Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
Plaats een reactie

Re: 718 vs 981 Nieuwere auto inruilen op oudere!?!

14 okt 2025 23:34

Als het toch vervangen wordt: Mss ook eens surfen op het Duitse Kleinanzeigen. Ik heb daar vrijwel al mijn 981 goodies gevonden (18-weg stoelen, Carrera III wielen, rubberen matten etc, binnenkort een 781 stuur met flippers, etc.).
Mss ook eens bij een uitlaatspecialist op bezoek. Mss valt er wel degelijk wat aan te repareren (open maken, fixen en weer dichtlassen? Of denk ik nu te simpel).

Re: 718 vs 981 Nieuwere auto inruilen op oudere!?!

15 okt 2025 1:56

Er zijn bedrijven die dat doen, openmaken en dan de rammel zoeken. Ik heb het ook zelf geprobeerd nadat ik toch al 2 nieuwe einddempers had besteld. Kon in de demper geen los schot vinden, maar toch rammelt de nieuwe niet dus er zat wel degelijk iets los in de oude.

Nieuw setje PSE dempers was :shock: niet goedkoop. Daar had ik prima een ander systeem voor kunnen kopen, maar wilde hem graag origineel houden.

Re: 718 vs 981 Nieuwere auto inruilen op oudere!?!

17 okt 2025 4:51

Iemand hier toevallig ervaring met het merk Iskander Performance qua uitlaten? Ik kan er maar bar weinig over vinden online.. Hier op het forum alleen dit topic: viewtopic.php?f=3&t=53383

Re: 718 vs 981 Nieuwere auto inruilen op oudere!?!

20 okt 2025 21:42

Lijkt inderdaad een zeer zeldzaam systeem. Op Youtube niks te vinden en ook op het Duitse forum PFF niks te vinden. Ter vergelijk: als je daar op Capristo zoekt heb je 1000 hits :shock:

Re: 718 vs 981 Nieuwere auto inruilen op oudere!?!

24 okt 2025 2:47

https://custom-concepts.nl/product-cate ... rformance/

Ik heb ze een berichtje gestuurd met een aantal vragen en heb antwoord gekregen.. Iskander Performance onderdelen worden door dit Nederlandse bedrijf geleverd (leveren ook Capristo).. Die laten het naar eigen zeggen zelf fabriceren ergens.. Kennelijk op erg kleine schaal want je vindt er amper iets over online.. Het is dus een volledig custom fabricaat, maar schijnt dus wel goede kwaliteit te zijn en mooi geluid op te leveren.. PSTG had er ook alleen maar goede ervaringen mee en volgens hun zou het geluid nog meer richting die van een GT3 gaan en de kleppen zijn gewoon te bedienen via de oem PSE knop in het intereur.. Ik ga binnenkort even langs in Breda bij Custom Concepts om naar een demo 996 (met 3.4 motor) van hun met zo'n uitlaat te kijken (en luisteren).. Als ik teveel twijfels blijf houden ga ik denk ik gewoon voor een PSE vervanging of blijf gewoon met de rammel doorijden.. Zoals gezegd, zo erg is het niet, alleen bij de koude start wat vrij snel weer weg is, zodra de boel een beetje warm is hoor je niks meer.. Aan de andere kant zit het me toch dwars, wil graag de auto 100% hebben.. En zo'n RVS uitlaat ziet er wel mooi uit en blijft dat ook doen, waar een PSE weer behoorlijk verroest over tijd, en als dan het geluid ook nog eens bevalt, waarom niet.. Keuzes..

Re: 718 vs 981 Nieuwere auto inruilen op oudere!?!

24 okt 2025 10:46

Als je toch al in Breda bent kunt je wellicht ook "even" doorrijden naar Carnewal in de Vlaamse Ardennen? Daar hebben ze ook heel wat ervaring met het (open maken) van originele uitlaten.

Zelf had ik onder mijn 987 een GT-uitlaat zitten en er zitten hier op het forum ook een aantal 981 eigenaren met Carnewal ervaring. Wellicht dat zij iets voor je kunnen betekenen in het aanpassen van je huidige systeem en gelijk wat meer sfeer en beleving kunnen brengen? :drive:

https://www.carnewal.com/products/981/p81001/981-Carnewal-GT-Exhaust Linkje voor de volledigheid

Re: 718 vs 981 Nieuwere auto inruilen op oudere!?!

24 okt 2025 12:49

Sfeer en beleving levert de PSE al genoeg, dus dat hoeft voor mij niet perse nog meer of anders.. Het gaat mij er vooral om dat ik van de rammel bij de koude start af ben.. Carnewal kende ik al, maar is wel weer 2x zover voor mij dan Breda.. De demper laten openmaken en indien mogelijk repareren door een specialist ergens zou ook kunnen, maar er is dus geen garantie dat ze iets vinden en het kunnen repareren en qua uiterlijk is zo'n nieuwe RVS uitlaat ook wel weer een stuk mooier, de standaard PSE dempers zien er behoorlijk verroest uit na bijna 13 jaar (je ziet ze zitten van achter door de openingen in de diffuser van de 981S). Dus ik neig toch naar vervangen, wat ook het advies is van PSTG (al zal dat ook zijn omdat zij niet dat soort uitlaatreparaties doen).. Ik had er bij de koop van de auto al rekening mee gehouden dat ik iets aan de uitlaat ging laten doen..
Plaats een reactie