Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

09 jan 2007 1:14

Renntech schreef:Dus een normale frisse motor draai je normaal gesproken niet stuk door belachelijk hard te rijden, lang door te trekken of maximaal te belasten.


Renntech schreef:Bijvoorbeeld met racen belast je een motor maximaal. Constant volgas of gas los, een tussenweg is er niet bij goed racen en veel in of tegen de toerenbegrenzer rijden. De kans dat een 911 motor dan stuk loopt is nihil, ik spreek uit ervaring.


Maar slechter voor de motor is dit toch zeker wel?
Ik denk nl wel dat het voor de slijtage nogal uitmaakt of hoe je rijdt. Als je op het circuit telkens bij het aanremmen van een bocht meteen terug schakelt (en dus in de toerenbegrenzer schiet) ipv toeren iets terug laten lopen en dan pas terug schakelt, dan belast je de motor toch duidelijk veel meer?

09 jan 2007 1:16

patrick911 schreef:
Renntech schreef:Dus een normale frisse motor draai je normaal gesproken niet stuk door belachelijk hard te rijden, lang door te trekken of maximaal te belasten.


Renntech schreef:Bijvoorbeeld met racen belast je een motor maximaal. Constant volgas of gas los, een tussenweg is er niet bij goed racen en veel in of tegen de toerenbegrenzer rijden. De kans dat een 911 motor dan stuk loopt is nihil, ik spreek uit ervaring.


Maar slechter voor de motor is dit toch zeker wel?
Ik denk nl wel dat het voor de slijtage nogal uitmaakt of hoe je rijdt. Als je op het circuit telkens bij het aanremmen van een bocht meteen terug schakelt (en dus in de toerenbegrenzer schiet) ipv toeren iets terug laten lopen en dan pas terug schakelt, dan belast je de motor toch duidelijk veel meer?


Je schakelt toch niet zo vroeg terug dat het toerental in het rode gebied komt :shock:

Tenminste ík niet :lol:

09 jan 2007 1:17

Dank voor de uitleg.
Wat is jouw mening over adequaat warmrijden? Mijn instructieboekje zegt slechts " eerste 5 minuten onder de 4500 toeren blijven."

09 jan 2007 1:25

wolf schreef:Dank voor de uitleg.
Wat is jouw mening over adequaat warmrijden? Mijn instructieboekje zegt slechts " eerste 5 minuten onder de 4500 toeren blijven."


Gewoon doen dan :lol:

09 jan 2007 1:30

Erwin van Renntech schreef:Heel kort dan.




Je maakt je er wel weer makkelijk vanaf hoor... 8)

09 jan 2007 6:28

De fabrikanten zullen met die zaken meestal niet echt fout zitten. Tientallen testmotoren van 1 type zijn honderden uren op de testbank gezet. Geeft wel een goed gemiddeld zicht op de ideale manier van warmdraaien.

09 jan 2007 10:35

En dan heb je nog het tegenovergestelde bij het warmrijden. Zeg maar berijders die tijdens het warmrijden de toeren zo laag -willen- houden dat ze motor juist belasten door een te hoog gekozen versnelling, lijkt mij veel kwalijker.

Roi

09 jan 2007 11:02

Roi schreef:Zeg maar berijders die tijdens het warmrijden de toeren zo laag -willen- houden dat ze motor juist belasten door een te hoog gekozen versnelling, lijkt mij veel kwalijker.


:thumleft:

09 jan 2007 11:17

Die heb je natuurlijk ook, de te voorzichtige exemplaren.

09 jan 2007 14:56

Interessante uiteenzetting van Erwin. :wink:

09 jan 2007 15:01

WdePundert schreef:Interessante uiteenzetting van Erwin. :wink:

yep, dat zijn de betere bijdragen hier

09 jan 2007 16:13

Goed verhaal weer Erwin, en lekker kort :mrgreen:

09 jan 2007 18:41

Mooie uitleg :thumleft:

Leve de nieuwe Piet Olyslager :lol: :wink:

09 jan 2007 21:41

Petra schreef:De relatief hoge KM-stand begrijp ik nog wel......... de KM-stand van de '92 ligt rond de 167.000. ........
Petra


We zijn inmiddels wel 15 jaar verder; ik vind 11.000 km per jaar niet veel.

09 jan 2007 22:47

@RennTech
Dat ben ik wel met je eens.
Maar dat komt ook voornamelijk, omdat je constant rijdt met de Porsche, waardoor alle delen in beweging blijven.

Maar de meesten (in snelle) auto-rijders doen graag aan stoplicht sprintjes, om zo te bewijzen hoe snel hun wagen is en juist dit soort acties geeft je motor/ bak een beste opdonder.

We zijn inmiddels wel 15 jaar verder; ik vind 11.000 km per jaar niet veel.


Natuurlijk heb je daar volledig gelijk in en vergeet ik dat de Porsche meer als eerste auto wordt gebruikt. Het komt puur doordat ik zulke km-standen niet gewend ben. Schijnbaar rijdt de Porsche zo lekker, dat je zulke km's makelijk maakt. :wink: :D

Petra

09 jan 2007 22:50

Er zijn er volgens mij niet zo veel die hun Porsche als eerste auto gebruiken en jaarlijks veel kilometers maken.

09 jan 2007 22:53

Petra schreef:Maar de meesten (in snelle) auto-rijders doen graag aan stoplicht sprintjes, om zo te bewijzen hoe snel hun wagen is...


Hoi Petra , even los van jouw verhaal hoor...maar ik denk dat je met deze stelling er behoorlijk naast zit...mss niet op een GTI-forum, maar hier wel... 8) :wink:

09 jan 2007 23:04

Niet al te persoonlijk opvatten... :cry:

Maar ik weet haast wel zeker dat ook jullie ook wel geregeld mee maken, dat er weer zo'n golfje of iets dergelijks naast je staat en graag even met je wilt sprinten. Ik doe hier zelden aan mee (nooit zou gelogen zijn), juist omdat ik weet hoe schadelijk dit is.

Ik wou alleen maar duidelijk maken dat zolang de motor in beweging is, vol gas geven niet schadelijk is, maar zo gauw je dit uit stilstand doet, dit wel schadelijk is.

Petra

09 jan 2007 23:12

Eens, dus de oplossing... Golfje eerst twee tellen voorsprong geven, jij rustig optrekken.... dan pas gas erop en er vol langs! Heb je ze nog te pakken voor ze honderd rijden! :lol:

09 jan 2007 23:13

Petra schreef:Niet al te persoonlijk opvatten... :cry:

Maar ik weet haast wel zeker dat ook jullie ook wel geregeld mee maken, dat er weer zo'n golfje of iets dergelijks naast je staat en graag even met je wilt sprinten. Ik doe hier zelden aan mee (nooit zou gelogen zijn)


Ben er ook maar mee gestopt, won toch altijd :D :wink: .

09 jan 2007 23:14

Jeroen C3.0 schreef:Eens, dus de oplossing... Golfje eerst twee tellen voorsprong geven, jij rustig optrekken.... dan pas gas erop en er vol langs! Heb je ze nog te pakken voor ze honderd rijden! :lol:


Jeroen begrijpt het :thumleft: .

09 jan 2007 23:36

Petra schreef:Niet al te persoonlijk opvatten... :cry:

Maar ik weet haast wel zeker dat ook jullie ook wel geregeld mee maken, dat er weer zo'n golfje of iets dergelijks naast je staat en graag even met je wilt sprinten.


:wink: Ik vat het ook heus niet verkeerd op hoor...wees maar niet bang :lol: , maar ik zal dan wel een uitzondering zijn...ben nog nooit uitgedaagd...ook met mijn vorige niet...

10 jan 2007 0:00

Ik dacht dat bij sprintjes voornamelijk de koppeling op z'n donder kreeg, en de aandrijfassen. De motor valt niet zoveel aan af te breken zolang de olie maar goed op temperatuur is... :D Ik wacht trouwens veel langer dan 5 minuten voor ik hem over de 4000 toeren jaag..

10 jan 2007 0:06

prima discussie dit :D hoog anti broodje-aap gehalte.

Ook ik rij zeker 15-20 km of 15-20 minuten met mijn TT voordat ik echt vol door de versnellingen heen ga. Voel me daarna ook altijd weer min of meer schuldig als ik meedere malen tegen de 6000 rpm aan heb gezeten. Na het lezen van dit draadje begrijp ik dat het allemaal wel meevalt.

Bedankt Erwin :drive:

10 jan 2007 0:09

Petra schreef:Ik wou alleen maar duidelijk maken dat zolang de motor in beweging is, vol gas geven niet schadelijk is, maar zo gauw je dit uit stilstand doet, dit wel schadelijk is.
Petra


Neen totaal niet! :shock:
Je hebt het toch over de motor?
Plaats een reactie