Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
Gesloten onderwerp

Re: Ron 95 of toch 98. V power?

01 dec 2012 14:05

Johan2 schreef:Afgelopen weekend bij Robert Visser in Hilversum geweest. Daar de vraag gesteld: RON95 of Ron 98. Zijn antwoord: gewoon Ron 95: is geen probleem voor de motor van een 997.


Dat het geen probleem is betekent niet dat je het er standaard in moet gooien.

Re: Ron 95 of toch 98. V power?

01 dec 2012 16:58

precies :wink:

Re: Ron 95 of toch 98. V power?

01 dec 2012 17:30

Dat RON 98 er in kán ook niet :wink:

Re: Ron 95 of toch 98. V power?

01 dec 2012 17:31

Johan2 schreef:Afgelopen weekend bij Robert Visser in Hilversum geweest. Daar de vraag gesteld: RON95 of Ron 98. Zijn antwoord: gewoon Ron 95: is geen probleem voor de motor van een 997.


Ik weet bijna zeker dat er meerdere motoren geleverd zijn in de 997... :mrgreen:

Ik kan mij goed voorstellen dat de 997 en de 997S weinig profijt hebben van 98RON. Bij de GT3 en de turbo's lijkt mij er weldegelijk een voordeel te zijn. En als je je turbo een beetje laat tunen is 98Ron gewoon noodzakelijk om het maximale eruit te halen.

Dus ik vind de stelling wat al te algemeen... ;)

Re: Ron 95 of toch 98. V power?

01 dec 2012 18:10

Een moderne motorregeling regelt het ontstekingstijdstip optimaal met oa input van de pingelsensor. Met 98 zal dat punt iets vroeger liggen dan bij 95; al met al heeft dat een beetje meer vermogen bij veel motoren.

Bij motoren zonder pingelsensor, zoals de 3.2, moet de standaardafstelling van je ontsteking zo zijn dat je veilig op 95 kunt rijden. Als dat niet het geval is heb je kans op pingelen en motorschade.

Ik hoop dat meneer Wong weet wat hij heeft gedaan met mijn chipje ...

Re: Ron 95 of toch 98. V power?

01 dec 2012 18:27

RON98 kost welliswaar meer, maar je rijdt er ook meer KMS mee dus per saldo ontloopt het elkaar niet veel.

Re: Ron 95 of toch 98. V power?

01 dec 2012 18:43

Meer km's rijden met euro98? :lol:

Ron95 en Ron98 heeft eigenlijk niets met het verbruik te maken, de calorische waarde voor de brandstoffen is gelijk.
Het octaangehalte van 98 is hoger waardoor meer compressie mogelijk is, normaal is kun je de compressie niet veranderen naar de brandstof.
Indien er een anti pingel sensor op zit zal hij bij 95 meer brandstof inspuiten en het ontstekingstijdstip veranderen.
De zelfontbranding is bij 95 wel lager in temperatuur dan bij 98.
Omdat je dus meer brandstof inspuit zal er meer tijd overheen gaan om de brandstof volledig te laten verdampen en dus kun je bij de zelfde compressie een lager octaangehalte gebruiken.
Puur theoretisch zal het verbruik bij 95 hoger zijn, praktisch is dit volgens mij niet te merken en anders maar minimaal.

Wanneer je 10 cent meer betaalt voor een liter brandstof is het prima, maar je verdiend het niet terug door het zuiniger rijden.
Sterker nog: omdat je iets mee power hebt ben je ook nog geneigd om het volledig te benutten want anders had je net zo goed 95 kunnen tanken.

Nog een weetje: LPG is Ron108-110!, kun je nagaan wat daar mee mogelijk is... :!:

Re: Ron 95 of toch 98. V power?

01 dec 2012 18:51

Ik weet niet wie die Ron toch is waar iedereen het over heeft. Zit 'ie ook op het forum?

Weet wel dat diesels vaak zuiniger zijn dan benzineauto's. Ben dan ook van plan binnenkort eens een tankje diesel te proberen in mijn 3.2. Houd jullie wel op de hoogte.

Re: Ron 95 of toch 98. V power?

01 dec 2012 19:19

EriC4C schreef:Dat RON 98 er in kán ook niet :wink:


Dat risico neem ik liever. :wink:

(Het lijkt wel een stelletje prius rijders hier)

Re: Ron 95 of toch 98. V power?

01 dec 2012 20:22

MarkS schreef:Het lijkt wel een stelletje prius rijders hier

Nee, omdat je Porsche rijdt moet je onnodig geld over de balk smijten?! :scratch:

Steeds weer de opmerking dat je het beste RON98 kunt tanken en/of dat je daarmee betere prestaties zou krijgen tijdens "normaal" sportief gebruik op de openbare weg, onafhankelijk van welke motor het betreft is om moe(deloos) van te worden.

Re: Ron 95 of toch 98. V power?

01 dec 2012 20:29

Afbeelding

Re: Ron 95 of toch 98. V power?

01 dec 2012 22:41

Remmel schreef:Meer km's rijden met euro98? :lol:


Ja met euro98 rijd ik 1 op 10, met ron95 rijd ik 1 op 9. Zo heb ik vastgesteld (verbruik met euro98 vastgesteld eind juli 2012, met euro95 deze week). Dus ja, ik rijd meer km's met 98.

Re: Ron 95 of toch 98. V power?

01 dec 2012 22:49

Ik heb onder het tankklepje van mijn 3.2 een sticker met '98RON' erop....en als het uitkomt tank ik bij de BP en over de grens hier 100RON.

Re: Ron 95 of toch 98. V power?

01 dec 2012 23:09

Zie het overzicht hier.

Octaangetal zegt helemaal niets over de energiewaarde van de brandstof. LPG heeft een octaangetal van 104-108 maar een liter LPG bevat beduidend minder energie dan een liter benzine...
Alleen als de motor is geoptimaliseerd voor het betreffende octaan getal dan zal hij ook effectiever met de brandstof om gaan en zal er meer vermogen kunnen worden geleverd.

Re: Ron 95 of toch 98. V power?

01 dec 2012 23:31

EriC4C schreef:
MarkS schreef:Het lijkt wel een stelletje prius rijders hier

Nee, omdat je Porsche rijdt moet je onnodig geld over de balk smijten?! :scratch:

Steeds weer de opmerking dat je het beste RON98 kunt tanken en/of dat je daarmee betere prestaties zou krijgen tijdens "normaal" sportief gebruik op de openbare weg, onafhankelijk van welke motor het betreft is om moe(deloos) van te worden.


Bijna net zo moedeloos als telkens weer een nieuw topic over of je wel 95 ipv 98 erin kunt gooien hè? (Ook dit is sarcastisch bedoelt Eric)

En ik heb het niet gehad over geld over de balk gooien, jij wel. Voor sommigen is het enkele feit dat jij een Porsche koopt en rijdt al reden genoeg om zoiets te denken. Had hem alleen niet zo snel verwacht op dit forum.
Laatst bijgewerkt door MarkS op 01 dec 2012 23:36, in totaal 1 keer bewerkt.

Re: Ron 95 of toch 98. V power?

01 dec 2012 23:35

EriC4C schreef:Nee, omdat je Porsche rijdt moet je onnodig geld over de balk smijten?! :scratch:

Steeds weer de opmerking dat je het beste RON98 kunt tanken en/of dat je daarmee betere prestaties zou krijgen tijdens "normaal" sportief gebruik op de openbare weg, onafhankelijk van welke motor het betreft is om moe(deloos) van te worden.

Juist en daarom tank ik ook bijna altijd RON95 en een enkele keer RON98 :) PK's zat en dat je met 98 een km verder komt per liter is dan heel mooi,maar dan wel meten in hetzelfde jaargetijde! Motor loopt als een zonnetje,zelfs na 157.000km onder deze "mishandeling" geleden te hebben :popcorn:

Re: Ron 95 of toch 98. V power?

01 dec 2012 23:45

arenarood schreef:Motor loopt als een zonnetje,zelfs na 157.000km onder deze "mishandeling" geleden te hebben :popcorn:


:mrgreen:

Ach, het is wel amusant om gemiddeld 1x per jaar, meestal kort voor de feestdagen, weer zo'n topic en discussie te mogen lezen, terwijl het PDFje met wat je aan brandstof per type erin kan, mag en moet gooien al vele jaren geleden is gepost.

:popcorn:

Re: Ron 95 of toch 98. V power?

03 dec 2012 0:07

vrij veel ervaring met diverse soorten peut in mijn pingelsensorvrije 3.0.

Hij loopt gewoon het beste op VPower 97 RON en dan gooi ik er zelf loodvervanger bij. Heb ook veel geprobeerd in DLD, Aral 98, 100 en 102 en dat maakt geen positief verschil. Voor deze oude motoren moet je gewoon niet experimenteren met 95 benzine, dat levert gewoon schade op.

In mijn schone dorp hebben we nog een pomp waar je (merkloos) RON 98 mét loodvervanger kan tanken, jawel. Dat gaat ook goed, alhoewel ik het gevoel heb dat-ie net effe niet zo fris is als met V-spul

Re: Ron 95 of toch 98. V power?

03 dec 2012 0:13

Nog geen topic over Action olie..... :?:

Re: Ron 95 of toch 98. V power?

03 dec 2012 0:23

Hij loopt gewoon het beste op VPower 97 RON


Is tegenwoordig ook gewoon 95.

Re: Ron 95 of toch 98. V power?

03 dec 2012 0:58

- zucht -

:bang:

Re: Ron 95 of toch 98. V power?

03 dec 2012 8:41

In The Netherlands, V-Power has a 95 RON rating, although officials from Shell stated it is effective 97 RON


http://en.wikipedia.org/wiki/Shell_V-Power

- ZUCHT -

:wink:

Re: Ron 95 of toch 98. V power?

03 dec 2012 11:26

schijnt 97 te zijn, maar 97 is geen optie in NL want het moet 95 of 98 zijn...

Re: Ron 95 of toch 98. V power?

03 dec 2012 12:00

Heb de RON-vraag aan Shell gesteld, even antwoord afwachten.

Re: Ron 95 of toch 98. V power?

03 dec 2012 12:16

loodvervanger :mrgreen:
Gesloten onderwerp