Hier is de Nederlandse vertaling:
⸻
Porsche’s nieuwe ‘Tunnel Mode’-octrooi is op een heerlijke manier extreem gek
Iedereen houdt ervan om door een tunnel te knallen in een sportauto. Porsche houdt er blijkbaar héél veel van.
Door Lucas Bell
Gepubliceerd: 31 okt. 2025, 12:19 PM EDT
Er is iets unieks aan een tunnelrun in een sportauto. De resten van verbrande brandstof kaatsen af tegen de betonnen tunnelwanden, wat een heerlijke resonantie geeft aan je gekozen metalen soundtrack. En het lijkt erop dat de mensen bij Porsche zó dol zijn op deze korte momenten van autoplezier, dat ze een nieuw octrooi hebben aangevraagd dat specifiek gericht is op het verbeteren van je volgende rit door een tunnel.
Het octrooi, dat op 23 oktober werd gepubliceerd en onder de aandacht werd gebracht door CarBuzz, beschrijft een systeem waarbij een auto zichzelf automatisch voorbereidt om de rijervaring in een tunnel te verbeteren. Met behulp van de camerasuite aan boord van het voertuig en andere sensoren detecteert de auto een naderende tunnel en waarschuwt de bestuurder — waarna het feest begint.
Eigenaren kunnen kiezen uit twee modi, afhankelijk van hun voorkeur voor geluid. De enthousiastelingen onder ons kunnen op een knop drukken, waarna het voertuig de ramen laat zakken, eventueel open dakdelen opent, Sport-modus activeert en zelfs terugschakelt zodat de toeren al hoger liggen vóór de tunnelinrit. Als je een cabriolet-Porsche hebt, zal de auto suggereren om voor de tunnel even stil te staan zodat het dak kan worden geopend, en automatisch de klimaatregeling aanpassen vanwege de extra blootstelling. Zodra je de tunnel verlaat, herstelt het systeem de eerdere instellingen. Porsche biedt zelfs een speciale modus aan voor zijn elektrische modellen, die extra synthetisch geluid toevoegt.
Aan de andere kant biedt Porsche ook een optie om de rust in tunnels te vergroten. Die versie sluit ramen, sluit de kleppen in de uitlaat en gebruikt de stereo van de auto om onaangename frequenties van het afgesloten wegdek te neutraliseren. Lijkt enigszins tegenstrijdig in een Porsche, maar we waarderen dat het merk het onderwerp van alle kanten serieus benadert.
Zoals altijd is een octrooiaanvraag geen garantie voor een toekomstig product. Dat gezegd hebbende, denk ik dat dit er eentje is waar Porsche-fans wel achter kunnen staan… zelfs als het niet zo moeilijk is om gewoon een raampje open te draaien en terug te schakelen. Noem me ouderwets, denk ik.
⸻
Die 2e optie had mijn vorige auto overigens ook deels. Sloot ramen en dak wanneer ik een tunnel naderde.
Laatst bijgewerkt door
MarcoB op 01 nov 2025 13:59, in totaal 1 keer bewerkt.