Even een vraagje aan de MTB-ers onder de Porscherijders...
Ik heb een nieuwe 'tweedehands' Cannondale gekocht (een Super V met XTR afmontage, een Lefty voorvork met lock-out en verlengde veerweg, een Fox achterdemper met lock-out op het stuur, etcetera, enzovoorts, enzoverder). Waarom een Super V? Omdat ik dat nog steeds de mooiste MTB vindt die Cannondale ooit uitgebracht heeft! Bovendien is de Super V prima als allround-MTB te gebruiken...
De fiets is helemaal top en nu vroeg ik me met betrekking tot de banden het volgende af:
- Welk merk banden heeft jullie voorkeur? Waarom?
- Hoe 'breed' rijden jullie? Ik zie de banden op mtb's steeds breder worden; om 1.85 wordt inmiddels gelachen (al vind ik die best prettig rijden), de meeste 'kant-en-klare' nieuwe mtb's staan tegenwoordig met 2.0 of 2.1 banden in de showroom bij de fietsenmaker, maar nu hoorde ik dat die banden er bijna altijd meteen vanaf gehaald worden en vervangen worden door 2.25, 2.4 of zelfs 2.5 banden... Ik weet 't niet meer
- En voor en achter dezelfde breedte, of verschillend? Voor breder of smaller dan achter of andersom en waarom?
- Ik heb tubeless velgen, maar er zijn nu tubies gemonteerd. Volgens de fietsenmaker heeft dat voordelen; zo zou een binnenband/buitenbandcombi bijvoorbeeld zelfs lichter zijn dan een tubeless band, is een binnenband desnoods nog te plakken en kun je veiliger met lage(re) druk in je banden rijden... Waarom zou je dan nog voor tubeless kiezen???
Oh ja, deze had ik natuurlijk al:

M'n nieuwe heeft precies dezelfde kleurencombi (ziet er eigenlijk hetzelfde uit), maar heeft een frame van de 2de (en laatste) generatie Super V frames (dit frame is bijna 500 gr. lichter dan het 'oude type), verder heeft de nieuwe fiets dus een super Lefty voorvork, lock-out dempers, Avid schijfremmen, enzovoorts, enzoverder...
Of ik deze Super V nou verkoop? Eeeehhh... Dat weet ik nog niet; ik ben er eigenlijk wel een beetje aan gehecht geraakt...
-