Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
Gesloten onderwerp

Re: Ron 95 of toch 98. V power?

11 dec 2012 1:00

JorisLoet schreef:
Geen biocomponent
In V-Power zit geen bio component. In Euro 95 en 98 wel. Belangrijk naar de toekomst toe omdat veel oudere auto's niet zonder aanpassingen kunnen rijden op hoge volumes bio die worden bijgemengd. In de huidige formulering (E5- 5% bio component) geen probleem - maar in de toekomst en in Duitsland/ Frankrijk (E10- 10% bio component) wel. In V-Power zit geen bio component - Niet in Nederland en ook niet in Duitsland & Frankrijk. Daar 95 tanken in een oudere Porsche is niet goed voor je auto...



Wat mij voornamelijk bevreemd, is bovenstaand stukje.
Volgens mij is het n.l. verplicht om per 1 januari 2011 4,5% bio-ethanol toe te voegen aan benzine :?

Re: Ron 95 of toch 98. V power?

11 dec 2012 8:55

@Bert.

Ja en Nee. Er moet gemiddeld 4,5procent worden toegevoegd. Het hoeft niet in elke kwaliteit te zitten. Biocomponenten hebben een hogere zuurtegraad en dat vinden oudere auto's niet fijn. De meeste nieuwere auto's hebben er geen moeite mee (hoewel sommige autofabrikanten het ontraden) maar hogere concentraties bio zou ik niet in een luchtkoeler gooien.

In het buitenland, wanneer je normaliter 95 zou tanken, wat ik absoluut niet zou doen in een luchtkoeler, is de Euro 95 al E10 en dat kan bij een klein deel van het wagenpark (oudere auto's) problemen geven.

http://www.anwb.nl/auto/nieuws/tips

Re: Ron 95 of toch 98. V power?

11 dec 2012 10:03

JorisLoet schreef:In het buitenland, wanneer je normaliter 95 zou tanken, wat ik absoluut niet zou doen in een luchtkoeler, is de Euro 95 al E10 en dat kan bij een klein deel van het wagenpark (oudere auto's) problemen geven.

Het tanken van E10 is inderdaad veelal niet verstandig, maar Euro 95 is in het buitenland zeker niet altijd E10.
Deze opmerking en het advies om met een luchtkoeler in het algemeen geen Euro 95 te tanken :roll: doen afbreuk aan de waarde en geloofwaardigheid van je eerdere informatieverstrekking wat mij betreft.

Re: Ron 95 of toch 98. V power?

11 dec 2012 10:53

... Ik was een paar paginas terug al afgehaakt ....

Re: Ron 95 of toch 98. V power?

11 dec 2012 13:50

Ach ik tank 95 :wink:

Re: Ron 95 of toch 98. V power?

11 dec 2012 15:07

Heb een paar jaar gelden één keer in mijn toen één jaar oude auto RON95 getankt en daar reed hij echt heel slecht op. Volgens de dealer kwam dat voornamelijk doordat mijn BMW een 320 diesel was.

Re: Ron 95 of toch 98. V power?

11 dec 2012 17:34

:mrgreen: :pale:

Re: Ron 95 of toch 98. V power?

11 dec 2012 17:56

Helemaal eens :thumleft:

Ik zeg ook, wat ik niet zou doen in een luchtkoeler - iedereen moet voor zichzelf de afweging maken. E10 gaat over Frankrijk en Duitsland.

Re: Ron 95 of toch 98. V power?

11 dec 2012 19:24

JorisLoet schreef:Ik zeg ook, wat ik niet zou doen in een luchtkoeler - iedereen moet voor zichzelf de afweging maken. E10 gaat over Frankrijk en Duitsland.

Eerste presenteer je jezelf nadrukkelijk als een materiedeskundige en vervolgens stel je dat het in dit geval slechts om een persoonlijke mening zou gaan die niet op de materiedeskundigheid gebaseerd zou zijn?! :scratch:
Porsche AG geeft in het bij mijn 964 geleverde instructieboekje aan dat "het octaangetal moet ten minste 95 RON zijn". Ik ga er vanuit dat zij dat weloverwogen aangeven voor een luchtgekoelde 964 en dat Euro 95 kwalitatief zeker niet slechter is geworden sinds de aflevering van mijn 964.

Mijn ervaring is dat Euro 95 in Frankrijk inderdaad niet meer bij iedere pomp verkrijgbaar is. In dat geval tank ik RON 98. Er zijn echter nog veel tankstations waar je wel Euro 95 kunt tanken.

Re: Ron 95 of toch 98. V power?

11 dec 2012 21:45

EriC4C schreef:
JorisLoet schreef:In het buitenland, wanneer je normaliter 95 zou tanken, wat ik absoluut niet zou doen in een luchtkoeler, is de Euro 95 al E10 en dat kan bij een klein deel van het wagenpark (oudere auto's) problemen geven.

Het tanken van E10 is inderdaad veelal niet verstandig, maar Euro 95 is in het buitenland zeker niet altijd E10.
Deze opmerking en het advies om met een luchtkoeler in het algemeen geen Euro 95 te tanken :roll: doen afbreuk aan de waarde en geloofwaardigheid van je eerdere informatieverstrekking wat mij betreft.


En zelf gooit hij rustig 95 in zijn 3.2... dus meneer spreekt zichzelf nog tegen ook.

Zijn verhalen rammelen echt aan álle kanten, raken kant nog wal, snijden geen hout etc etc. Een en ander is hem ook weer niet kwalijk te nemen, want hij denkt ook serieus dat zijn 3.2 een 'nock' -sensor heeft... :roll:

Al met al blijft het een leuke marketing-stunt om RON 95 als V-power 97 te verkopen, door ook via een liefhebbersforum zoals dit een extra doelgroep aan te boren. Dat hierdoor vervolgens velen benadeeld worden doordat oudere luchtkoelers zoals de 3.2 schade oplopen, dat interesseert meneer natuurlijk geen zier.

Re: Ron 95 of toch 98. V power?

11 dec 2012 21:48

En toch heeft Joris gelijk :wink: Vpower is geen 95.....Gooi het maar eens in een ouwe auto die op 95 rijdt, die gaat pingelen en nadieselen.

Re: Ron 95 of toch 98. V power?

11 dec 2012 22:07

Ron 97 is een fictief product dat om marketing-technische redenen is gelanceerd. De gedachte van het marketingteam was dat het getal 97 de indruk moet opwekken dat het bíjna net zo goed is als 98, maar nét niet helemaal.

Vpower 97 = RON 95 waarbij op 10.000 liter brandstof er 1 liter engine-cleaner is toegevoegd.
Het is dus niet exact hetzelfde maar wel bijna. De overige waargenomen verbeteringen zijn veelal placebo-effekt/ psychisch.

Dat er wagens rondrijden die ondanks deze additieven écht stuk gaan van deze brandstof omdat ze nog niet zijn uitgerust met sensoren, dat is wetenschap die niet leeft bij het marketing-team van Shell. Hén interesseert het de rozen of jouw motor in de soep draait. Zoveel oudjes zijn er immers niet meer. En van die nieuwe met sensoren des te meer.

Wanneer je zo'n 'modernere' wagen rijdt en extra wil betalen voor een illusie, geen probleem. Met oudere bolides die er niet tegen kunnen is het wellicht goed om 2x na te denken. Doe er je voordeel mee! (of niet).

Re: Ron 95 of toch 98. V power?

11 dec 2012 22:12

Waar Joris zijn informatie vandaan haalt en wat z'n bronnen zijn is volledig helder. Hij heeft in een vorig topic over dit onderwerp ook precies uit de doeken gedaan hoe Shell hierin zit (R&D e.d.). Daar kun je hem vervolgens persoonlijk om afbranden maar het is in ieder geval transparant.

Kennelijk vinden we het nu weer nodig om dat topic nog eens dunnetjes over te doen. Maar als je echt iets wilt toevoegen, behalve dat je het ergens niet mee eens bent, zou je misschien met ons willen delen waar jij je wijsheden vandaan haalt en kunnen we wellicht allemaal nog wat leren.

Re: Ron 95 of toch 98. V power?

11 dec 2012 22:22

bully schreef:En toch heeft Joris gelijk :wink: Vpower is geen 95.....Gooi het maar eens in een ouwe auto die op 95 rijdt, die gaat pingelen en nadieselen.


Jouw redenatie gaat hier toch volledig scheef Bully,

Als een oude auto op 95 mag rijden en je gooit er V-power in is het onmogelijk dat hij daardoor gaat pingelen of nadieselen!
V-power is namelijk op zijn minst 95 en alles wat het méér is dan 95 zal alleen maar voorkomen dat de auto gaat pingelen of nadieselen.

Zoals eerder geschreven, hoe hoger het octaangetal des te later de verbranding van de brandstof :wink:

Re: Ron 95 of toch 98. V power?

11 dec 2012 22:23

@turbocruiser - jouw info is ook niet correct ...

Er zijn auto's (met name oudere types) die niet tegen het bio-ethanol kunnen. Dit kan bepaalde rubberleidingen aan tasten.

Dus je hebt de klepel horen luiden en de klok niet zien hangen :roll:

Re: Ron 95 of toch 98. V power?

11 dec 2012 22:26

Bert schreef:Jouw redenatie gaat hier toch volledig scheef Bully,

Als een oude auto op 95 mag rijden en je gooit er V-power in is het onmogelijk dat hij daardoor gaat pingelen of nadieselen!
V-power is namelijk op zijn minst 95 en alles wat het méér is dan 95 zal alleen maar voorkomen dat de auto gaat pingelen of nadieselen.

Toch echt zelf mee gemaakt Bert :wink:

Re: Ron 95 of toch 98. V power?

11 dec 2012 23:31

turbocruiser schreef:
En zelf gooit hij rustig 95 in zijn 3.2... dus meneer spreekt zichzelf nog tegen ook.



1. Waar haal je dat nu weer vandaan :?:
2. Wat zit jou in vredesnaam dwars dat je zo gefrustreerd en ongefundeerd reageert in dit topic :?: Ben je lid van Greenpeace of zo en kom je dat hier afreageren :?: Ga eens lekker ergens anders over Shell huilen...

Re: Ron 95 of toch 98. V power?

11 dec 2012 23:49

bully schreef:
Bert schreef:Jouw redenatie gaat hier toch volledig scheef Bully,

Als een oude auto op 95 mag rijden en je gooit er V-power in is het onmogelijk dat hij daardoor gaat pingelen of nadieselen!
V-power is namelijk op zijn minst 95 en alles wat het méér is dan 95 zal alleen maar voorkomen dat de auto gaat pingelen of nadieselen.

Toch echt zelf mee gemaakt Bert :wink:


Ik geloof je op je woord maar dat zal echt niet aan de V-power hebben gelegen :wink:

Re: Ron 95 of toch 98. V power?

12 dec 2012 20:28

Wie geeft mij het verlossende antwoord, hoewel dit item hilarische reacties oplevert en het zonde zou zijn als het gesloten zou worden. :cheers:

Kan/mag mijn (Amerikaanse) 993 van '95 Ron 95 hebben? Tijdens de vakantiereizen door Europa (binnendoor) heb je niet altijd Ron 98.
Het gaat mij niet om de prijs, prestaties of gevoel. Ik wil het gewoon graag weten. Volgens mij heeft mijn auto ook knocksensors, toch?? Die helpen dan toch het ontstekingstijdstip te veranderen bij een lager octaangetal?? Die beschermt dan toch ook de motor tegen pingelen en dus ontstaat er geen schade? Of denk ik te simpel. Waren de Porschemotoren voor de amerikaanse markt ook niet net anders "ingericht" dan die voor de ROW ivm de andere benzine in USA?
Dan nog dit: Mijn tankklepje zegt 98, mijn dealert zegt dat 95 ook kan en mag..........
Voor de goeie orde: Ik race niet, ik draai bescheiden toeren, maar rij zeker geen 80 in de 6e versnelling hoor :wink:

Re: Ron 95 of toch 98. V power?

12 dec 2012 21:25

Afbeelding

Re: Ron 95 of toch 98. V power?

12 dec 2012 21:26

bjft schreef:hoewel dit item hilarische reacties oplevert en het zonde zou zijn als het gesloten zou worden.


Hilarisch? Wij hebben een andere soort humor denk ik. Van mij mag het slotje erop.

Re: Ron 95 of toch 98. V power?

12 dec 2012 22:14

Wat is het verschil tussen ROZ (in het artikel) en RON.... :?:

Re: Ron 95 of toch 98. V power?

12 dec 2012 22:26

Dat is de N die links omgevallen is :mrgreen:
Laatst bijgewerkt door Delnoy op 13 dec 2012 0:32, in totaal 1 keer bewerkt.

Re: Ron 95 of toch 98. V power?

12 dec 2012 23:08

Slotje erop maar.

Voor de goede orde. Ik ben hier aanwezig op persoonlijke titel en heb geen enkele commercieele doelstelling hier. Ik ben in het bezit van een mooie 3.2 cabrio (zonder nocksensor), mijn 2e 3.2 alweer. Ik heb geprobeerd een nuttige bijdrage te leveren aan dit onderwerp. En ik ben zeer bekend met de overwegingen van het marketing team bij de introductie van V-Power. Ik was de projectmanager en heb leiding gegeven aan die introductie. Ik ben al jaren actief op dit forum, helemaal niet om brandstof discussies te voeren. En ik stel het zeer op prijs als mijn integriteit hier niet in twijfel wordt getrokken. Ben een Porsche liefhebber in hart en nieren en daarom bezoek ik regelmatig dit forum. Ik heb geprobeerd objectief de feiten zoals die mij bekend zijn weer te geven. En wat mij betreft is alles wel gezegd.

Terug naar de discussie over Porsches zou ik zeggen!

Re: Ron 95 of toch 98. V power?

13 dec 2012 0:45

MarkS schreef:Afbeelding



Grappig, zowel voor de SC als voor de Carrera 3.2 met kat. wordt geadviseerd elke 3e tankbeurt met loodhoudende brandstof te tanken.

Lijkt mij de doodsteek voor je kat :?
Gesloten onderwerp