Auteur |
Bericht |
Stiruam
'05 997 Carrera S cabNuland, jonguh!
|
 Re: Olivier's 996.1 C2 - Felix
Lekker hoor, er gewoon mee doen waarvoor hij bedoeld is. 
|
07 okt 2024 14:54 |
|
 |
Olivierv
996.1 C2Wichelen (BE)
|
 Re: Olivier's 996.1 C2 - Felix
Binnenkort weer enkele kleine projectjes aan de wagen. - Toplagers van voorste schokdempers vervangen, want de originele kraken soms. - Nieuwe stabilisatorstangen vooraan wegens reeds gescheurde rubbers door montagefout van mezelf. Wagen rijdt voor de rest nog wel goed. Afgelopen weekend mee naar Noord-Frankrijk geweest op de routes departementales. Heerlijk (even 600km op 2 dagen tijd op de teller bijezetten en de kaap van 232.000km passeren). Wel nog op de wintervelgjes (carrera 10 spoke wielen 17" die standaard op de 996.2 C4 kwamen).   
_________________________________________ https://www.instagram.com/felix.en.fonske/
|
18 maart 2025 17:51 |
|
 |
Tuck-under
911SC targa '82
996.2 40 jahre limited editionDrenthe
|
 Re: Olivier's 996.1 C2 - Felix
Mooie plaatjes! Mooi toeren daar!
|
18 maart 2025 20:19 |
|
 |
Olivierv
996.1 C2Wichelen (BE)
|
 Re: Olivier's 996.1 C2 - Felix
Beetje slecht nieuws, er verdwijnt sinds een tijdje stiekem olie (ik heb nog niet moeten bijvullen), maar ik weet dat mijn auto normaal tussen oliewissels quasi niks van olieverbruik heeft, zelfs niet afgelopen najaar toen we er mee redelijk wat alpenpassen aan enthousiast tempo mee hebben gereden. Wel merk ik - Geen olie in koelwater - Geen olie op de garagevloer - Cilinders zijn vorig jaar gescoped toen de bougies en bobines vervangen zijn geweest en dat zag er allemaal goed uit. - Er is wel merkelijk wat witte rook bij starten, iets wat hij voorheen niet echt deed. => Wat dan nog overblijft is eventueel een kapotte of stervende AOS, deze was door de vorige eigenaar wel vervangen geweest, maar mogelijks is het een exemplaar uit een slechte batch ... Moeilijk te verifiëren maar als je de luchtbox verwijderd en de gasklep wat openduwt (op een cable throttle auto heel makkelijk) zag ik in het inlaatspruitstuk toch heel veel vet hangen, ook het gasklephuis zelf was zeer vettig ... Ik denk dat ik binnenkort de ultimate AOS ga aanschaffen en installeren en de wagen voorlopig tot na vervanging even in de garage laten. AOS falen leidt op z'n minst tot olieverbruik maar op z'n ergst tot hydrolock. Reden is vooral dat een goede kennis met een Cayman S al aan z'n 3e AOS zit in slechts 3-4 jaar tijd, dat vermenigvuldigd met de prijs van een originele AOS rechtvaardigd al snel de 800 euro vaan een ultimate AOS. Gelukkig recent nog eens in Noord-Frankrijk mee wezen toeren en een porscheritje hier in eigen land dus snel even afsluiten met een fijn plaatje. Hopelijk snel tijd voor de reparatie (en ook die toplagers en stabilisatorstangen vooraan) tussen onze verbouwingen door en een 2 weekse NC500 trip (met de Skoda Superb en daktent) om de hoek.  
_________________________________________ https://www.instagram.com/felix.en.fonske/
|
25 apr 2025 22:01 |
|
 |
Spastblast
997.1 Carrera S coupe handbak
|
 Re: Olivier's 996.1 C2 - Felix
Gelukkig ben je er op tijd achter als het de AOS is.
_________________________________________ https://www.instagram.com/997midnightblues/
|
28 apr 2025 11:45 |
|
 |
Nine-6-four
|
 Re: Olivier's 996.1 C2 - Felix
Heb op een informatieblad van een AOS al eens gelezen dat het advies is vervangen om de 60.000 km.
|
28 apr 2025 15:23 |
|
 |
Olivierv
996.1 C2Wichelen (BE)
|
 Re: Olivier's 996.1 C2 - Felix
Ik denk dat deze er 20-25.000km in zit geloof ik. Vandaar dat ik voor de Ultimate AOS ga gaan, meestal is het toch dat domme membraan dat scheurt, dan is het toegankelijk en gewoon simpelweg een goedkoop membraantje vervangen. Zal wel een ingrijpende klus worden, dus eventueel kijken welke "while you're in there's" er nog zijn, denk eventueel aan de oliekoele + diens dichtingen.
_________________________________________ https://www.instagram.com/felix.en.fonske/
|
28 apr 2025 17:53 |
|
 |
Dick
964 C2T
997 C2
|
 Re: Olivier's 996.1 C2 - Felix
Ha Olivier,
"Ultimate AOS" ? Heb ik iets gemist ? Kan je daar iets meer over vertellen ? (fabrikant ? OEM ?)
Alvast bedankt, Dick
|
29 apr 2025 7:17 |
|
 |
Spastblast
997.1 Carrera S coupe handbak
|
 Re: Olivier's 996.1 C2 - Felix
https://lnengineering.com/products/part ... e-aos.htmlRennlist loopt er weg mee, is mijn indruk. Bij mij is twee weken geleden de AOS vervangen (door OEM). Dat kostte o.m. 3u arbeidsloon. Dat geeft je een beetje en idee hoeveel werk het is, als een pro het doet. Was misschien wel iets meer werk dan normaal, omdat ook de Autoresto AOS modificatie is teruggedraaid.
_________________________________________ https://www.instagram.com/997midnightblues/
|
29 apr 2025 9:46 |
|
 |
Stiruam
'05 997 Carrera S cabNuland, jonguh!
|
 Re: Olivier's 996.1 C2 - Felix
@Spastblast: jij hebt dus wel de Autoresto AOS modificatie ongedaan gemaakt, maar de rest van hun modificaties laten zitten (derde koeler, andere thermostaat, etc.), of heb je meer van Autoresto ongedaan gemaakt?
|
29 apr 2025 10:11 |
|
 |
Spastblast
997.1 Carrera S coupe handbak
|
 Re: Olivier's 996.1 C2 - Felix
Alleen de AOS modificatie is ongedaan gemaakt. Normaal loopt de slang van de AOS naar het gasklephuis, waar de dampen van de AOS onder een vrij hoog vacuüm de inlaat in worden gezogen en verbrand. Door die slang van AOS naar het luchtfilterhuis te verleggen, voorkomt Autoresto dat er ooit een hoog vacuüm op die slang kan ontstaan, waarbij bij een gefaald AOS motorolie wordt opgezogen en in de inlaat wordt gedumpt, met mogelijk hydrolock tot gevolg. Het nadeel van de modificatie is m.i. echter dat hierdoor die vettige AOS dampen door je luchtfilter en langs je MAF sensor moeten richting de inlaat. Luchtfilter en MAF sensor kunnen dus vettig worden, bevestigde de monteur mij. M.n. de werking van de MAF sensor (gevoelig dingetje) kan daar last van krijgen, was ons beider beeld. Bovendien merk je een falend AOS bij de 'normale' aansluiting bij het gasklephuis al tijdig op doordat de auto dan witte rook gaat uitstoten. Je kunt de AOS dus alsnog tijdig vervangen als hij begint te etteren, mits je niet je ogen sluit voor witte rooksignalen. In mijn geval had de aangepaste slang van AOS naar luchtfilterhuis (Autoresto AOS mod) een scheurtje, waardoor die vettigheid ontnapte en je wat rook zag van bovenop de hete motor. Ik dacht slangetje vervangen en klaar is Kees, maar omdat ook het luchtfilter best wel smerig was geworden in korte tijd, wees het erop dat ook de AOS begon te falen. Toen bij het vervangen van de AOS ook de aansluiting weer terug laten leggen naar gasklephuis. Heb ook die Ultimate AOS overwogen, met als voordeel dat je daar een falend diafragma heel makkelijk kan vervangen. Is wel een kostbaar ding, maar als je twee keer je OEM AOS vervangt, dan is de business case waarschijnlijk al gemaakt. Had nu echter geen zin/tijd op de levering daarvan te wachten en wilde snel weer op pad kunnen. De andere Autoresto modificaties zijn intact: - Lage temperatuur thermostaat - GT3 waterpomp (wil ik wel vervangen door een identiek nieuw exemplaar, maar was niet tijdig leverbaar) - Verwijderd IMS lager seal (bij groot type IMS lager) Heb geen derde radiator en dat is ook m.i. ook niet aan te raden. Sorry voor de topic vervuiling, maar voor een 996 kan dit gelukkig ook relevant zijn 
_________________________________________ https://www.instagram.com/997midnightblues/
|
30 apr 2025 10:14 |
|
 |
Stiruam
'05 997 Carrera S cabNuland, jonguh!
|
 Re: Olivier's 996.1 C2 - Felix
Daarom durfde ik het hier ook te vragen: het gaat nu over de AOS in het topic, dus kon nog net volgens mij.  Dank voor je uitgebreide antwoord Spastblast!
|
30 apr 2025 14:30 |
|
 |
Olivierv
996.1 C2Wichelen (BE)
|
 Re: Olivier's 996.1 C2 - Felix
De ultimate AOS heb ik bij Custom Concepts besteld, is eigenlijk die van LN Engineering (zal ongeveer een 10-tal dagen duren eer die in NL aankomt). Vooral voor als het diafragma in 't vervolg faalt dit me pakken minder kost in zowel tijd en geld. Ik ga allicht ook de oliekoeler ineens vervangen, inlaat uitkuisen, misschien de dichtingen daarvan ook vervangen.
Autoresto heb ik ook overwogen maar daar was minder over te vinden. Iemand in Noorwegen (SSP heet het bedrijf) zou ook een alternatief hebben
Jullie lezen het verslag hier wel van de ombouw. Ik zal zeker een hele dag nodig hebben, of een heel weekend, maakt niet uit, zolang het maar succesvol is.
_________________________________________ https://www.instagram.com/felix.en.fonske/
|
30 apr 2025 21:07 |
|
 |
Dick
964 C2T
997 C2
|
 Re: Olivier's 996.1 C2 - Felix
@Spasblast : bedankt voor de info over de 'Ultimate AOS' !
Gr. Dick
|
05 mei 2025 7:11 |
|
 |
Olivierv
996.1 C2Wichelen (BE)
|
 Re: Olivier's 996.1 C2 - Felix
Intussen nog niks aan de auto gedaan van alles wat moet gebeuren. De Ultimate AOS ligt klaar, ook een nieuwe oliekoeler, verder de verdwijnende olie nog wat in de gaten gehouden. Het zou ook zomaar eens de RMS kunnen zijn die lekt na een nadere inspectie. Zeker daar de wagen vroeger quasi poederdroog was. Tevens sukkel ik ook met wat koeling en het deftig inschakelen van de ventilatoren (dit te pas en te onpas). Een dezer weekends toch eens werk van maken! Want het materiaal ligt klaar/is besteld. Nu het feit dat we nog een huis aan het verbouwen zijn helpt niet aan het vinden van tijd. Enkele weken terug wel nog leuk in de Ardennen geknald tot het donker was omdat ik toch bij een klant in Luik moest zijn.   Auto rijdt verder wel goed hoor. Ook met de kameraden nog een oldtimerritje meegepikt, al ligt het tempo wel iets te traag voor met de Porsches.  Er ligt ook nog een zeer goede replica Aero bumper te wachten om gespoten te worden en op de auto gemonteerd te worden, allicht samen met een koplampsproeier delete.
_________________________________________ https://www.instagram.com/felix.en.fonske/
|
22 jul 2025 22:11 |
|
 |
Diplodett
|
 Re: Olivier's 996.1 C2 - Felix
Mooie 996, zeker met de Turbo velgen!
Gr. Hans
|
23 jul 2025 10:56 |
|
|