Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 08 jun 2025 19:50



Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ] 
Nieuwe daily: terug naar de basis 
Auteur Bericht
Forum Admin
Avatar gebruiker
981 GT4, 718 Cayman, 931, 924 Safari, 968 cab, 924S
Utrechtse Heuvelrug
Bericht Nieuwe daily: terug naar de basis
In 2018 besloot ik na 8 jaar dat het weer tijd werd voor een Porsche als daily. Na enkele maanden van zoeken werd het een Macan S Diesel — rijk uitgerust en als gezinsauto zeer geliefd.

Afbeelding Afbeelding

Toch werd ik nooit een SUV-liefhebber. Na drie jaar vond ik het welletjes.

Een Taycan? Meerdere keren geprobeerd, maar de klik bleef uit. Te klinisch, te krappe deuropeningen, en telkens mijn hoofd tegen de A-stijl… iets wat ik bij een 911, Cayman of transaxle nooit heb.
Afbeelding

Toen kwam er een Panamera 4S voorbij. Niet hybride, dus relatief licht (ca. 1850 kg), en binnen budget. Impulsief gekocht, deels ook uit gebrek aan alternatieven. Geweldige auto: snel, luxe, stabiel. Maar: te groot. In Duitsland een genot, in Nederland frustrerend — parkeren was een drama, en zonder achterasbesturing had hij de draaicirkel van een touringcar.

82694 82699

Toen mijn vrouw in april 2024 besloot dat haar volgende auto een SUV moest zijn, hebben we haar Polo ingeruild op een Volvo XC60. De kinderen vonden het meteen geweldig: zachtere stoelen, zachter onderstel. Iedere keer als we met de Panamera weg moesten, vroegen ze: “Mag het alsjeblieft met de Volvo?”

Ja, ik weet het… ik heb gefaald in hun opvoeding. :bang:

Maar het bood kansen: ik mocht weer gaan zoeken. Zou het een 911 worden? Een 928? Een Boxster? Eén ding stond vast: het moest een handbak zijn. :drive:
991’s in handbak zijn zeldzaam en vrij groot. 997 GTS? Prachtig, maar prijzig voor een daily. 928 GT? Onvindbaar. S4? Mwah. 986? Te krap. 981? Al gehad. 987? Niet mijn smaak. Uiteindelijk bleef de 718 over.

Ik zette een zoekopdracht uit en ging “hengelen”. Een Boxster bij PC Gelderland kwam langs, maar viel af: prijstechnisch geen match en rode stoelaccenten die me niet aanstonden.

Zes weken geleden kwam eindelijk weer een bijt. Een handgeschakelde 718 Cayman bij Porsche Centrum Twente. Nachtblauw.

Afbeelding Afbeelding

Proefrit gemaakt — hij reed voortreffelijk. En bij terugkomst hoorde ik: hij staat op een Öhlins onderstel. Toen wist ik het zeker: dit is hem. Ik vond de zwarte velgen afschuwelijk, die moest zilver worden, en na wat onderhandelen was de deal rond. Nu, na bijna zes weken wachten mag ik hem morgen eindelijk ophalen.

Afbeelding Afbeelding
_________________________________________
RoadtripTribes - Uniting Roadtrip lovers, one adventure at a time!


05 jun 2025 16:06
Profiel WWW
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
ex 911 3.2 1987 ex 987.1 S 3.2 2005 981 S 3.4 Boxster
's-Hertogenbosch
Bericht Re: Nieuwe daily: terug naar de basis
Gefeliciteerd Johann, geweldige daily!!
_________________________________________
Wim


05 jun 2025 16:12
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
911 Carrera S
Bericht Re: Nieuwe daily: terug naar de basis
Da’s geen straf zo’n auto als daily :D


05 jun 2025 17:12
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
M140i
Bericht Re: Nieuwe daily: terug naar de basis
Dat is een fraaie auto, Johann! :drive: Veel plezier ermee 8)
_________________________________________
In necessariis unitas, in dubiis libertas, in omnibus caritas


05 jun 2025 18:34
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
'05 997 Carrera S cab
Nuland, jonguh!
Bericht Re: Nieuwe daily: terug naar de basis
Gefeliciteerd!


05 jun 2025 19:00
Profiel
PorscheForum Rakker
Engelen
Bericht Re: Nieuwe daily: terug naar de basis
Daar ga je veel plezier aan beleven Johan.
_________________________________________
Old Guys Rule.


05 jun 2025 19:04
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Sint-Niklaas (B)
Bericht Re: Nieuwe daily: terug naar de basis
Prachtig, proficiat en veel rijplezier!! Echt een wauw kleur.

(zjuust jammer dat ie geen open dak / stoffen kap heeft :lol: )
_________________________________________
MX-5 ex-NA 1.8 en NC 1.8, nu ND 2.0 Sport/Bilstein/Recaro, the poor man's Boxster
Honda VFR800FI - Yamaha RD350 YPVS


05 jun 2025 20:57
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 2.4 T targa '72, 991 4S cabrio '13
Bericht Re: Nieuwe daily: terug naar de basis
Gefeliciteerd met de nieuwe aanwinst, veel :drive: gewenst.
_________________________________________
https://www.instagram.com/outletvalve/

"Racing is life. Anything before or after is just waiting."


05 jun 2025 22:31
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 2 S / 997 GT3RS NPC 0019
Haarlem e/o
Bericht Re: Nieuwe daily: terug naar de basis
Mooie auto Johan veel veilige km’s :drive:
We zijn beide groot, zit je in zo’n nieuwe beter :?:
_________________________________________
Ben ik eindelijk mijn wilde haren kwijt, zitten er grijze onder!!!


06 jun 2025 0:38
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Nieuwe daily: terug naar de basis
Mooi hoor, veel plezier.


06 jun 2025 6:50
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
997
Friesland
Bericht Re: Nieuwe daily: terug naar de basis
Mooi rijtje auto’s!
En nu dagelijks in zo’n fraaie cayman :thumleft:


06 jun 2025 6:57
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Nieuwe daily: terug naar de basis
Hey Johan,

Gefeliciteerd wat een mooie Porsche!
dat is echt genieten met die handbak :drive: :ba: :cheers:

Veel plezier ervan gewenst!

Groeten E.


06 jun 2025 7:00
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
981 Cayman 2.7 PDK (2015)
Breda
Bericht Re: Nieuwe daily: terug naar de basis
Gefeliciteerd! En goed verhaal ook :mrgreen:

Vraagje: je zegt dat je de 981 al hebt gehad en daarom niet wilde, maar nu heb je voor een 982 gekozen? In de basis grotendeels dezelfde auto, met als grootste verschil natuurlijk de olifant in de kamer: de geblazen viercilinder. Hoe bevalt dat? Vooral de beleving (geluid) in vergelijking met de ongeblazen zescilinder. Natuurlijk heb je meer koppel onderin door de turbo, en dat rijdt als daily fijner, maar kan me ook voorstellen dat je die heerlijke zescilinder roffel en vervolgens doortrekken naar 7500/8000 toeren ook soms mist?
_________________________________________
"Straight roads are for fast cars. Turns are for fast drivers" - Colin McRae.


06 jun 2025 12:00
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Boxster 981 2.7 Handbak
Bericht Re: Nieuwe daily: terug naar de basis
Ik wilde hetzelfde schrijven, wel grappig … Mooie wagen/kleur en veel beter met de zilveren kleur velgen! Gefeliciteerd, het wordt steeds mooier op de weg..


06 jun 2025 12:26
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
ex-964 C2 997 C4S Macan
Hellevoetsluis
Bericht Re: Nieuwe daily: terug naar de basis
Mooi hoor!
Leuk om “het verhaal” erbij te lezen.


06 jun 2025 13:45
Profiel
PorscheForum Rookie
Bericht Re: Nieuwe daily: terug naar de basis
Wat tof om te lezen dat je hem als daily gaat gebruiken. Heb er zelf met plezier 2 jaar in gereden waarvan het eerste jaar als daily, eind vorig jaar de Ohlins erop laten zetten.

Mocht je nog nog meer willen weten stuur dan gerust een pb.


07 jun 2025 10:50
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 targa ‘87; 944 S ‘87; 997.2 GT3; Taycan 4S CT
Bericht Re: Nieuwe daily: terug naar de basis
Schitterend. Nachtblauw blijft toch dè kleur, en dan idd met zilverkleurige wielen… doe je goed man!


07 jun 2025 18:29
Profiel
Forum Admin
Avatar gebruiker
981 GT4, 718 Cayman, 931, 924 Safari, 968 cab, 924S
Utrechtse Heuvelrug
Bericht Re: Nieuwe daily: terug naar de basis
Heel erg bedankt allemaal! Inmid­dels alweer 300 km verder — wat een genot! 8)

Voor de vragen van Polydeukes en Autoke is geen kort antwoord te geven, dus ik ben er even goed voor gaan zitten. :D

Polydeukes schreef:
…je zegt dat je de 981 al hebt gehad en daarom niet wilde, maar nu heb je voor een 982 gekozen? In de basis grotendeels dezelfde auto, met als grootste verschil natuurlijk de olifant in de kamer: de geblazen viercilinder. Hoe bevalt dat? Vooral de beleving (geluid) in vergelijking met de ongeblazen zescilinder. Natuurlijk heb je meer koppel onderin door de turbo, en dat rijdt als daily fijner, maar kan me ook voorstellen dat je die heerlijke zescilinder roffel en vervolgens doortrekken naar 7500/8000 toeren ook soms mist?


Goede opmerking — verkeerde woordkeuze van mijn kant. Ik rijd al vijf jaar met een 981 GT4, en die gaat nooit weg. Dus ja, ik heb een van de best klinkende en rijdende Porsches in mijn bezit. Er is dus niets om te missen. :drive:

Waarom dan tóch een 718 Cayman, en niet een S of GTS 4.0? Goeie vraag. Ik begin met dit: de keuze voor de 2.0 was heel bewust.

Ik heb geen vaste ideeën over wat een Porsche “hoort te zijn” — dat verklapt mijn huidige verzameling ook al een beetje. :wink: Voor mij draait het om gevoel, karakter, kwaliteit, en vooral: plezier. Elke auto in mijn collectie heeft een eigen rol en geeft een unieke rijervaring.

De 718 met viercilinder is zó speels — veel levendiger dan welke zescilinder dan ook. Een zes-in-lijn of boxer heeft simpelweg meer interne massa en voelt daardoor altijd wat luier aan. Schroef er dan een turbo op, en je hebt een kanon. Tot nu toe is er geen enkele "normale" Porsche geweest die zo fel aanvoelde als de originele 718 2.5 GTS. En ja, de 4.0’s zijn sneller op papier, maar de 718 2.0 met handbak is écht een unieke ervaring.

En dan het geluid… velen zeggen dat ze klinken als Subaru’s. Maar dat is net zo kort door de bocht als zeggen dat een 924 een bestelbusmotor heeft. Dan heb je niet goed geluisterd — of je huiswerk niet gedaan. Ik heb zelf twee Subaru Foresters gehad, en weet heel goed hoe hun roffel klinken. De eerste keer dat ik in een 718 reed, deed het me direct denken aan mijn oude 356B of als je wilt een kever. Zelfde rauwe boxer-roffel, alleen nu met meer verfijning.

Ik vind ‘m dus heerlijk klinken — en daarom heb ik ook bewust gekozen voor de 2.0 in plaats van de 2.5, die veel meer resoneert in het interieur. Bij de 2.0 heb je daar absoluut geen last van. Combineer dat met het lage gewicht, de handbak en het directe stuurgevoel, en je hebt een briljante rijdersauto. Eentje die ik, in tegenstelling tot mijn GT4, ook echt kan benutten op de Nederlandse wegen. Geen cijfers, geen prestige — gewoon lol maken. En dat doet deze Cayman als geen ander. :salut:

@Schrader we hebben conact!
_________________________________________
RoadtripTribes - Uniting Roadtrip lovers, one adventure at a time!


08 jun 2025 14:25
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Boxster 981 2.7 Handbak
Bericht Re: Nieuwe daily: terug naar de basis
Mooi omschreven, echte rijdersauto zo, dacht nog turbo motor past beter met pdk, maar om mee te spelen/doseren heeft handbak z’n meerwaarde (puur gevoelsmatig), en ja, met een GT4 ernaast is geluid ook geen item of twistpunt. Mocht je een porsche mogen behouden werd het wellicht anders.. de 718 is ook leuk, anders, maar prima, net zoiets als dat een porsche niet perse een 911 moet zijn , net hoe je erin staat
Veel van je punten ervaar ik dan ook met de 2.7, die pakt ook lekker snel op nl.. Leuk dat je de moeite nam voor uitgebreid antwoord, leuk te lezen


08 jun 2025 17:14
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 19 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.