Na bijna 3 maanden afwezigheid vandaag de auto (BMW E36 325i) opgehaald in Oss bij Bas Roos. Van de buitenkant is logischerwijs maar bedriegelijk weinig te zien van de veranderingen. Hij staat iets lager en agressiever op z’n wielen. Met de nieuwe Intrax RSA set heeft hij een meer op het circuit afgestemde uitlijning (en uitweging) meegekregen. De volledige supersprint uitlaat verraadt zich alleen door de zichtbare eindstukken van de einddemper. Onder de kap een gerepareerd blok (koppakking) en een groter gasklephuis.
En hoe rijdt dat. Het blijft natuurlijk openbare weg dus niet te gek gedaan. Maar het verschil in onderstel is direct merkbaar. De set staat qua demping op de middenstand. In en uitgaande demping is met een stelknop per demper instelbaar. Even eronder liggen en het aantal kliks tellen. Voorlopig maar even allemaal in de afleverstand gelaten. Het is nog best verrassend comfortabel. Zeker niet minder dan het was of te hard/stuiterig. Fijn omdat ik ook van en naar het circuit rij. Maar als je hem nu voor en in een bocht zet, hij geeft geen krimp. Dit kan en gaat echt heel hard. Veel harder dan met de oude setup. Dat belooft wat voor op het circuit. Vermogen is niks aan veranderd. Maar ik zal m’n referenties over hoeveel te remmen voor een bocht en hoe hard een bocht in te gaan echt behoorlijk moeten bijstellen. Daarbij is het stuurgedrag zo veel strakker. Lastwisseling en verandering van richting gaat ook veel moeitelozer en sneller. Heel erg leuk.
Door de supersprint, grote gasklephuis en M3 inlaatspruitstukken hangt hij ook erg goed aan het gas. Geluid buiten is top. Van binnen ook wat meer resonantie. Dus de oordopjes kunnen ook weer mee.
Nu wachten op de eerste trackday om verder uit te proberen en te kijken wat het met de tijden doet.
... oh ja, omdat hij nu is uitgewogen weet ik dat hij 1.215kg weegt inclusief vloeistoffen zonder berijder. Dat is toch ruim 60kg minder dan ik medio vorig jaar op een weegbrug bij een steenfabriek hier in de buurt op de schaal zag staan. Die weegbruggen zijn kennelijk niet zo nauwkeurig dus.
Laatst bijgewerkt door
MarkS op 27 jan 2018 21:17, in totaal 2 keer bewerkt.