Uitlaat moet nog wel een beetje verbouwd worden. Deze past momenteel niet achter de RS bumper en maakt een gruwelijke herrie.... De bedoeling is om centraal twee uitlaat pijpjes in het midden te hebben onder de kentekenplaat.....
Verder moeten er diverse kleine klusjes gebeuren om veilig de weg weer op te kunnen.....
Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen. In het wankelblok zit een oliedruk sensor en een oliedruk switch geplaatst. Nu wil ik de sensoren van de Porsche in het wankelblok zetten. Weet iemand het soort schroefdraad op de 911/912 oliedruk sensoren? Dan kan ik met relatief weinig moeite dat werkend krijgen. In het wankelblok zit 1/8 NPT..... zou een universele maat zijn.....
Voor de watertemperatuur moet ik separaat een oplossing vinden. Daar zou 1/4 NPT inzitten.... maar daar moet nog een metertje en sensor bij gezocht worden. Mocht iemand daar informatie over hebben dan houd ik mijzelf aanbevolen.
Zij kunnen een adapterplaat leveren die tussen het blok en het oliefilter moet worden gemonteerd. In dit blok kun je dan olie druk en olie temperatuur sensoren schroeven.... Nu heb ik al zo'n adapterplaat op mijn blok zitten alleen zitten er geen sensoren in..... Mijn sensoren zitten ietsje lager gewoon in het blok geschroefd. Het is nu even de vraag of er Porsche of Mazda sensoren in het blok zitten.... Ze waren in ieder geval niet aangesloten....
Zo, nu de groene 912 klaar is wordt het tijd dat deze de weg weer op gaat. Ik heb al het nodige uitzoekwerk gedaan dus ik hoop dat dat dit jaar nog gaat lukken. Grootste uitdaging zal de sensoriek zijn..... dat moet gewoon goed voor elkaar zijn.... De rest, zoals remmen en uitlaat, moet niet zo'n probleem zijn.
Ben nu op zoek naar een einddemper die achter de RS bumper past en die twee inlaat pijpjes heeft van circa 60mm. De 2 uitmondingen wil ik graag centraal in het midden van de auto krijgen zoals de RSR dat ook heeft. Iemand suggesties..?? Heb al gekeken of een 928 einddemper uitkomst biedt.... of een sportuitlaat van een Boxster....
Ik heb geen verstand van wankelmotoren maar was het niet mogelijk om de headers van gelijke lengte te maken aangezien je ze kennelijk nog in 1 einddemper wil laten uitkomen? Qua optimalisering bedoel ik dan. Nu heeft het ene spruitstuk 3 stuiterbochten en het andere 4 ....
De ruimte is helaas heel beperkt. Zoals ze op de vierde foto te zien zijn zitten ze ook gemonteerd, aan de linkerkant naast de motor.... Maar de voorkeur gaat uit om de beide dempers in een eigen einddemper te laten uitkomen. De Boxster sport demper zou ik hiervoor uitkomst kunnen bieden..... of twee separate dempers....
Ik heb ooit bij Mazda gewerkt en begreep destijds dat het met de uitlaat van een wankelmotor nogal precies komt; juiste tegendruk enzo. De krengen worden ook behoorlijk heet. Ik vond de RX-7 destijds een prachtige auto. Er zat een zoemer in die het maximum toerental aangaf. 2.000 of 8.000 toeren maakte voor het geluid bijna niet uit.
Anne 2.7 schreef:Ik heb ooit bij Mazda gewerkt en begreep destijds dat het met de uitlaat van een wankelmotor nogal precies komt; juiste tegendruk enzo. De krengen worden ook behoorlijk heet.
Klopt, alleen heb je nu de motor achterin ligt beperkte ruimte om die perfecte uitlaat te herbergen. Je moet als het ware een goede uitlaat van circa 3 meter helemaal opvouwen en in 1 meter proppen.... min of meer.... Maar goed, ik ga in eerste instantie de uitlaat zelf maken. Op een later tijdstip kan ik altijd een expert erbij halen en de meest optimale laten maken..... in bijvoorbeeld RVS....
Weinig ruimte? Kijk voor de gein eens naar de ruimte die ik had bij de bouw van m'n Formule Vee.... Volgens mij had je de linker uitlaatflens kunnen aansluiten op de onderste demper en daarmee gewoon dezelfde lengte headers kunnen maken toch? Zijn toch dempers met asymetrische ingangen of vergis ik me nu? Verder lijken mij die standaard bochtjes ook niet de beste flow op te leveren maar ik begrijp ook heel goed dat je wat moet. Heb je nog wel ruimte om twee absorptiedempertjes te monteren na de dempers die je al hebt? In de mufflershop: http://www.automax.nl/Page00.html
Er is ook weinig ruimte voor de twee absorptiedempers. Het ruimte gebrek wordt veroorzaakt door de grote radiateur die achter de motor is gemonteerd. Die is net zo hoog als hij breed is.... Zie het plaatje hieronder.
Ik zal de dempers moeten plaatsen in de ruimte tussen de achterbumper en de radiateur. Niet de meest ideale locatie in verband met de koelcapaciteit van de radaiateur. Wellicht kan ik twee absorptiedempers gebruiken van Automax..... maar ik wil dan proberen om beide uitlaatdelen inderdaad even lang te laten zijn. Dus ik zou ze horizontaal boven elkaar kunnen monteren.... maar de voorkeur gaat uit om de uitmonding in het midden te krijgen van de auto..... en niet rechts van de auto..... dus dan zou ik ze horizontaal achter elkaar moeten monteren..... maar dan krijg je een uitdaging om de pijpen even lang te houden.....
Wordt zo natuurlijk een beetje moeilijk te beoordelen maar het lijkt mij niet zo moeilijk twee pijpen van gelijke lengte te maken. Ik zie in je huidige opzet namelijk nog genoeg flexibiliteit qua lengte van de headers. Ik zou wel het uitlaatgedeelte dat tussen de radiator en de bumper inkomt inpakken met uitlaat tape en misschien zelfs nog een extra alu hitteschild aanbrengen. Het reflectorpaneel voorzien van ronde gaten helpt natuurlijk ook een beetje het koel/ uitlaat probleem op te lossen. Al met al lijkt het me niet een opzet om uren mee in de file te moeten rijden ...
Zeg ,nu je die turbo klaar hebt, ga je nu verder met deze? Ik zou persoonlijk graag eens langs komen om dit project te zien. (lijkt mij stiekem ook wel wat. of deze : https://www.youtube.com/watch?v=-eDxkexy1Vc
thedutchguy schreef:Zeg ,nu je die turbo klaar hebt, ga je nu verder met deze? Ik zou persoonlijk graag eens langs komen om dit project te zien. (lijkt mij stiekem ook wel wat. of deze : https://www.youtube.com/watch?v=-eDxkexy1Vc
Lijkt je wel wat? Die gele Porsche gaat hem gewoon hard voorbij