Na ruim 2000 eerste km’s vind ik het wel leuk om mijn ervaringen met mijn Boxster S 981 te posten. Dit is mijn vierde Porsche en ben via 993 en Cayman bij een 981 Boxster S aangeland. Alles wat ik opschrijf is natuurlijk mijn persoonlijke mening, ‘no offence’ naar andere Porsche eigenaren.
Specs: Boxster S, Agaatgrijs, 20 inch Carrera, pdk, pasm, zwart vol leder, sportstoelen plus, Cruise control, PCM, sportstuur, en ik vergeet vast wat.
Eerste indruk: De eerste indruk is een gevoel van degelijkheid en kwaliteit. Hier heeft Porsche echt een flinke stap gemaakt tov zijn voorgangers. Het interieur voelt zeer degelijk en de passingen zijn foutloos. Piepen en kraken doet de wagen totaal niet, hoe slecht het wegdek ook is. Dat was wel anders bij mijn vorige Porsches. Ik heb gekozen voor een vol leder interieur. Daarbij wordt er in mijn ogen een erg mooie zachte kwaliteit leer gebruikt. Het rijden en sturen gaat fantastisch. Zoals Chris Harris al zei ‘This is een brillant car’. De zit in de wagen is diep en de voorruit staat een stukje verder weg dan in een 987. Je hebt daarom meer het gevoel dat er wat afstand is naar buiten.
De buitenkant: Persoonlijk vind ik de 981 een veel geslaagder ontwerp dan zijn voorganger 987. Smaak is iets persoonlijks maar de wagen komt in mijn ogen veel krachtiger en beter in verhoudingen over dan zijn voorganger 987, en vind hem ook vanuit elke hoek zeer geslaagd. Opmerkelijk: vond ik bij de 987 de Cayman nog mooier dan de Boxster, bij de 981 vind ik dat net andersom. Benieuwd of andere mensen dat ook hebben. Vooral in gesloten toestand vind ik de 987 Boxster niet erg geslaagd. Een gesloten 981 Boxster vind ik daarentegen misschien nog wel mooier dan open. Als je met een wat technischer blik naar de carrosserie kijkt dan is dat toch ook wel erg mooi. Er wordt gebruik gemaakt van verschillende metalen (verschillende staalsoorten, aluminium en gietstukken van aluminium), allemaal verbonden dmv lijmen, popnagels en lassen. Voorwaar niet iets om bij schade naar Jan op de hoek te gaan.
Het interieur en instrumentarium: Zoals ik al aangaf is het gevoel van kwaliteit en degelijkheid zeer goed. Het leer is zeer mooi en wat aluminium lijkt is volgens mij ook echt aluminium, zo voelt het in iedere geval wel aan. Ik zou iedereen adviseren om, zeker bij keuze van een PDK, te kiezen voor het sport stuur. Je hebt dan twee ‘flippers’ waarmee je kan schakelen ipv twee knoppen die je zomaar per ongeluk indrukt. Eindelijk heeft een Boxster een volwaardig instrumentarium gekregen. De rechter klok is een TFT scherm waarbij o.a. de oliedruk, olietemperatuur, koelwatertemperatuur, en laadspanning weergegeven kan worden. Eindelijk. Dan zie je dat het toch wel 15- 20 km duurt voordat de olie volledig op temperatuur is terwijl het koelwater zeer snel op 90 graden staat (en daar ook niet meer van af komt). Ben je nog een beetje ‘old-school’ geschoold dan moet je wennen aan de boordspanning. Die staat niet meer vast op 13,8V maar varieert van 12,5V (laat hij blijkbaar niet) tot bijna 15V. Porsche zal wel zo’n intelligent laadsysteem gebruiken wat Ford al een tijdje heeft. Zomaar een accu verwisselen zit er niet meer bij, het ding moet worden ingeleerd. PCM blijft een absurd dure optie maar werkt snel, goed en redelijk eenvoudig.
Het rijden: Ja, het klopt, zoals in zoveel tests al werd aangegeven (en nagepraat), de elektromechanische besturing voelt tamelijk anders aan dan voorheen. Je kunt het op twee manieren uitleggen: negatief, je mist een deel van het gevoel wat zo kenmerkend was voor Porsche, of positief, het stuur staat niet meer zo zenuwachtig te dansen in je handen en de wagen volgt gewoon waar je hem heen stuurt. Ik heb er geen moeite mee. De besturing is uitermate nauwkeurig en heeft precies het juiste gewicht. Je kunt de wagen zeer goed plaatsen en er is wel degelijk feedback. Wat gebleven is is dat je ongemerkt zeer snel rijdt. Het gaat allemaal zo makkelijk en voelt zo zeker. De wagen heeft de mogelijk om de zijwaartse versnelling weer te geven, een bocht met 1 g nemen is geen enkel probleem, geen piepje, gewoon sturen. Voor straatauto’s is dat al zeer goed. Zet je de wagen in de normale mode en rij je op de snelweg 120-130 dan blijkt het allemaal ook nog redelijk comfortabel. Werkelijk een wagen met twee gezichten.
Het geluid: Verdwenen is het (in mijn oren) wat irritante gejank van de 987. Het geluid is zoveel beter dan van een 987. Misschien nog wat bescheiden bij lage toeren (er komt vast nog wel een sportuitlaat), maak je meer toeren dan is zowel het inductie- als uitlaatgeluid een mooie mengeling van een hese rasp naar een luid gillen. Bijzonder hoe dit zo kan verschillen van een 987. De uitlaat ziet er toch niet veel anders uit. Blijkbaar intern wezenlijk anders.
Pdk: Dat was even wennen. Je denkt ik blijf wel handmatig schakelen. Aan flippers trekken zit echter niet direct in je (mijn) systeem. Je denkt, dat moet eenvoudig zijn, in de praktijk vergeet je af en toe te schakelen en weet je niet altijd in welke versnelling de wagen staat. Na wat gewenning is het toch wel zeer leuk rijden. Als bonus heb je ook nog een automatische stand die in de sport mode erg goed voorspelt (en schakelt) welke versnelling gekozen moet worden. Heel bijzonder. In de normale automatische mode probeert hij een Prius na te doen, dat vind ik wat minder. In de 7de versnelling bij 70 km/h, motor draait dan 1300 rpm.
Conclusie: Ik kan mijn lol niet op, elke km is een feest. Heb ik de motor al genoemd. Wat hangt dat ding aan het gas. De S heeft genoeg koppel om wat lui te rijden, boven 4000 rpm is het echter feest. Je knalt op het gas, ‘flippert’ een keer en je rijdt 160. Dat is eigenlijk ook wel weer een probleem.