Vertel hier over jezelf.
Plaats een reactie

Re: Van 2019 BMW 330i naar Porsche Cayenne MK2 Youngtimer

18 jun 2025 12:08

JBurnski schreef:Betreft bijtelling:

Er wordt, zo ver ik weet, bijgeteld over de waarde in het economisch verkeer. Om dit dat te stellen wordt er, voor de uiteindelijke verkoop, een taxatie verricht en worden goedkope modellen op de markt hierin meegenomen zodat de taxatie zo laag mogelijk uitvalt. Over dit bedrag wordt bijtelling betaalt. Tevens wordt er nóg een taxatie verricht met een hogere waarde voor mijn verzekering.

Dat is inderdaad het trucje wat wordt toegepast, maar de Belastingdienst zal hier niet mee akkoord gaan. Waarde in het economisch verkeer is in eerste instantie wat jij ervoor betaald, wat ook het bedrag zal zijn waarvoor 'ie in de boeken staat en waarover de afschrijving berekend wordt. In de loop der jaren zal dat dan minder worden. Maar uiteindelijk zul je dat met jouw accountant moeten overleggen.

Re: Van 2019 BMW 330i naar Porsche Cayenne MK2 Youngtimerle

18 jun 2025 21:35

Dat dus.. en dan kijkt de fiscus op de website van de betreffende handelaar en ziet daar staan.. 40k (of wat dan ook), en dan kom je zelf aan met een taxatierapport van 12k. Want echt vastgesteld door een taxateur.. Fiscus is misschien niet de snelste, maar ga er maar vanuit dat je dan een fijne naheffingsaanslag krijgt voor 28k waarover bijtelling wordt berekend met boetes etc. Fiscus moet dit alleen wel kunnen aanpakken qua capaciteit, daar gaat het meestal mis en goed voor de koper. Maar goed, ieder zijn zijn ding, ik vind dit altijd wel mooie discussies (dat je serieus denkt dat zo’n taxatierapport klopt en de handelaren die dit als waarheid verkopen..)

Re: Van 2019 BMW 330i naar Porsche Cayenne MK2 Youngtimer

18 jun 2025 22:58

Ten eerste: een beëdigd taxateur zal naar waarheid moeten taxeren en zijn taxatie altijd moeten kunnen verantwoorden. Kan hij dat niet, dan heeft ‘ie een serieus probleem.

Daarnaast is er een significant verschil tussen de begrippen “vervangingswaarde”(voor de verzekering) en de “waarde in het economisch verkeer” (voor de vaststelling van de fiscale bijtelling). De waarde in het economisch verkeer zal doorgaans lager liggen dan de vervangingswaarde, maar het zal geen tienduizenden euro’s schelen.

Re: Van 2019 BMW 330i naar Porsche Cayenne MK2 Youngtimer

19 jun 2025 7:10

Daarom. De waarde in het economisch verkeer is meestal de verkoopwaarde, en dit zal de fiscus dan ook makkelijk terug kunnen bekijken. Heb je geen taxateur of handelaar voor nodig. Maar goed, nogmaals, ieder zijn ding en als je het risico wilt nemen op een naheffingsaanslag, be my guest..:)

Re: Van 2019 BMW 330i naar Porsche Cayenne MK2 Youngtimer

19 jun 2025 18:11

Wat vliegroest ok, maar ik heb net eens onder mijn 2011 Cayenne S (121k op de teller) gekeken en dat ziet er op identieke lokaties bij lange na niet zo roestig uit als bij jou.
Als voorbeeldje hieronder een fotootjes van de steun bij de uitlaat die er bij jou heeel anders uit ziet.

84196

Re: Van 2019 BMW 330i naar Porsche Cayenne MK2 Youngtimer

19 jun 2025 19:35

mark996 schreef:Daarom. De waarde in het economisch verkeer is meestal de verkoopwaarde, en dit zal de fiscus dan ook makkelijk terug kunnen bekijken.


Als je dan uitgaat van de enorm hoge verkoopprijzen voor youngtimers, zeg 60K voor een Cayenne Turbo uit 2010, dan kun je voor hetzelfde bijtellingsbedrag (35% van 60.000 = 21.000 euro per jaar) ook een splinternieuwe auto ter waarde van 95.000 euro rijden (22% van 95.000 = 21.000 euro per jaar). Daar rijd je (net) geen Porsche van, maar de auto's die je voor dat bedrag kunt kopen kunnen heel aantrekkelijk zijn. Zoals, als we het over SUVs hebben, een Volkswagen Touareg 3.0 V6 TSI eHybrid 4Motion Elegance. Met een maximum vermogen van 280 kW (381 pk), een maximum koppel van 600 Nm, en een gemiddeld verbruik van 2,5 l/100km (1 op 40,0).

Dan rijd je in een nieuwe auto en niet in een 15 jaar oud model met roest en 100.000 km op de klok. Ik zou het wel weten.

Re: Van 2019 BMW 330i naar Porsche Cayenne MK2 Youngtimer

19 jun 2025 23:13

60k voor een YT? Ambitieus bedrag. Lijkt mij een hele dunne markt

Re: Van 2019 BMW 330i naar Porsche Cayenne MK2 Youngtimer

20 jun 2025 12:07

Ja, best ambitieus voor een 14- of 15 jaar oude Cayenne Turbo 958.1 met een ton op de klok. Ik zie dat topicstarter zijn Cayenne nu heeft gekocht (er staat tenminste verkocht bij de betreffende auto, gefeliciteerd?), maar Premium Classics heeft een soortgelijke met gelijke km-stand en die kost 60K.

https://www.premiumclassics.nl/news/2043/49/Porsche-Cayenne-Turbo-958-98-000KM-Porsche-Exclusive-Panorama-BOSE-Auxiliary-Heater

Re: Van 2019 BMW 330i naar Porsche Cayenne MK2 Youngtimer

23 jun 2025 9:41

erwin996 schreef:
mark996 schreef:Daarom. De waarde in het economisch verkeer is meestal de verkoopwaarde, en dit zal de fiscus dan ook makkelijk terug kunnen bekijken.


Als je dan uitgaat van de enorm hoge verkoopprijzen voor youngtimers, zeg 60K voor een Cayenne Turbo uit 2010, dan kun je voor hetzelfde bijtellingsbedrag (35% van 60.000 = 21.000 euro per jaar) ook een splinternieuwe auto ter waarde van 95.000 euro rijden (22% van 95.000 = 21.000 euro per jaar). Daar rijd je (net) geen Porsche van, maar de auto's die je voor dat bedrag kunt kopen kunnen heel aantrekkelijk zijn. Zoals, als we het over SUVs hebben, een Volkswagen Touareg 3.0 V6 TSI eHybrid 4Motion Elegance. Met een maximum vermogen van 280 kW (381 pk), een maximum koppel van 600 Nm, en een gemiddeld verbruik van 2,5 l/100km (1 op 40,0).

Dan rijd je in een nieuwe auto en niet in een 15 jaar oud model met roest en 100.000 km op de klok. Ik zou het wel weten.


Bedankt voor je tip hoor maar dit is dus niét het geval omdat ik geen bijtelling over 60k ga betalen.

En bedankt voor je felicitatie.

Re: Van 2019 BMW 330i naar Porsche Cayenne MK2 Youngtimer

23 jun 2025 9:45

Deze topic kan wat mij betreft gesloten worden

Re: Van 2019 BMW 330i naar Porsche Cayenne MK2 Youngtimer

23 jun 2025 11:33

Zo werkt het niet he :wink:
Plaats een reactie