Op de Duitse site PFF.de is er veel geschreven (en ook wel ge......oerd) over dit thema; kun je dagen in lezen.
O.m. waren de conclusies 997 pfl (pré-facelift) is wel betroffen, maar S nauwelijks.
Zoals bekend kreeg mijn S, 997 pfl, 4 maanden na de aankoopkeuring door een PZ de klapper en was ik aan een nieuwe motor toe.
Het is , lijkt me minder afhankelijk van bladertjes en rijgedrag maar vooral van pech of geluk.
De aantallen gevoelige IMS Lager zijn, anders als bij de KWS (kürbelwelle-simmerring) niet zo groot .
Zie voor de percentages en soorten schades ook de Duitse sites.
De gerenoveerde motor die ik nu heb is constructief identiek aan de vorige; maar met km stand 0 km en met nieuwe neven-aggregaten. Ik maak me met weer 20K op de teller geen zorgen over weer een gevoelige IMS Lager.
Kans dat je twee keer door de bliksem getroffen wordt is minder groot, en zo.
Daarnaast , zo als eerder verteld 10 jaar lang twee andere Porsches gereden zonder een centje pijn; al roep ik hiermee misschien het nodige commentaar van de luchtkoeler -gemeenschap over me af.
Rij voorzichtig en take care