Inderdaad moeilijk om dit "goed" te belasten, de schalen van 0(7)-14-20-25% zijn nogal rigide. Zou liever daadwerkelijk verbruik of iets dergelijks belasten. Ampera op de range extender knallen = betalen! Een Priututtelis rustig rijden (en je in het weekend in je P vermaken

) = weinig bijtelling, want zo'n ding kan echt extreem zuinig zijn bij normaal gebruik. Maar ja, dat is weer héél veel administratie - wie wil dat uitvoeren en wie wil dat controleren??
Zelf nu ook in het schuitje: nieuwe baan, of ik nog even jaartje het leasecontract van de voorganger uitrijdt. Tja, ik betaal graag veel voor iets leuks, of weinig voor iets puur functioneels - maar voor een veredelde VW-bus 25% betalen, voelt voor mij niet echt als "privé voordeel"

Helaas werkt km-schrijven niet voor mij, de toekomstige speciale school voor de kleinste zit op weg naar werk. En zelfs 2km omrijden per dag is al teveel voor de 0%-regeling, op de belastingsdienstsite staat "omrijden naar kinderdagverblijf" bijv. als specifiek voorbeeld van privé-kilometers...
Dus moet ik zeker eerst met de 968 de kleine naar school brengen, dan naar huis - zijn we 40 minuten verder. Dan het leasehok pakken en naar werk pruttelen, yeah, sure. Dat wordt dus bijtellen, terwijl ik gezien het "hok gehalte" véél privé-km met de 968 zal doen en dus geen voordeel benut van dit loon in natura

Vind het prima dat we zuinigheid willen stimuleren als overheid, shit happens. Als we allemaal niet willen administreren zou ik graag zien:
- betrouwbaardere normverbruiken (meer in verhouding tot praktijk van alle dag)
- bijtelling daaraan ophangen, zónder vaste schalen creëert ook gezondere marktwerking (niet nét wel of niet 20%)
- en berijders belonen/straffen voor daadwerkelijk gebruik t.o.v. normverbruik (maandelijkse naheffing/beloning via de brandstofregistratie)
On-topic: ik vind de Tesla véél mooier!