Auteur |
Bericht |
Johann
981 GT4, 718 Cayman, 931, 924 Safari, 968 cab, 924SUtrechtse Heuvelrug
|
 Nieuwe daily: terug naar de basis
In 2018 besloot ik na 8 jaar dat het weer tijd werd voor een Porsche als daily. Na enkele maanden van zoeken werd het een Macan S Diesel — rijk uitgerust en als gezinsauto zeer geliefd.  Toch werd ik nooit een SUV-liefhebber. Na drie jaar vond ik het welletjes. Een Taycan? Meerdere keren geprobeerd, maar de klik bleef uit. Te klinisch, te krappe deuropeningen, en telkens mijn hoofd tegen de A-stijl… iets wat ik bij een 911, Cayman of transaxle nooit heb.  Toen kwam er een Panamera 4S voorbij. Niet hybride, dus relatief licht (ca. 1850 kg), en binnen budget. Impulsief gekocht, deels ook uit gebrek aan alternatieven. Geweldige auto: snel, luxe, stabiel. Maar: te groot. In Duitsland een genot, in Nederland frustrerend — parkeren was een drama, en zonder achterasbesturing had hij de draaicirkel van een touringcar. Toen mijn vrouw in april 2024 besloot dat haar volgende auto een SUV moest zijn, hebben we haar Polo ingeruild op een Volvo XC60. De kinderen vonden het meteen geweldig: zachtere stoelen, zachter onderstel. Iedere keer als we met de Panamera weg moesten, vroegen ze: “Mag het alsjeblieft met de Volvo?” Ja, ik weet het… ik heb gefaald in hun opvoeding. Maar het bood kansen: ik mocht weer gaan zoeken. Zou het een 911 worden? Een 928? Een Boxster? Eén ding stond vast: het moest een handbak zijn. 991’s in handbak zijn zeldzaam en vrij groot. 997 GTS? Prachtig, maar prijzig voor een daily. 928 GT? Onvindbaar. S4? Mwah. 986? Te krap. 981? Al gehad. 987? Niet mijn smaak. Uiteindelijk bleef de 718 over. Ik zette een zoekopdracht uit en ging “hengelen”. Een Boxster bij PC Gelderland kwam langs, maar viel af: prijstechnisch geen match en rode stoelaccenten die me niet aanstonden. Zes weken geleden kwam eindelijk weer een bijt. Een handgeschakelde 718 Cayman bij Porsche Centrum Twente. Nachtblauw.  Proefrit gemaakt — hij reed voortreffelijk. En bij terugkomst hoorde ik: hij staat op een Öhlins onderstel. Toen wist ik het zeker: dit is hem. Ik vond de zwarte velgen afschuwelijk, die moest zilver worden, en na wat onderhandelen was de deal rond. Nu, na bijna zes weken wachten mag ik hem morgen eindelijk ophalen. 
_________________________________________ RoadtripTribes - Uniting Roadtrip lovers, one adventure at a time!
|
05 jun 2025 16:06 |
|
 |
Wimpie67
ex 911 3.2 1987
ex 987.1 S 3.2 2005
981 S 3.4 Boxster's-Hertogenbosch
|
 Re: Nieuwe daily: terug naar de basis
Gefeliciteerd Johann, geweldige daily!!
_________________________________________ Wim
|
05 jun 2025 16:12 |
|
 |
Olaf
911 Carrera S
|
Da’s geen straf zo’n auto als daily 
|
05 jun 2025 17:12 |
|
 |
erwin996
M140i
|
Dat is een fraaie auto, Johann!  Veel plezier ermee 
_________________________________________ In necessariis unitas, in dubiis libertas, in omnibus caritas
|
05 jun 2025 18:34 |
|
 |
Stiruam
'05 997 Carrera S cabNuland, jonguh!
|
Gefeliciteerd!
|
05 jun 2025 19:00 |
|
 |
Boxster60
Engelen
|
Daar ga je veel plezier aan beleven Johan.
_________________________________________ Old Guys Rule.
|
05 jun 2025 19:04 |
|
 |
2.2VTEC
Sint-Niklaas (B)
|
Prachtig, proficiat en veel rijplezier!! Echt een wauw kleur. (zjuust jammer dat ie geen open dak / stoffen kap heeft )
_________________________________________ MX-5 ex-NA 1.8 en NC 1.8, nu ND 2.0 Sport/Bilstein/Recaro, the poor man's Boxster Honda VFR800FI - Yamaha RD350 YPVS
|
05 jun 2025 20:57 |
|
 |
outletvalve
911 2.4 T targa '72, 991 4S cabrio '13
|
Gefeliciteerd met de nieuwe aanwinst, veel  gewenst.
_________________________________________ https://www.instagram.com/outletvalve/
"Racing is life. Anything before or after is just waiting."
|
05 jun 2025 22:31 |
|
 |
molen934
993 2 S / 997 GT3RS
NPC 0019Haarlem e/o
|
Mooie auto Johan veel veilige km’s We zijn beide groot, zit je in zo’n nieuwe beter 
_________________________________________ Ben ik eindelijk mijn wilde haren kwijt, zitten er grijze onder!!!
|
06 jun 2025 0:38 |
|
 |
csteenbe
|
Mooi hoor, veel plezier.
|
06 jun 2025 6:50 |
|
 |
meganiek
997Friesland
|
Mooi rijtje auto’s! En nu dagelijks in zo’n fraaie cayman 
|
06 jun 2025 6:57 |
|
 |
e_930_T
|
Hey Johan, Gefeliciteerd wat een mooie Porsche! dat is echt genieten met die handbak Veel plezier ervan gewenst! Groeten E.
|
06 jun 2025 7:00 |
|
 |
Polydeukes
981 Cayman 2.7 PDK (2015)Breda
|
Gefeliciteerd! En goed verhaal ook  Vraagje: je zegt dat je de 981 al hebt gehad en daarom niet wilde, maar nu heb je voor een 982 gekozen? In de basis grotendeels dezelfde auto, met als grootste verschil natuurlijk de olifant in de kamer: de geblazen viercilinder. Hoe bevalt dat? Vooral de beleving (geluid) in vergelijking met de ongeblazen zescilinder. Natuurlijk heb je meer koppel onderin door de turbo, en dat rijdt als daily fijner, maar kan me ook voorstellen dat je die heerlijke zescilinder roffel en vervolgens doortrekken naar 7500/8000 toeren ook soms mist?
_________________________________________ "Straight roads are for fast cars. Turns are for fast drivers" - Colin McRae.
|
06 jun 2025 12:00 |
|
 |
Autoke
Boxster 981 2.7 Handbak
|
Ik wilde hetzelfde schrijven, wel grappig … Mooie wagen/kleur en veel beter met de zilveren kleur velgen! Gefeliciteerd, het wordt steeds mooier op de weg..
|
06 jun 2025 12:26 |
|
 |
CJ
ex-964 C2
997 C4S
MacanHellevoetsluis
|
Mooi hoor! Leuk om “het verhaal” erbij te lezen.
|
06 jun 2025 13:45 |
|
 |
Schrader
|
Wat tof om te lezen dat je hem als daily gaat gebruiken. Heb er zelf met plezier 2 jaar in gereden waarvan het eerste jaar als daily, eind vorig jaar de Ohlins erop laten zetten.
Mocht je nog nog meer willen weten stuur dan gerust een pb.
|
07 jun 2025 10:50 |
|
 |
Enguess
911 3.2 targa ‘87; 944 S ‘87; 997.2 GT3; Taycan 4S CT
|
Schitterend. Nachtblauw blijft toch dè kleur, en dan idd met zilverkleurige wielen… doe je goed man!
|
07 jun 2025 18:29 |
|
 |
Johann
981 GT4, 718 Cayman, 931, 924 Safari, 968 cab, 924SUtrechtse Heuvelrug
|
Heel erg bedankt allemaal! Inmiddels alweer 300 km verder — wat een genot! Voor de vragen van Polydeukes en Autoke is geen kort antwoord te geven, dus ik ben er even goed voor gaan zitten. Goede opmerking — verkeerde woordkeuze van mijn kant. Ik rijd al vijf jaar met een 981 GT4, en die gaat nooit weg. Dus ja, ik heb een van de best klinkende en rijdende Porsches in mijn bezit. Er is dus niets om te missen. Waarom dan tóch een 718 Cayman, en niet een S of GTS 4.0? Goeie vraag. Ik begin met dit: de keuze voor de 2.0 was heel bewust. Ik heb geen vaste ideeën over wat een Porsche “hoort te zijn” — dat verklapt mijn huidige verzameling ook al een beetje.  Voor mij draait het om gevoel, karakter, kwaliteit, en vooral: plezier. Elke auto in mijn collectie heeft een eigen rol en geeft een unieke rijervaring. De 718 met viercilinder is zó speels — veel levendiger dan welke zescilinder dan ook. Een zes-in-lijn of boxer heeft simpelweg meer interne massa en voelt daardoor altijd wat luier aan. Schroef er dan een turbo op, en je hebt een kanon. Tot nu toe is er geen enkele "normale" Porsche geweest die zo fel aanvoelde als de originele 718 2.5 GTS. En ja, de 4.0’s zijn sneller op papier, maar de 718 2.0 met handbak is écht een unieke ervaring. En dan het geluid… velen zeggen dat ze klinken als Subaru’s. Maar dat is net zo kort door de bocht als zeggen dat een 924 een bestelbusmotor heeft. Dan heb je niet goed geluisterd — of je huiswerk niet gedaan. Ik heb zelf twee Subaru Foresters gehad, en weet heel goed hoe hun roffel klinken. De eerste keer dat ik in een 718 reed, deed het me direct denken aan mijn oude 356B of als je wilt een kever. Zelfde rauwe boxer-roffel, alleen nu met meer verfijning. Ik vind ‘m dus heerlijk klinken — en daarom heb ik ook bewust gekozen voor de 2.0 in plaats van de 2.5, die veel meer resoneert in het interieur. Bij de 2.0 heb je daar absoluut geen last van. Combineer dat met het lage gewicht, de handbak en het directe stuurgevoel, en je hebt een briljante rijdersauto. Eentje die ik, in tegenstelling tot mijn GT4, ook echt kan benutten op de Nederlandse wegen. Geen cijfers, geen prestige — gewoon lol maken. En dat doet deze Cayman als geen ander.  @Schrader we hebben conact!
_________________________________________ RoadtripTribes - Uniting Roadtrip lovers, one adventure at a time!
|
08 jun 2025 14:25 |
|
 |
Autoke
Boxster 981 2.7 Handbak
|
Mooi omschreven, echte rijdersauto zo, dacht nog turbo motor past beter met pdk, maar om mee te spelen/doseren heeft handbak z’n meerwaarde (puur gevoelsmatig), en ja, met een GT4 ernaast is geluid ook geen item of twistpunt. Mocht je een porsche mogen behouden werd het wellicht anders.. de 718 is ook leuk, anders, maar prima, net zoiets als dat een porsche niet perse een 911 moet zijn , net hoe je erin staat Veel van je punten ervaar ik dan ook met de 2.7, die pakt ook lekker snel op nl.. Leuk dat je de moeite nam voor uitgebreid antwoord, leuk te lezen
|
08 jun 2025 17:14 |
|
|