03 oktober is normaal gesproken een feestdag hier in Leiden, maar wij hebben andere herinneringen aan die datum. Brrrr.
Vorige week echter, waren wij weer in Engeland en gingen weer even bij de Porsche winkel langs. Er stond weer genoeg moois, maar niet wat wij wilden, of wat binnen ons budget viel. We kregen echter te horen dat er die week een 987 (? zeg ik dat goed?) Boxster binnenkwam uit 2009. met extreem veel opties en PDK met Chrono Plus pakket. Dat zei mij niet zo veel, maar vrijdag 09 november kreeg ik een belletje dat ie binnen was. We stonden dus zaterdagochtend 10 november op de stoep. Nou ben ik eigenlijk niet zo'n erge liefhebber van de Boxster, vanwege dat ik 'm toch een beetje een hoog "Gooise vrouwen" gehalte vind hebben. Deze is een tweede generatie (met de Carrera GT koplampen) en het (bijna) 997 interieur. Het is een 2.9 motor, dus geen "S" en hij heeft 30.350km gelopen.
Ik werd even meegenomen voor een proefrit, jammer dat de weg erg nat was en het een soort van bijna regende, anders had de kap even open gekund natuurlijk. De auto heeft 255pk en dat is dus zo'n 100pk minder als we in de 996 met X51 hadden. Toen Jason (verkoper bij ParagonGB) een rotonde tweemaal nam met zoveel gang dat ik met moeite recht kon blijven zitten in m'n stoel, was ik wel overtuigd van de grip van deze auto (onze 996 was een 4). Het verschil tussen standaard, sport en sport-plus met de PDK7 was ongelovelijk. In de sport-plus wordt het echt een kart en gaat schakelen, accelereren en gasreactie allemaal flitsend snel. Ik heb zelf nog een kwartier of 3 zelf genoten met Jane naast me. De aansluiting voor I-phone, aux aansluiting, touchscreen navigatie, stoelverwarming, stoelventilatie, arcticsilver interior, volleder dash en deur, donkerblauwe stoelen en kap, 19inch wielen, etc. etc. maken het plaatje wel compleet.
Ik moet zeggen, dat ik héél anders tegen de Boxster ben gaan aankijken. Hij kan relaxed cruisen en tekeer gaan als een gek. Aan het uiterlijk zal ik ook wel wennen denk ik. De 996 vind ik nog steeds stoerder, maar als ik eerlijk ben, vond ik deze auto véél lekkerder rijden en ook veel makkelijker. De 996 was een 6 handbak en de Boxster is een 7PDK, daar kun je ook handmatig mee rijden, maar het schakelen gaat altijd makkelijker, vanwege geen koppeling te bedienen. Dan schijnt er ook nog "launchcontrol" op te zitten. Sport-plus aan, tractiecontrole uit, voet op de rem, andere voet vol op het gas en...... rem los en rechtervoet tot op de vloer. Schijnt een super ervaring te zijn. Gaan we misschien ook nog eens proberen, maar is niet iets wat je vaak zult doen denk ik. Echt..... vanaf dat ik in de Boxster reed, moest ik mijn meningen bijstellen. Prettige bijkomstigheid is het (relatief) bescheiden benzineverbruik. In de periode van Februari 2012 t/m 03 Oktober 2012 hadden we met de 996 namelijk méér dan 10.000km afgelegd.
Nu zijn we serieus aan het overwegen om voor de Boxster uit 2009 met PDK te gaan.
Zijn er forummers die zo'n auto hebben en hun ervaringen willen spuien? Ik zou het graag lezen en ben benieuwd naar ervaringen van eigenaars van dit model.
Alvast bedankt voor jullie moeite en tijd.
Groetjes,
Léon & Jane - Leiden