Deel hier je (links naar) streams, plaatjes, bestanden, games of andere interessante media.
Plaats een reactie

Porsche 'Tunnel mode'

01 nov 2025 13:11

NIeuw en kennelijk door Porsche gepatenteerd: de Tunnel Mode van Porsche: :D

https://www.roadandtrack.com/news/a69217410/porsche-tunnel-mode-patent/
https://patentscope.wipo.int/search/en/detail.jsf?docId=DE465999869

Het artikel zelf:

Porsche's New 'Tunnel Mode' Patent Is Seriously Silly in the Best Way
Everyone loves blasting through a tunnel in a sports car. Porsche clearly REALLY loves it.

By Lucas BellPublished: Oct 31, 2025 12:19 PM EDT

There's something uniquely special about a tunnel run in a sports car. The remnants of combusted fuel bounce off the concrete-walled tubes, adding the sweetest resonance to your chosen metallic song. And it seems the people at Porsche are so keen on these brief moments of automotive enjoyment, they’ve filed a new patent specifically centered around enhancing your next trip through a tunnel.

The patent, which was published on October 23 and brought to broader attention by CarBuzz, envisions a system in which a car will automatically prepare itself to enhance the driver's experience in a tunnel. Using the vehicle’s onboard camera suite and other sensors, the car will detect and notify the driver of an upcoming entrance, at which point the fun begins.

Owners can choose between one of two modes, depending on their predilection for noise. The more enthusiastic among us would be able to hit a button, at which point the vehicle would lower its windows, open any sliding roof panels, activate Sport mode, and even drop a gear so revs are up ahead of your entry. If you have a convertible Porsche, the car will suggest pulling over ahead of the tunnel so that the car may drop the roof, as well as automatically adjust the climate control given the additional exposure. Once you exist the tunnel, the system would even return the car to its previous settings. Porsche will even offer a dedicated mode for its electric products, which brings more synthetic noise to the mix.

On the flip side, the Porsche should also offer owners the option to enhance their level of serenity while in tunnels. That version instead rolls up any open windows, closes the flaps in the exhaust, and uses the car’s stereo to cancel out any unpleasant frequencies brought on by the enclosed roadway. Seems slightly counterproductive in a Porsche, but we appreciate the brand taking this seriously from all sides.

As ever, a patent filing is never a guarantee of future products. That said, this is one that I think Porsche fans could get behind ... even if it isn’t too hard to crack the window and downshift on your own. Call me old-fashioned, I guess.

Re: Porsche 'Tunnel mode'

01 nov 2025 13:41

Hier is de Nederlandse vertaling:

Porsche’s nieuwe ‘Tunnel Mode’-octrooi is op een heerlijke manier extreem gek

Iedereen houdt ervan om door een tunnel te knallen in een sportauto. Porsche houdt er blijkbaar héél veel van.

Door Lucas Bell
Gepubliceerd: 31 okt. 2025, 12:19 PM EDT

Er is iets unieks aan een tunnelrun in een sportauto. De resten van verbrande brandstof kaatsen af tegen de betonnen tunnelwanden, wat een heerlijke resonantie geeft aan je gekozen metalen soundtrack. En het lijkt erop dat de mensen bij Porsche zó dol zijn op deze korte momenten van autoplezier, dat ze een nieuw octrooi hebben aangevraagd dat specifiek gericht is op het verbeteren van je volgende rit door een tunnel.

Het octrooi, dat op 23 oktober werd gepubliceerd en onder de aandacht werd gebracht door CarBuzz, beschrijft een systeem waarbij een auto zichzelf automatisch voorbereidt om de rijervaring in een tunnel te verbeteren. Met behulp van de camerasuite aan boord van het voertuig en andere sensoren detecteert de auto een naderende tunnel en waarschuwt de bestuurder — waarna het feest begint.

Eigenaren kunnen kiezen uit twee modi, afhankelijk van hun voorkeur voor geluid. De enthousiastelingen onder ons kunnen op een knop drukken, waarna het voertuig de ramen laat zakken, eventueel open dakdelen opent, Sport-modus activeert en zelfs terugschakelt zodat de toeren al hoger liggen vóór de tunnelinrit. Als je een cabriolet-Porsche hebt, zal de auto suggereren om voor de tunnel even stil te staan zodat het dak kan worden geopend, en automatisch de klimaatregeling aanpassen vanwege de extra blootstelling. Zodra je de tunnel verlaat, herstelt het systeem de eerdere instellingen. Porsche biedt zelfs een speciale modus aan voor zijn elektrische modellen, die extra synthetisch geluid toevoegt.

Aan de andere kant biedt Porsche ook een optie om de rust in tunnels te vergroten. Die versie sluit ramen, sluit de kleppen in de uitlaat en gebruikt de stereo van de auto om onaangename frequenties van het afgesloten wegdek te neutraliseren. Lijkt enigszins tegenstrijdig in een Porsche, maar we waarderen dat het merk het onderwerp van alle kanten serieus benadert.

Zoals altijd is een octrooiaanvraag geen garantie voor een toekomstig product. Dat gezegd hebbende, denk ik dat dit er eentje is waar Porsche-fans wel achter kunnen staan… zelfs als het niet zo moeilijk is om gewoon een raampje open te draaien en terug te schakelen. Noem me ouderwets, denk ik.

Die 2e optie had mijn vorige auto overigens ook deels. Sloot ramen en dak wanneer ik een tunnel naderde.
Laatst bijgewerkt door MarcoB op 01 nov 2025 13:59, in totaal 1 keer bewerkt.

01 nov 2025 13:58

Ik kan mijn raampjes zelf wel bedienen, en zit tijdens t rijden niet met de (in mijn 993 niet aanwezige) multimedia te spelen, zodat ik die tunnel zelf wel zie aankomen.
Maar voor alle softies die zelf niet kunnen denken is het natuurlijk een heerlijke optie. En voor Porsche weer een kans om ons arme autoliefhebbers nog meer geld uit de zak te kloppen :twisted:

01 nov 2025 17:02

Ik heb het ook niet nodig: kan heel goed zelf zien, of er een tunnel aankomt. Radio hoeft ook niet zachter, want die heb nagenoeg nooit aan in de P.

01 nov 2025 18:33

"The remnants of combusted fuel bounce off the concrete-walled tubes"

Wat een ontzettende onzin zeg. Zal wel door KI geschreven zijn.

02 nov 2025 1:45

Misschien is het ook wel het summum aan dichterlijke vrijheid in het Engels? :scratch:
Iemand die het Engels meer machtig is (if you're the english more mighty :| ) mag het zeggen.
(kan het vorige bericht niet meer veranderen)

02 nov 2025 10:35

Klinkt als een octrooi op software? Dat is bij mijn weten in Europa niet zomaar mogelijk. Is het een Amerikaans octrooi?

03 nov 2025 11:01

Ik lees net dit in de krant:

"Elektrische variant
Opvallend is dat Porsche ook een variant van ‘Tunnel Mode’ voor elektrische modellen noemt. In dat geval zouden luidsprekers aan de buitenkant een gesimuleerde motorklank afspelen, zodat bestuurders het gevoel hebben in een traditionele sportwagen te rijden."

Dit is toch uitermate belachelijk, een luidspreker op een ijskast! :bang:
Plaats een reactie