Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
Plaats een reactie

Re: weetjes 996

15 apr 2014 23:14

Devils son schreef:
Retep schreef:De 996 veel meer sportauto dan de 964? Dan hebben wij een andere defenitie van het begrip 'sportauto'...


Heb jij beiden al eens echt op de limiet gereden?

Ik iig wel.

Ieder zijn voorkeur, maar de gedachte dat de 911 met de jaren minder goed wordt is een beetje vreemd.


Beter hoeft niet altijd op alle eigenschappen beter te zijn.
Volgens mij twijfelt niemand eraan dat elke generatie technisch beter is dan de vorige generatie.
Snelheid, beleving en rijeigenschappen is een ander verhaal.
De laatste generaties impreza wrx en Civic type R zullen ook ongetwijfeld 'beter' zijn dan de generatie 2005..

Re: weetjes 996

15 apr 2014 23:51

En zo zie je maar dat eenieder het anders beleeft. Ik vond mijn 3.2 eigenlijk heel braaf en zeker niet 95% sportauto. Heerlijke tourauto, dat wel. Mijn 996 is ook een heerlijke tourauto, maar voor mij ook veel meer sportauto dan de 3.2. In tegenstelling tot de 3.2 daagt de 996 mij vaak uit om eens goed gas te geven op een dijkje. Het onderstel van de 996 laat je veel beter weten wat er gebeurt onder de kont en dan had mijn 3.2 het orginele sportonderstel. Ik ben een groot liefhebber van klassiekers, maar de dynamiek van het 996 onderstel is niet te vergelijken met de torsieveren van de oude 911. Wel moet ik zeggen dat ik de onbekrachtigde stuurinrichting van de 3.2 fijner vond. Stuurbekrachtiging haalt toch een stuk van de communicatie weg...

Re: weetjes 996

16 apr 2014 0:57

horn schreef:Devils Son vergelijkt dan ook wel een 996 turbo-die-niet-meer-helemaal-standaard-was met een min of meer standaard 964 C4 coupe.... :idea:


Die 964 was ook aangepast. Een standaard 964 was net zo goed als een standaard 996 vrij comfortabel. Tegenwoordig zijn de meesten op zijn minst wat gedaald in hoogte, maar kijk voor de aardigheid eens naar volorigineel... zo hoog op de poten, 205 en 225 bandjes op 16"... Was dat nu echt hardcore, of maken sommigen zichzelf dat wijs nu er een PSS10 kit onder zit, minimaal 17" en soms zelfs 18" 3-delig... ;)

Maar inderdaad, ik vergelijk de 996 turbo, die overigens ook gewoon een 996 is. Net als de 996 GT3...

Het affikken van de 996 doet mij denken aan hoe er een jaar of 10 geleden gesproken werd over de 964.

Het zijn beiden geweldige auto's.

Re: weetjes 996

16 apr 2014 0:59

porsche964 schreef:
Voor mij zit het in de 'beleving': als ik met de 3.2 over een dijkje rij en zeg 80 ga (terwijl je op veel dijken tegenwoordig niet harder dan 60 mag) dan voelt dat lekker vlot aan en ben je leuk onderweg en echt met rijden bezig om hem over die dijken te laten draaien van bocht naar bocht. Met een moderne auto en dus ook een 996 gaat dit veel makkelijker. Dan voelt het aan alsof je 40 rijdt terwijl je ook 80 gaat. Voor mij zit de fun dus niet zozeer in de werkelijke snelheid maar in de snelheidsbeleving. Dat is met een luchtkoeler veel makkelijker te realiseren zonder gelijk je rijbewijs te moeten inleveren.


Dan is een oude Mini Cooper S misschien wel nog beter... ;)

Re: weetjes 996

16 apr 2014 10:06

Devils son schreef:Maar inderdaad, ik vergelijk de 996 turbo, die overigens ook gewoon een 996 is. Net als de 996 GT3...


Volgens mij zit er wel een wezenlijk verschil tussen een standaard 996 en een 996 Turbo (die niet helemaal standaard meer is) c.q. een GT3 :roll:

Daar waar een standaard 996 een prima auto is (even los van de motorische perikelen :wink: ), is de Turbo een rasechte GT en de GT3 natuurlijk een hardcore sportwagen.
En hebben alledrie de uitvoeringen hun specifieke voor- en nadelen, waar ik aldus niet dieper op in zal gaan.

Hetzelfde geldt voor de 993, de 964 alsmede voor de nog oudere modellen.

Mijn 993, die-zeker-niet-helemaal-meer-standaard-is, is op circuitdagen redelijk gewaagd aan een 996 GT3 MK1, en durf ik derhalve wel hardcore te noemen.
De rijbeleving wijkt dus ernstig af van een standaard 993.

Ik vind dan ook dat alle beweringen niet met een schaartje te knippen zijn . . . en BELEVING is nu eenmaal een subjectief gegeven.

Re: weetjes 996

16 apr 2014 10:29

Het was niet mijn keuze om "de 996" tegenover "de 964" te zetten. Dat er wezenlijke verschillen zitting in de verschillende uitvoeringen in die lijnen moge duidelijk zijn.

Re: weetjes 996

16 apr 2014 19:06

996 is 70% sportauto en 30% tourer < 964 is 90% sportauto en 10% tourer < 3.2 is 95% sportauto en 5% tourer.
Duidelijk?


Dus als ik het goed begrijp en deze drie auto's op een circuit rijden, rijdt de 3.2 het sportiefst , de coureur heeft een rood hoofd en zweet onder de oksels.
Even later wordt hij ingehaald door de 964, deze coureur rijd al een stuk relaxter want toch meer tourer de 964.
Nu komt er een 996 voorbij de coureur (is het eigenlijk nog wel een coureur) heeft het raampje open en de radio aan. Hij is heerlijk relaxt aan het sturen want helaas maar 70% sportauto.
Gelukkig geen 997 of 991 gekocht want dan kan ik helemaal het circuit niet meer op waarschijnlijk 30% sportauto of is dat nog te veel???

Re: weetjes 996

16 apr 2014 19:23

Misschien eerst maar een definitie maken van sportief en beleving ???

Re: weetjes 996

16 apr 2014 19:37

tuurlijk is dat nieuwe spul allemaal veel beter.
zie je toch ook direct aan de prijzen.

Re: weetjes 996

16 apr 2014 19:41

PeterB schreef:Misschien eerst maar een definitie maken van sportief en beleving ???


Gelukkig zijn beiden subjectieve begrippen :roll:

Is voor de één een GT3 RS 4.0 nog lang niet sportief genoeg . . . is deze voor een ander veel te hardcore . . .


Dus zeg het maar . . . het kan mij overigens niet hardcore genoeg zijn . . .

Re: weetjes 996

16 apr 2014 20:18

Ben ook wel erg benieuwd hoe jouw 993 rijdt. Lijkt mij helemaal geweldig! :drive: :drive: :drive:

Re: weetjes 996

16 apr 2014 21:18

Alleen al op basis van het formaat is de watergekoelde reeks meer een GT en de luft-reihe skelter.

Uiteraard ook door verschillen in isolatie ed.

Water-serie ontworpen door consultants uit Japan, Lucht door Duitse ingenieurs.

Ieder wat wils.

Re: weetjes 996

16 apr 2014 21:20

Nine-eleven schreef:
Mijn 993, die-zeker-niet-helemaal-meer-standaard-is, is op circuitdagen redelijk gewaagd aan een 996 GT3 MK1


Wat heb je er allemaal aan gedaan dan?

Re: weetjes 996

16 apr 2014 21:28

turbocruiser schreef:Alleen al op basis van het formaat is de watergekoelde reeks meer een GT en de luft-reihe skelter.

Alleen al op basis van deze opmerking is het duidelijk dat je geen flauw idee hebt waar je het over hebt... :mrgreen:

turbocruiser schreef:Ieder wat wils.

Dat dan weer wel... :drive: :drive: :drive:

Re: weetjes 996

16 apr 2014 22:53

PeterB schreef:
996 is 70% sportauto en 30% tourer < 964 is 90% sportauto en 10% tourer < 3.2 is 95% sportauto en 5% tourer.
Duidelijk?


Dus als ik het goed begrijp en deze drie auto's op een circuit rijden, rijdt de 3.2 het sportiefst , de coureur heeft een rood hoofd en zweet onder de oksels.
Even later wordt hij ingehaald door de 964, deze coureur rijd al een stuk relaxter want toch meer tourer de 964.
Nu komt er een 996 voorbij de coureur (is het eigenlijk nog wel een coureur) heeft het raampje open en de radio aan. Hij is heerlijk relaxt aan het sturen want helaas maar 70% sportauto.
Gelukkig geen 997 of 991 gekocht want dan kan ik helemaal het circuit niet meer op waarschijnlijk 30% sportauto of is dat nog te veel???


Reden dat ik het zo had opgeschreven was cynisch-wetenschappelijk.
Dat is het namelijk niet. :wink:

Maar in de basis klopt het wel wat je schrijft. Ik ben ervan overtuigd dat een coureur die in een 991 relaxed aan 't sturen is nog steeds mij eruit rijdt als ik met zwetende oksels in m'n 964 aan 't knallen ben.
Doet echter niets af aan de beleving en het plezier, wat op dat moment misschien wel beter is in de 964 dan in de 991.
Ik denk dat een hoop mensen dat laatste zoeken in een hobbyauto ipv het een paar seconden sneller zijn in een rondje circuit, in een nieuwere en technisch betere auto.

Re: weetjes 996

16 apr 2014 23:50

Als dat echt de enige reden is, koop dan inderdaad een oude mini cooper. Tune m nog een beetje. Dan heb je nog veel meer een skelter, heb je bij 60km/u al het idee dat het heel hard gaat en uiteindelijk rij je de meeste elfjes eruit op een nat circuit... 8) :mrgreen:

Re: weetjes 996

17 apr 2014 10:05

Gaan we hier nou ook al FWD promoten? :cry:

Re: weetjes 996

17 apr 2014 10:06

Een lotus dan ipv mini cooper :)

Re: weetjes 996

17 apr 2014 10:18

Deze discussie hadden Barend Servet en Sjef van Oekel ook kunnen voeren :D

Re: weetjes 996

17 apr 2014 10:30

Allemaal een luxe Audi voor ultiem comfort en snelle rondetijden. Desnoods plak je er 'Porsche' achterop. Véél meer sportwagen dan een luchtgekoelde 911... :mrgreen:

Re: weetjes 996

17 apr 2014 10:32

zuurkool met vette jus :lol:

Re: weetjes 996

17 apr 2014 10:33

Cazzo Super Veloce schreef:Wat heb je er allemaal aan gedaan dan?

Heb je even . . . ??

- KW Variante 3 onderstel, uitgewogen en uitgelijnd op basis van RS specificities
- Heigo Rolkooi (eigenlijk meer alleen een rolbeugel d.w.z. het achterste deel dus)
- Veerpootbrug
- RS motorlagers
- RS motordrager
- X-pipe met 2 stuks 100 cellen sportkatalysatoren
- Europipe (jawel, de echte) sport einddempers
- Luchtfilter met luchtfilterhuis
- Motormanagementchip, afgestemd op de aanpassingen aan de auto
- Vaste achtervleugel
- RS Clubsport 3-delige voorvleugel
- RUF velgen 18"

- Het blauwe interieur is volledig vervangen door zwart tapijt, zwart leder i.c.m. zwart alcantara v.v. rode dubbelnaads stiknaden
- GT3 kuipstoelen
- Sportstuur, 3-spaaks met airbag
- Rode gordels
- Wijzerplaten v.v. groene cijfers en witte wijzers, toerenteller v.v. aangepaste schaalverdeling
- En nog wat geneuzel, o.a. niewe reflectorbalk (dof), koplampen (steenslag), etc.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Tijdens een dag circuittraining vonden de instructeurs mijn 993 fenomenaal sturen en wegligging hebben, de 996 GT3 mkI (van een vriend van mij) vonden ze net iets makkelijker rijden en iets meer vergevingsgezind.
Een mooier compliment kon ik niet krijgen . . .

Re: weetjes 996

17 apr 2014 15:35

Nine-eleven schreef:Tijdens een dag circuittraining vonden de instructeurs mijn 993 fenomenaal sturen en wegligging hebben, de 996 GT3 mkI vonden ze net iets makkelijker rijden.


Zie je, 996 is net iets meer tourer, en minder sportauto.. :wink:

Re: weetjes 996

17 apr 2014 15:41

Hahaha, zo bezien is de 918 waarschijnlijk nog meer tourer :mrgreen: :wink:

Re: weetjes 996

18 apr 2014 5:52

Nine-eleven, ik vind het mooi gedaan.
Plaats een reactie