Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
Plaats een reactie

Re: C2 of C4?

09 jan 2018 20:37

Een 911 maakt zowiezo geen kans tegenover een Elise.....alleen hard rechtuit!

Re: C2 of C4?

09 jan 2018 20:47

EriC4C schreef:Hey leuk, een C2/C4-topic :lol:

frankv schreef:Ik vind het maar onzin, een C4. (...) 4-wieltractie helpt je niets bij het remmen of je bochtgrip, alleen bij tractie bij accelleratie. Je komt dus eerder in de problemen in de bocht of bij het remmen, want daar heb je een hogere snelheid, maar heb je dezelfde 4 banden als een C2, en dezelfde remmen.

Wat remmen betreft heb je gelijk, maar wat je voor de rest schrijft is juist onzin :roll:
Ga eens met een C2 en C4 (< 996, dus zonder electronische hulpmiddelen) op de epoxycirkel in Lelystad rijden en ervaar het verschil. Uit eigen ervaring: met een 964C4 rijd je op die cirkel ook gewoon heel hard rondjes zonder uit te breken en moet je steeds weer van het gas af om niet tegen de voor je glibberende C2's (of 944's of ...) aan te rijden.

EriC4C schreef:In een C4 met één hand aan het stuur en in de ander hand het fototoestel over de epoxy cirkel en dit schouwspel voor me :lol: :
Afbeelding Afbeelding

Véél meer grip (ook) in bochten dus met een C4 en je komt niet eerder in de problemen in een bocht vanwege hogere snelheid, want de grens ligt echt veel verder weg. Als die is bereikt dan is er echter inderdaad, zoals Olaf al schreef, ook geen houden meer aan.


Op zich een goed verhaal, maar 't gaat er om welke doelstellingen je hebt.
De 2 keer dat ik op die epoxy cirkel ben geweest wilde ik juist zo lang mogelijk driften, en dus niet zsm de bocht nemen. :salut:
Zo te zien probeerde de viper ook echt niet zsm rond te gaan.

Dat je, als je probeert zsm rond te gaan op dit soort gladheid, wint met een c4 snapt iedereen denk ik wel.
Vraag is wie er meer lol had, jij of de viper. :drive:

Re: C2 of C4?

09 jan 2018 21:24

Wel mooi zo een Viper met een V10, brute kracht..... :mrgreen:

Re: C2 of C4?

09 jan 2018 21:56

991 C4S vs C2S
https://youtu.be/08t5Yw38Uos

997 C4 vs C2
https://youtu.be/mpa0SwE4CW4

Re: C2 of C4?

09 jan 2018 22:22

Ronaldo schreef:Op zich een goed verhaal, maar 't gaat er om welke doelstellingen je hebt.
De 2 keer dat ik op die epoxy cirkel ben geweest wilde ik juist zo lang mogelijk driften, en dus niet zsm de bocht nemen. :salut:
Zo te zien probeerde de viper ook echt niet zsm rond te gaan.

Dat je, als je probeert zsm rond te gaan op dit soort gladheid, wint met een c4 snapt iedereen denk ik wel.
Vraag is wie er meer lol had, jij of de viper. :drive:

De bestuurder van de Viper probeerde de auto onder controle te houden nadat hij een beetje gas gaf, dacht niet aan zsm rond gaan (kansloos) en droomde van driften :lol:

Ik probeerde ook niet zsm rond te gaan :roll: , maar met een 964C4 kun je niet driften op de epoxycirkel en is er geen lol aan. Dus wie er meer lol had mag duidelijk zijn. Zelfs Remmo Niezen was zeer verbaasd over de grip van een C4, wat er voor nodig is om die te verliezen en lukte het niet om de 911 op te vangen :idea: (als je niet weet wie dat is google daar dan maar eens op :wink: ) met impliciet een link naar C2 of C4? eerder in dit theater :^:

Re: C2 of C4?

09 jan 2018 22:28

Ik denk dat het wel uitmaakt welke C4 Eric.
Zit bij Porsche ook nogal wat verschil tussen de verschillende generaties.
En valt best mee te driften, denk soms zelfs makkelijker in drift te houden dan een C2 zoals ook in filmpje blijkt.

Re: C2 of C4?

09 jan 2018 22:32

Dat maakt inderdaad wat uit :wink:
EriC4C schreef:Ga eens met een C2 en C4 (< 996, dus zonder electronische hulpmiddelen) op de epoxycirkel in Lelystad rijden en ervaar het verschil.

Met een 964C4 valt niet te driften op de epoxycirkel. Dat ik dat niet kan zegt niet veel, maar als het zelfs Erwin Jansen en Remmo Niezen niet lukt dan mag je daar vanuit gaan.

Re: C2 of C4?

09 jan 2018 23:04

En dat is ook wat ik bedoelde. De 4WD techniek op de 964 C4 werkt anders dan bij een 993, laat staan nog nieuwere modellen. Bij de 964 gaat (standaard) meer aandrijving naar voren. Bij de latere modellen verhoudingsgewijs meer naar achter. Laat ik het zo zeggen, ik heb het met een 964 niet geprobeerd maar als ik het met een 993 C4 kan dan zal het Remmo Niezen ook wel lukken. ;-)

Is eigenlijk ook de reden dat ik van een 964 niet de C4 zou willen rijden terwijl ik dat vanaf 993 wel zou overwegen.
Laatst bijgewerkt door MarkS op 09 jan 2018 23:37, in totaal 3 keer bewerkt.

Re: C2 of C4?

09 jan 2018 23:07

996 c4 gehad en nu 996c2. Die laatste is spannender in de bochten en bij optrekken.

Re: C2 of C4?

09 jan 2018 23:56

EriC4C schreef:Met een 964C4 valt niet te driften op de epoxycirkel. Dat ik dat niet kan zegt niet veel, maar als het zelfs Erwin Jansen en Remmo Niezen niet lukt dan mag je daar vanuit gaan.


Moest 'm even googlen. :oops:
Maar ik denk dat Remmo net iets beter kan driften dan ik.. :lol: :wink:

Afbeelding

Re: C2 of C4?

10 jan 2018 0:50

Kiest hij ook wel de makkelijkste wagen voor uit. :mrgreen:

Re: C2 of C4?

10 jan 2018 11:20

MarkS schreef: Bij de 964 gaat (standaard) meer aandrijving naar voren.



Nope...31 voor, 69 achter. Tenzij je bedoelt t.o.v. de 993 :mrgreen:

Re: C2 of C4?

10 jan 2018 11:30

MarkS schreef:Kiest hij ook wel de makkelijkste wagen voor uit. :mrgreen:


I.i.g. allemaal 2wd auto's idd. :mrgreen:

Re: C2 of C4?

10 jan 2018 11:30

Bij mijn zoektocht was ik uit op een C2...omdat iedereen riep dat dat het meest pure zou zijn. Klopt, maar na enkele ritten voelde ik al aan dat C2 in combinatie met mijn rijstijl wel eens een kort avontuur zou kunnen zijn. Uiteindelijk toch voor een C4 gekozen en het meest belangrijke verschil is dat je echt veel harder door de bochten kan sleuren met een C4. Dat extra gewicht heb ik al weer terug gewonnen door tot op heden al bijna 80 kilo uit mijn C4 gepleurd te hebben :mrgreen:

Bovendien vond en vind ik de remmen van een C4 fijner doseerbaar en beter.

Re: C2 of C4?

10 jan 2018 12:09

Nou nog een paar kg afvallen en alle vloeistofniveaus op minimaal en elke 50 km een klein beetje tanken en je bent er. :mrgreen:

Re: C2 of C4?

10 jan 2018 13:32

giulia schreef:...Dat extra gewicht heb ik al weer terug gewonnen door tot op heden al bijna 80 kilo uit mijn C4 gepleurd te hebben :mrgreen:


totmbo? :mrgreen:

Re: C2 of C4?

10 jan 2018 13:34

giulia schreef:Bovendien vond en vind ik de remmen van een C4 fijner doseerbaar en beter.


Vast niet in vergelijking met een 92'er C2 :wink:

Re: C2 of C4?

10 jan 2018 13:58

giulia schreef:
MarkS schreef: Bij de 964 gaat (standaard) meer aandrijving naar voren.



Nope...31 voor, 69 achter. Tenzij je bedoelt t.o.v. de 993 :mrgreen:


Klopt, dat bedoel ik.
Onder normale omstandigheden is de verdeling bij de 964 31/69 en bij de 993 5/95.

Ik bedoelde idd niet dat de 964 C4 FWD was. ;-)

Re: C2 of C4?

10 jan 2018 14:09

Is het niet juist de combinatie van de motor achterin met achterwielaandrijving van een C2 wat het typische 911-rijgedrag oplevert waar we allemaal zo van houden? Hard rijden en bochten draaien met een C2 is moeilijker dan met een C4 maar de beloning is ook groter. Tenzij de 911 voor de status en poseren wordt gekocht natuurlijk. Maar dan kun je ook een mooie A6 kopen IMHO.

Re: C2 of C4?

10 jan 2018 14:25

Dat ben ik wel met je eens. Bij de 993 turbo had ik de keuze niet maar miste daar wel dat speelsere vooral bochten gedrag van m’n 993 C2. Natuurlijk biedt het ook voordelen op de 993, zeker met meer vermogen, meer zekerheid en vertrouwen harder bocht door en uit accelereren. Maar eerlijk gezegd, hoe vaak rij je echt op of over de (speeekwoordelijke) grens? Ik denk ook dat bij de modernere 911s Porsche het systeem zo heeft doorontwikkeld en geperfectioneerd dat het verschil tussen C2 en C4 onder normale omstandigheden en op droge weg amper merkbaar is. Daarom hebben ze nu ook zo’n display waarop je kunt zien hoeveel tractie er naar vooras en achteras gaat. Het hele typische 911 karakter van motor achterin, staartlistig, lift off oversteer etc etc is er op de nieuwe modellen vrijwel uit ontwikkeld. Als je het niet weet kun je hem grootste deel vd tijd als een moderne BMW rijden. Ik wilde op de 991.2 ook liever niet naar de C4. Misschien om tegen beter weten in nog een beetje het idee te houden van de oude 911 setup en karakter.

Re: C2 of C4?

10 jan 2018 15:34

Ik zou lekker kijken naar technische staat, kleurencombinatie, uitvoering, km-stand etc en daarop gebaseerd mijn keuze maken.
Mijn 964 was toevallig een C2, mijn huidige 997 is toevallig ook een C2 maar dat is omdat de rest van de auto volledig naar mijn zin was.
Bij de 964 had je nog een beetje dat staartlastige gevoel, bij de 997 merk je het eigenlijk niet meer.
Ik had bij de 964 al dat de grens van de auto doorgaans verder lag dan mijn eigen grens.

De drift cursus was leuk om te doen maar ik peins er niet over om dat in de buurt van vangrail/paaltjes/medeweggebruikers te gaan proberen.
Ook ik rij regelmatig (behoorlijk) te hard, maar kom niet in de buurt van wat er allemaal met de auto mogelijk is. :drive:

Wat voor olie gebruiken jullie eigenlijk? En tanken jullie dan 95 of 98?
Ik heb verder overigens geen winterbanden onder de Porsche.... :mrgreen:

Re: C2 of C4?

10 jan 2018 17:58

Je gaat toch niet serieus dit C2 vs C4 topic daarmee vergelijken?

Re: C2 of C4?

10 jan 2018 18:11

Het zijn allemaal Heintje Davids onderwerpen :wink:

Re: C2 of C4?

10 jan 2018 18:23

Zo ken ik er ook nog wel 1 ;

Welke 911 is het meest bombenfest? :mrgreen:

Re: C2 of C4?

10 jan 2018 21:25

Laatste c2 vs c4 dateert van 2013. Lijkt me geen jaarlijks terugkerend fenomeen.
Plaats een reactie