Gisteren eindelijk eens wat werk in die van mij kunnen steken. Hij was toe aan een olie- en filterbeurt.

Filter snij ik altijd open, gelukkig geen filter vol verboden glitter.

Olie er af wil ook zeggen, tijd voor een upgrade die ik al heel lang wou doen, die vooral de levensduur van de auto ten goede komt.
Intern 997 olie terugkeerleidingen (voor de olie van de cilinderkop), geeft meer debiet dan de swirl pots.

Oude swirl pots verwijderd, alsook de oliepickup.

Nieuwe onderdelen gemonteerd, bij de FVD oliepan (dieper) en X51 baffle zit ook een verlengstukje voor bij de oliepickup, de olie kan zich in principe lager bevinden dan gebruikelijk.
Alle boutjes netjes op 10nm vast

FVD pan netjes voorbereid met Loctite 5900 kit

Gemonteerd op het blok.
Nachtje laten uitdrogen voor ik er olie in doe.

Nog snel ook een nieuwe multiriem geplaatst. Op de dag van de jaarlijkse autokeuring startte ik de wagen in de ochtend, dat gaf een hels geluid, ritme versnelde ook met meer toeren, net bore scoring (ik had de wagen nochtans goed draaiend weggezet). Motor af en aan , weer dat helse geluid, nog eens af en aan met opnieuw dat helse geluid. Keuring geannuleerd, wou het opnemen, en toen de camera liep draaide ie zoals een zonnetje. Keuring snel herboekt en erheen gegaan. 's Avonds na terugzetten in de garage luchtfilter gedemonteerd want ik was wel benieuwd, zie ik over de lengte van 50cm midden in mijn multiriem een snee/scheur. allicht moet er iets tussen de riem gesukkeld zijn. Goed nieuwe riem eronder en voorlopig geen kostelijke revisie. De beschadigde riem hou ik als spare bij, je weet maar nooit.
Morgen nog even een pakking in het watercircuit vervangen die al enige tijd aan het zweten is.