Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

26 feb 2007 20:19

Is een poll of iets dergelijks hier niet handiger voor? :roll:

26 feb 2007 20:24

roenkie schreef:Is een poll of iets dergelijks hier niet handiger voor? :roll:


Zeker.
..... Maar wie durft het aan ? ( ik wil het mss liever NIET weten :roll: :wink: ).....

26 feb 2007 21:57

Harley schreef:Afspraak gemaakt met OPC, langs gereden, men was het met mij eens, een 'tik' die er niet hoorde te zijn. Verder niet zo'n dringend probleem volgens hen, dus het pand weer verlaten met het verzoek om de auto daar achter te laten waneer het mij uit zou komen, zodat ze de motor uit elkaar konden halen om op zoek te gaan naar het probleem. Dit is vorige week gebeurd. Alles is nagemeten (toleranties van zuigers en cilinderwanden, lagers etc) dit was blijkbaar allemaal in orde. Omdat niet overduidelijk was waardoor de motor tikte, heeft men in overleg met de importeur besloten om preventief, dus voordat er echt problemen optreden, een nieuwe motor te plaatsen. Dat gebeurt deze week als het goed is.


En jij gelooft dat ze je blok uitelkaar schroeven, niks bijzonders vinden en je toch maar voor de zekerheid een kompleet nieuw blok geven? :roll: Ik denk dat ze echt wel iets gevonden hebben wat niet zo fris is.

26 feb 2007 22:06

Maakt op zich niks uit, hij is in elk geval goed geholpen!

26 feb 2007 22:12

Klopt, maar is een mooie manier om je problemen in de doofpot te stoppen en mensen zoals Rob te doen geloven dat er niets aan de hand is met de blokken en dat hij gewoon pech heeft gehad.

26 feb 2007 22:20

Rob, je gaf me enkele weken geleden al een seintje dat je dit verhaal ging posten. Ik ben er van overtuigd dat er een verschil wordt gemaakt zoals je kunt zien met oa het verhaal van Harley. Maar hopelijk ben je het snel vergeten als je veel Km-ers hebt gemaakt met je 3.6. :wink:

26 feb 2007 22:26

Daarom misschien een topic starten met enkel ervaringen op motorgebied van de 996 rijders hier op het forum.

26 feb 2007 22:43

vreselijk verhaal! Ben zelf ook aan het rondneuzen voor een 996 maar ben onder de indruk van alle verhalen/ervaringen welke op het grote www te vinden zijn... misschien beter wat meer betalen en voor een 3.6 gaan?
Er vanuitgaande dat de 3.6 motoren hier dan geen last meer van hebben...of??

26 feb 2007 22:51

Red Cabriolet schreef:... naar Autofarm om de conversie te laten doen! Kost wat centen maar aanzienlijk minder dan een nieuw blok!

Rebuilt standard-capacity engine plus installation (exchange and with 12 month/12,000 mile waranty) GBP 6991.25 Dan is ook werkelijk alles wat ondeugdelijk is aan het blok vervangen door nieuw materiaal....

7000 GBP = 10.500 EURO; toch 'nauwelijks' minder dan een nieuwe motor voor 12.000 incl. inbouwen bij een bekende forumspecialist.

Ben het niet eens met mijn Belgische naamgenoot: je mag verwachten dat een motor langer meegaat dan in dit geval. Zoals ook door anderen gewezen is op het confor... beginsel.
Onderhoud heeft men uiteindelijk ook geheel niet als argument gehanteerd, niet eens kilometerstand, uitsluitend leeftijd.

En de vergelijking van klagers over etenswaren met een motor van rond de 12.000 EURO, die zie ik toch niet helemaal. Raar?
Rob heeft hier niet geschreven over de afhandeling door Pon - niet dus - van een versnellingsbakreparatie die hem enkele duizenden euro's kostte.
Dit, deze motor, betreft een andere categorie!

Bij het checken van 996 rijders/motoren wel even de Turbo's, GT3-en e.d. niet meetellen. Speciaal de standaard 996, met 3.4 motor, kent in hoge mate deze grote problemen.
Laatst bijgewerkt door Paul II op 26 feb 2007 22:53, in totaal 1 keer bewerkt.

26 feb 2007 22:52

De 3.6 heeft hier ook last van, de boxster ook.. van beide kom je alleen minder verhalen tegen op internet... of dit betekent dat het minder voorkomt weet ik niet. Je zou dan ook iets moeten weten over geproduceerde aantallen per motortype etc. De 997 is nog relatief nieuw dus daar zul je nu nog niet veel over vinden, laten we hopen dat dit zo blijft :roll:

26 feb 2007 23:01

Master Ken schreef:Ik ben er van overtuigd dat er een verschil wordt gemaakt zoals je kunt zien met oa het verhaal van Harley.

Harde garantie komen ze wel na ja. Sommigen hebben daarom ook bewust hun keus verlegd naar aanschaf bij de dealer, en dus met garantie 8)

En ook als je er voor kiest om 'het zelf te betalen', zoals met de verlengde garantie: dan zit je ook beslist goed.

Maar daar gaat het hier niet om.

Wel om de belabberde kwaliteit van de 3.4 motoren :!:
Laatst bijgewerkt door Paul II op 26 feb 2007 23:07, in totaal 1 keer bewerkt.

26 feb 2007 23:01

:roll: Dan toch maar een reactie van mijn kant. (ik hed me voorgenomen om alleen nog te lezen, de liefde (vooral het vertrouwen) voor Porsche staat de afgelopen maanden een beetje op een laag pitje.)

Rob is zeker niet de enige met deze motorproblemen, sterker nog ik ben na 130.000 km aan de derde motor bezig :shock: .

De eerste klapte enkele weken na de aankoop van een particulier met 85.000 km op de teller. Duitse import, wel goed onderhouden qua kmstand maar soms vreemde intervallen in tijd tussen de beurten.

6500,-- euro voor een (nieuwe) ruilmotor van Porsche en ongeveer 1900,-- pleuri bijkomende kosten, totaal 8.400,-- euro kassa.

Op zich een berg geld maar wel weer een fonkelnieuwe motor en de particuliere prijs die ik betaald had + deze kosten waren nog steeds lager dan het aanbod bij de PON dealers. (begin 2005).

Slikken en snel vergeten, zoiets kan altijd gebeuren, wellicht had 1 van de vorige eigenaren de wagen niet goed bereden? Olietekort? Warm laten lopen? Het is en blijft een sportwagen en 300pk uit 3.4 liter is niet mis.

We waren alweer 1,75 jaar en 30.000 km heel gelukkig samen, ik, de 996 carrera 4 uit 1999 met getransplanteerd hart uit 2005 tot afgelopen november.

Na een ritje van 10 km en 1,5 uur (verschrikkelijke file) is'ie op 100 meter van ons huis weer vroegtijdig toe aan een revisie, gewoon terwijl ik optrok uit stilstand.

Weer 10.000 euro kwijt? Gelukkig kon Porsche Wittebrug me helpen, een geluk bij een ongeluk! De motor was binnen 2 jaar vroegtijdig toe aan een revisie dus had ik garantie op het vervangen onderdeel!!!

Via Wittebrug werd de auto opgehaald, een huurauto ingezet (glimmende Bora Bora TDI, wel erg betrouwbaar) en twee weken later had ik weer een verse motor, zonder een cent betaald te hebben :D

Erg goed van Porsche Wittebrug en PON. Ze zijn immers afhankelijk van de kwaliteit uit Zuffenhausen in deze en kunnen hier ook niets aan doen.

Wel jammer dat ik op de nieuwste motor nog maar 3 maanden garantie heb, de garantieperiode geldt alleen vanaf de aankoopdatum van het betaalde onderdeel.

Het vertrouwen in het product is natuurlijk wel helemaal zoek, hoe kan zoiets 2x gebeuren!!!!

Stel dat ik de auto niet dagelijks gereden had, dan was 'ie weer na de periode van 2 jaar vroegtijdig toe aan een revisie en had ik weer een motor kunnen kopen (ondertussen 2X zo duur.)

Leuke hobbie, zo'n Porsche, maar misschien moeten we toch switchen naar een product uit Maranello, de 430 schijnt erg betrouwbaar te zijn!

Rob, zet er inderdaad maar gewoon een punt achter, als je alles zou weten, begin je waarschijnlijk nergens meer aan en rijden we straks allemaal in een Toyota.

26 feb 2007 23:03

Paul van Engelen schreef:
Red Cabriolet schreef:... naar Autofarm om de conversie te laten doen! Kost wat centen maar aanzienlijk minder dan een nieuw blok!

Rebuilt standard-capacity engine plus installation (exchange and with 12 month/12,000 mile waranty) GBP 6991.25 Dan is ook werkelijk alles wat ondeugdelijk is aan het blok vervangen door nieuw materiaal....

7000 GBP = 10.500 EURO; toch 'nauwelijks' minder dan een nieuwe motor voor 12.000 incl. inbouwen bij een bekende forumspecialist.


Als je alleen je cylinderblokken modificeert, 2203,-- euro en dan heb je de gevaarlijkste problemen opgelost!

26 feb 2007 23:06

Wat ik alleen niet snap is waarom de 3.6 beter zou zijn dan de 3.4. Zoveel verschillen zijn er niet tussen deze motoren, sterker nog de 997 heeft nog steeds praktisch dezelfde motor en dus potentieel dezelfde problemen.

Mijn 2e 3.4 had alle modificaties tm 2005 en plofte ondanks dat, hopelijk houdt versie 2006 het langer vol.............

26 feb 2007 23:10

Dit is toch te gek voor woorden? een auto van meer dan 100.000 euro die deze problemen ondervinden? Ben erg benieuwd of men bewust is bij Porsche wat de gevolgen KUNNEN zijn voor het merk en nog erger....het imago!

Hoeveel motoren zullen ze wel al niet hebben geleverd weerelwijd?

26 feb 2007 23:12

corn3l schreef:Wat ik alleen niet snap is waarom de 3.6 beter zou zijn dan de 3.4.

Begrijpelijke vraag. Je zou zeggen, de wanden zijn misschien alleen maar dunner.

Maar als men ander materiaal heeft gebruikt, of de oorzaken van het scheuren, de spanningsopbouw in het materiaal heeft opgelost :?:

Begrijp dat de cylinders eerst eigenlijk ovaal werden en daardoor scheurden. Niet altijd natuurlijk.

En onderhoud, en zelfs rijgedrag heeft hier niets mee te maken.
Met koude motor raggen geeft groeven in de cylinders, maar geen scheuren.

26 feb 2007 23:17

corn3l schreef:ik hed me voorgenomen om alleen nog te lezen


Denk toch dat het goed is dat je je verhaal hier verteld hebt, geeft mijns inziens toch een aardig beeld. Kan me enigszins voorstellen dat het vertrouwen een knauw heeft gekregen. Maar hopen :? dat het voor jouw de laaste keer is geweest :wink:

26 feb 2007 23:25

corn3l schreef:
Wel jammer dat ik op de nieuwste motor nog maar 3 maanden garantie heb, de garantieperiode geldt alleen vanaf de aankoopdatum van het betaalde onderdeel.


Ook hiervoor geldt het conformiteitsbeginsel (hoewel ook die begint te rekenen bij de factuur van de 2e (1e nieuwe) motor).

Rob, zet er inderdaad maar gewoon een punt achter, als je alles zou weten, begin je waarschijnlijk nergens meer aan en rijden we straks allemaal in een Toyota.


Ach, als ik de statistieken mag geloven is Porsche niets minder. Ik zag wel recentelijk een statistiek waar Mazda hoog boven de rest uitstak. Maar ja, die moeten auto's terugnemen in de VS omdat ze minder vermogen leveren dan aangegeven...

Punt is: door het internet zien we alle foute gevallen. Daardoor lijkt het probleem vaak erger dan het is.

26 feb 2007 23:32

corn3l schreef::roll: Dan toch maar een reactie van mijn kant. (ik hed me voorgenomen om alleen nog te lezen, de liefde (vooral het vertrouwen) voor Porsche staat de afgelopen maanden een beetje op een laag pitje.)

Ik kende je verhaal natuurlijk, maar vond dat je het zelf maar moest vertellen als je dat wilde.......... :wink:

corn3l schreef:Rob, zet er inderdaad maar gewoon een punt achter, als je alles zou weten, begin je waarschijnlijk nergens meer aan

Ik heb dat punt inmiddels al lang gezet, en ik hoop jij ook!
Naast lezen gewoon weer lekker posten, en de mini-meetings bezoeken! :wink:

Ik blijf het toch wel heel vreemd vinden, dat je niet weer opnieuw volledige garantie krijgt na het plaatsen van een nieuwe motor....... :roll: :?

26 feb 2007 23:33

Paul van Engelen schreef:En de vergelijking van klagers over etenswaren met een motor van rond de 12.000 EURO, die zie ik toch niet helemaal. Raar?


Nu het dan toch gezegd wordt (ik wilde het ten respect tegenover Paul niet aanhalen , hij kon er tenslotte niets aan doen , maar net hetzelfde spookte me door mijn hoofd) wil ik me hierbij aansluiten . Ik wilde eigenlijk hierop niet meer ingaan , maar het moet van me af want het vreet aan me (daar is een forumtoch voor)
Dit waren net mijn gedachten toen ik hier zééér luid op e vingers getikt werd
op mijn post die wel ging over een Auto met soortgelijke omstandigheid (buiten garantietermijn , gekende technisch mankement , onttrekken van verantwoordelijkheid, uiteindelijk toch op kosten van de fabrikant hersteld) doch die niet Porsche heette.

26 feb 2007 23:43

911-lover schreef:Dit waren net mijn gedachten toen ik hier zééér luid op e vingers getikt werd
op mijn post die wel ging over een Auto met soortgelijke omstandigheid (buiten garantietermijn , gekende technisch mankement , onttrekken van verantwoordelijkheid, uiteindelijk toch op kosten van de fabrikant hersteld) doch die niet Porsche heette.

Toch nog je gelijk willen halen dus :roll: wat een verrassing Afbeelding ..... maar dat met behulp van een reactie op (incl. het quoten van) iemand die juist het verzoek (ook) had gedaan. :shock: Afbeelding

26 feb 2007 23:47

EriC4C schreef:Toch nog je gelijk willen halen dus :roll: wat een verrassing Afbeelding


Neen hoor , dat had ik je al gegeven :roll: :wink: (You're the boss , I'm the employee)Maar ik moest gewoon aanhalen dat net hetzelfde door mijn hoofd ging toen ik je berisping las. Niet meer maar ook niet minder.

26 feb 2007 23:54

Devils son schreef:Punt is: door het internet zien we alle foute gevallen. Daardoor lijkt het probleem vaak erger dan het is.

Ik heb zowel bij PON als AG tweemaal het verzoek neergelegd om te vertellen hoeveel 3.4's er verkocht zijn (in Nederland en/of wereldwijd), maar vooral:
- hoeveel 3.4 motoren zij inmiddels hebben verkocht
en
- hoeveel er onder coulance of garantie zijn vervangen

Porsche AG wilde hier helemaal niets over melden.

Het enige dat PON wel wilde vrijgeven was dit:
"De door u gevraagde aantallen 996 met 3,4 liter welke er momenteel in Nederland rijden kunnen wij u niet exact aangeven
Volgens de RDC gegevens zijn er ong. 1500 stuks in Nederland."

26 feb 2007 23:55

jongens, ik heb een 3.2..... maar zelfs ik begin nu toch zenuwachtig te worden... :?

27 feb 2007 0:05

Rob Herfst schreef:Ik heb zowel bij PON als AG tweemaal het verzoek neergelegd om te vertellen hoeveel 3.4's er verkocht zijn (in Nederland en/of wereldwijd), maar vooral:
- hoeveel 3.4 motoren zij inmiddels hebben verkocht
en
- hoeveel er onder coulance of garantie zijn vervangen

Porsche AG wilde hier helemaal niets over melden.


Ook bij de 993 zal Porsche AG zwijgen als het graf.

Op Rennlist wordt dit probleem ook wel besproken. Rennlist is een wereldwijd forum en toch is het een incident indien iemand dit probleem krijgt (ik denk dat ik meer gebruikers heb gezien met een TPC supercharger dan met een geplofte motor in een 996...).

Kijk, het is wel duidelijk dat er meer motoren problemen hebben dan goed is. Maar het 1 op 3 verhaal kan niet kloppen.
Plaats een reactie