Hier kun je praten over alles wat niets of weinig met ons merk te maken heeft.
Plaats een reactie

02 feb 2006 17:16

Roi schreef:Volgens mij gel.l, je hebt een elektrolyt -geleidende vloeistof (+ en - ionen) nodig om een corrosiecel te vormen.

Dus ik deel je mening niet dat bij > 50% RV "gelijk staat aan" roesten. Waar baseer je dit op?

Roi


Lees dit stukje maar eens.
Ik begrijp daaruit dat voor roesten een omgeving met een bepaalde vochtigheid genoeg is, juist omdat puur ijzer uiteen valt in geladen componenten. Dus je hebt wel gelijk in je stelling, alleen begrijp ik hieruit dat dat dus ook gebeurt.

En het verklaard ook meteen waarom de combinatie met zout het proces versnelt; de geleiding neemt enorm toe door het verzouten van water.
Laatst bijgewerkt door patrick911 op 02 feb 2006 17:21, in totaal 1 keer bewerkt.

02 feb 2006 17:19

BIj al de bouwdrogers die ik al heb gehad, zit er gewoon een koelcompressor in. Of deze nu warme lucht in blaast, weet ik niet. Wel weet ik dat men koelt om te drogen, en niet verwarmd.

Anders doen we het hier bij ons al 100jaar fout :? :wink:

Verwarmen om de temperatuur om hoog te brengen, en koelen om de vochtigheid naar beneden te krijgen, daardoor is de combinatie van temperatuur en vochtbeheersing een zeer dure aangelegenheid.

02 feb 2006 17:51

Wordt toch nog een leuk topic zo en een echte discussie, we komen er wel uit.

Volgens mij hebben PPP 356 & Porscheware allebei gelijk (lief he) over die "bouwdrogers".

Als je lucht aanzuigt uit een ruimte en die sterk koelt met een condensor dan haal je het vocht uit die lucht (drogen), als je vervolgens die zelfde ontvochtigde lucht gaat verwarmen dan kan het extra veel vocht opnemen (soort super uitwringen van een dweil), verwarm je deze lucht niet dan kan deze lucht minder vocht opnemen, duurt het wat langer.

Koelen en verwarmen is uiteraard duurder (meer vermogen voor nodig) dan alleen koelen.

Link van Patrick911:

Ik heb het gelezen maar waar die grens nou ligt druppelvorming (zichtbaar of niet-zichtbaar) op plaatwerk en de link naar < 50% RV blijft voor mij een ?

Trouwens je diagram waar je dit topic mee begon geeft aan dat bij 5 gr C bij 90%RV het nog binnen het "veilige / aanbevolen" gebied valt....

Mvgr.

Roi

02 feb 2006 18:09

maar ik kan dus beter de verwarming in de garage uitzetten en alleen ventileren en ontvochtigen?

02 feb 2006 18:29

Roi schreef:Link van Patrick911:

Ik heb het gelezen maar waar die grens nou ligt druppelvorming (zichtbaar of niet-zichtbaar) op plaatwerk en de link naar < 50% RV blijft voor mij een ?


Goede opmerking. Mijn persoonlijke mening is dat deze reactie (roesten)een bepaalde hoeveelheid water in de lucht moet hebben, en dat oxidatie altijd plaatsvindt, maar relatief traag indien de RV lager is dan 50% en ernstig is bij een waarde van boven de 80%. Als er echt water op het plaatwerk blijft liggen, dan gaat het helemaal snel uiteraard.
Aha, hier is die tabel die ik eerder bedoelde:

Afbeelding

Hierbij wordt de materiaal-groei uitgezet tegen de RV (in %). Let wel, dit gaat uit van een vervuiling van de atmosfeer met 0,01% SO2. (oa in uitlaatgas). De lijn zou in een zuivere omgeving veel vlakker zijn.

Roi schreef:Trouwens je diagram waar je dit topic mee begon geeft aan dat bij 5 gr C bij 90%RV het nog binnen het "veilige / aanbevolen" gebied valt....


:lol: Ja, maar die tabel komt dan ook van de firma 'Permabag' :wink:

...en die is dus in tegenspraak met de tabel hierboven. Die zegt nl (wat Barwaut ook eerder reeds aangaf) dat de RV waarde van belang is, en dat een zo laag mogelijke waarde OK is. Permabag zegt met hun tabel dat 50% bij 20 graden gelijk is aan 90% bij 10 graden. Ik geloof dat inmiddels niet meer.

02 feb 2006 19:49

patrick911 schreef:Permabag zegt met hun tabel dat 50% bij 20 graden gelijk is aan 90% bij 10 graden. Ik geloof dat inmiddels niet meer.


Op zich klopt dat natuurlijk wel. Als de hoeveelheid waterdamp gelijk blijft dan is dat bij 20 graden een RV van 50% en bij 10 graden 90%.

Maar we blijven het liefst zo laag mogelijk in RV, dus 50% is beter. Het dauwpunt is het punt waarbij zichtbaar condens ontstaat. Maar dit proces begint natuurlijk al eerder. Bij 80/90% is er al zoveel waterdamp dat de lucht het al moeilijk vast kan houden. Een grote kans dat het al aan het neerslaan is op je auto.

Dus de ideale stalling is:

1. RV < 50%
2. Temperatuur laag. Ik denk dat tussen de 5 en 10 graden ideaal is. Het mag zeker niet vriezen...
3. Geventileerd

Daar heb je geen carcoon voor nodig. Een garage kan ook. Heb beide sinds een half jaar en de resultaten zijn gelijk...

12 feb 2006 14:44

Ik heb een elektrische luchtontvochtiger gekocht. De relatieve vochtigheid schommelde altijd tussen de 50 en 60 %. Ik ben benieuwd wat het nu wordt.

12 feb 2006 17:22

Laat ons even weten wat je ervaringen zijn...

12 feb 2006 18:57

912 schreef:Laat ons even weten wat je ervaringen zijn...


heb dit ook al een paar keer geschreven :wink:
werkt, RV nu onder 50%

13 feb 2006 17:56

porscheware schreef:
912 schreef:Laat ons even weten wat je ervaringen zijn...


heb dit ook al een paar keer geschreven :wink:
werkt, RV nu onder 50%

Dat heb ik nu, na plm dertig uur nog niet bereikt. Momenteel ongeveer 50%.

13 feb 2006 18:12

WdePundert schreef:Dat heb ik nu, na plm dertig uur nog niet bereikt. Momenteel ongeveer 50%.

dit bord aan je garage bevestigen schijnt ook te helpen

Afbeelding

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

13 feb 2006 18:14

:lol:

13 feb 2006 21:17

Nine-eleven schreef:Ik had even een binnenpretje, ik ben één van de commerciele mannen bij een groot bouwbedrijf ...en bij het DAUWPUNT was aangekomen, was hilariteit het gevolg.


Laat me raden waar dit DAUWPUNT over gaat bij die bouwjongens... :cheesy:

13 feb 2006 21:30

patrick911 schreef:Mijn situatie is als volgt:

A. Ik heb een 32 jaar oude porsche die nu (nog) in goede staat is.
B. Ik weet dat als ik niks doe dat ding gaat roesten, want de RV > 50%
C. Ik kan 'm niet voor de deur laten staan, wegens roest, diefstalgevaar en voor de verzekering.
D. De garage die ik had geregeld is vochtig en had geen elektriciteit en is niet ventilerend. --> vandaar de permabag, want die 'werkt' zonder stroom.
E. Ik heb nu sinds een maand een garage met elektriciteit, maar die is nog steeds vochtig en niet ademend.

Wat ik uit wil vinden is wat ik moet/kan doen in mijn situatie om mijn trots te behouden. Is dat:
1. De temperatuur hoger houden? (kachel erbij)
2. De RV waarde omlaag brengen (door een ontvochtiger?)
3. Beiden + ventileren door bv 'n CarCoon systeem

Ik heb dus nu die Permabag aangeschaft, en ik moet nu besluiten of het zin heeft daar ofwel een kacheltje of een ontvochtiger bij te zetten, of dat ik moet besluiten dat dit weggegooid geld was en ik een CarCoon moet kopen.


Patrick; mijn advies (heel duidelijk...) : Temperatuur OMHOOG én ervoor zorgen dat verdampte water weg kan (dús raampje open).
Alleen ventileren (kijk even naar de RV van de 'gemiddelde Nederlandse buitenlucht' ) of alleen verwarmen (vocht blijft BINNEN de ruimte) heeft geen zin.

14 feb 2006 0:04

Maxfli schreef:
Nine-eleven schreef:Ik had even een binnenpretje, ik ben één van de commerciele mannen bij een groot bouwbedrijf ...en bij het DAUWPUNT was aangekomen, was hilariteit het gevolg.


Laat me raden waar dit DAUWPUNT over gaat bij die bouwjongens... :cheesy:


Op de een of andere manier heeft het nog steeds met relatieve vochtigheid te maken . . . . . . :wink:

14 feb 2006 16:45

Inmiddels heb ik ook geconstateerd dat bijverwarmen noodzakelijk is. Zonder verwarming krijg ik de RL niet beneden de 50%. Het koelelement slaat vanwege de lage temperatuur uit omdat er kans op bevriezing daarvan ontstaat. Ontvochtigen is er dan even niet bij.

14 feb 2006 17:39

WdePundert schreef:Inmiddels heb ik ook geconstateerd dat bijverwarmen noodzakelijk is. Zonder verwarming krijg ik de RL niet beneden de 50%. Het koelelement slaat vanwege de lage temperatuur uit omdat er kans op bevriezing daarvan ontstaat. Ontvochtigen is er dan even niet bij.



...is inderdaad logisch
Plaats een reactie