Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

14 jun 2007 15:59

Devils son schreef:
Dr. Wieggie schreef:interesant ... en hebben jullie ervaringen hiermee ? wie heeft dat al laten doen ? zijn wel ff bedragen hahaha bij motoren ben ik sneller klaar voor meer pk's


Bij rennlist zijn er genoeg die hier ervaring mee hebben. Genoeg leesplezier. Wel moet je de Engelse taal machtig zijn, maar dat is zelden een belemmering...



that ain't a problem mate ;)

15 jun 2007 10:29

@ Devils son,

Koppelcurve voorbeelden zien er niet slecht uit, winst over het hele toerenbereik m.n. onderin en het midden.

Vaak wordt er voor gewaarschuwd dat curve steiler wordt waarbij alles zich richt op de pk waarde bij hoog toeren. De koppel curve kan dan in het midden en onderbereik lager liggen dan voor de tuningmaatregel.

15 jun 2007 10:51

wilje voor je gevoel sneller gaan :shock: en hem ook sneller maken kunje volgens mij het beste een rs koppeling/vliegwiel/drukgroep de hele rattemikmak erin/erop zetten kost relatief gezien het minste en heeft naar mijn inziens het meeste resultaat :D :wink:

grtjs :D mikey

15 jun 2007 14:02

Roi schreef:
Koppelcurve voorbeelden zien er niet slecht uit, winst over het hele toerenbereik m.n. onderin en het midden.


Precies. Dus het is sowieso een interessante optie. Mits je er zoveel geld aan uit wenst te geven. Maar zoals wel vaker: als je het goed wil doen kost het geld.

Vaak wordt er voor gewaarschuwd dat curve steiler wordt waarbij alles zich richt op de pk waarde bij hoog toeren. De koppel curve kan dan in het midden en onderbereik lager liggen dan voor de tuningmaatregel.


Klopt. Deze tuning is ook vooral gericht op straatauto's. Je kan ook de motor laten tunen voor circuitgebruik en dan zal er wel een wat andere curve komen met daardoor meer vermogen, maar minder driveability.

15 jun 2007 14:04

drknauf schreef:wilje voor je gevoel sneller gaan :shock: en hem ook sneller maken kunje volgens mij het beste een rs koppeling/vliegwiel/drukgroep de hele rattemikmak erin/erop zetten kost relatief gezien het minste en heeft naar mijn inziens het meeste resultaat :D :wink:


Betere respons op het gas: ja. Voor het gevoel sneller: ja. In de praktijk sneller: nee, althans nauwelijks.

Alleen interessant indien je toch al toe was aan een nieuwe koppeling. En kan leven met een auto die geregeld voor het stoplicht in de spaarstand gaat...

15 jun 2007 14:43

Ik heb zo'n RS vliegwiel koppeling combi, dat is dus mijn standaard referentie.... maar dr Wieggie heeft een 89 c4 die heeft ook een enkelvoudig lichter vliegwiel dan de latere ZMS'en (geen RS maar wel lichter).

Het afslaan speelt in deze combinatie alleen bij geactiveerde airco en te weinig gas bij het wegrijden of "hard" in de remmen....mijn ervaring. Maar mijn airco is defect..dus dat probleem heb ik nu ook niet meer :D
Bedenk me dat dit laatste bij mij mogelijk erger is dan bij de standaard uitvoering door toepassing van een aangepast RS motormanagement.

Gasrespons is wel top....in het begin was ik er niet zo attent op en dan zat je zo tegen de toerenbegrenzer... :D

15 jun 2007 17:29

yo devils baby is dat rs vliegwiel gebeuren jouw eigen ervaring? of van horen zeggen? want bij mij is het eigen ervaring en hij is wel degelijk sneller hoor de mijne :shock: , en dat afslaan :cry: gebeurt je en paar keer en dan niet meer hoor :D . en idd het kost :( wat maar altijd minder dan dat hele tuning :roll: gebeuren wat hier eerder beschreven staat.

grtjs :D mikey

15 jun 2007 18:59

drknauf schreef:yo devils baby is dat rs vliegwiel gebeuren jouw eigen ervaring? of van horen zeggen? want bij mij is het eigen ervaring en hij is wel degelijk sneller hoor de mijne :shock: , en dat afslaan :cry: gebeurt je en paar keer en dan niet meer hoor :D . en idd het kost :( wat maar altijd minder dan dat hele tuning :roll: gebeuren wat hier eerder beschreven staat.

grtjs :D mikey


Ik heb wel eens gereden met RS vliegwiel. Maar niet met daarin een datalogger ofzo. Voor het gevoel is de auto sneller, maar in de praktijk natuurlijk niet. De oude C4 (89) had ook een lichtgewicht vliegwiel en Porsche was niet van mening dat de C4 met DMF langzamer werd. Er zal wel een verschil zitten, maar dan eerder in de bandbreedte van de verschillende 964's (die presteren ook niet allemaal eender). Dat kan natuurlijk ook niet anders. Een zwaarder vliegwiel vreet natuurlijk geen vermogen... Het scheelt dus wel iets, maar je moet er geen wonderen van verwachten.

Nee, als het gaat om extra prestaties voor relatief weinig geld ben je beter af met een LM220 kit oid.

15 jun 2007 22:38

kzalwel eigenwijzer zijn dan jij maar hij is echt rapper :shock: geen dollen :P
of ik heb mazzel en per toeval gewoon net een hele rappe motor :!: :D

grtjs :D mikey

16 jun 2007 14:22

drknauf schreef:kzalwel eigenwijzer zijn dan jij


Nou, dat ben je niet zo maar hoor... :twisted:

maar hij is echt rapper :shock: geen dollen :P


Wat is "rapper"? Hoeveel denk jij dat het scheelt? Natuurlijk zal de auto wel sneller accelereren met een SMF, alleen ik denk dat het verschil verwaarloosbaar is. Maar dan is de auto nog steeds sneller...

De Carrera RS gaat in 3/10e harder naar 100 km/u dan de C2 (fabriekscijfers, maar in de praktijk is het verschil eerder kleiner dan groter). Nou is het vliegwiel niet het enige verschil. De RS is ook lichter b.v. 120 kg, dus dat scheelt.

Hoeveel van die winst zit dan in het vliegwiel? M.i. toch maximaal 1/10e. ALS je dat al haalt.

Ik vind dat persoonlijk geen extreem verschil.

16 jun 2007 22:02

dan zal ik het anders formuleren :lol: :
hij was langzamer :!: :!:
nee f zonder dollen ik bedoel waarschijnlijk niet hij is sneller qua topsnelheid maar hij is er sneller op dezelfde snelheid als voorheen.
waarom ik dat ervaar omdat m,n maat een 993 heeft en voorheen kon ik hem nipt voor blijven , maar naverandering van vliegwiel en drukgroep en de hele mikmak trek ik gewoon een :shock: gat, maakt niet uit in welke versnelling, en dat geeft mij het gevoel dattie toch wel sneller is :!:
als het niks uitmaakte hadden ze het ook niet in de rs hoeven te bouwen lijkt mij :?: scheelt geloof :roll: ik maar 10 kg op het vliegwiel.
vandaar ik ook zeg ik zl wel eigenwijs zijn :D :D :D

grtjs :D mikey

Vliegwiel

16 jun 2007 22:42

Op Rennlist hebben ze een keer een berekening gemaakt hoeveel het scheelt. De pk winst zit hem vooral in de lage toeren.

16 jun 2007 22:54

drknauf schreef:hij is er sneller op dezelfde snelheid als voorheen.


:scratch:

als het niks uitmaakte hadden ze het ook niet in de rs hoeven te bouwen lijkt mij :?:


Zoals gezegd, het zal best wel een verschil maken, maar het verschil kan niet meer dan klein zijn. En bij de RS heb je een pakket aan maatregelen, waaronder het lichtere vliegwiel. Het maakt de auto zeker wat sportiever.

scheelt geloof :roll: ik maar 10 kg op het vliegwiel.


8,1 om precies te zijn. 13,6 vs. 5,5 kg.

vandaar ik ook zeg ik zl wel eigenwijs zijn


Ik denk dat wij grotendeels hetzelfde beweren, alleen dat de mate van verschil door ons beiden wat anders wordt ingeschat.

16 jun 2007 23:30

Ik denk dat wij grotendeels hetzelfde beweren


je bedoeld dat we allebei een beetje in bepaalde maten eigenwijs zijn :D :shock: :wink:

grtjs :D mikey

17 jun 2007 0:44

drknauf schreef:
je bedoeld dat we allebei een beetje in bepaalde maten eigenwijs zijn


:roll:

Re: Vliegwiel

17 jun 2007 0:54

Gizmo schreef:De pk winst zit hem vooral in de lage toeren.


Gizmo is toch iets buitenaards kan het anders niet verklaren.....

Buitenaards

17 jun 2007 2:14

Voor jou is het meneer Gizmo en FYI de naam komt uit de film Gremlins. Als je ff zoekt op rennlist zie je wat ze berekend hadden.

17 jun 2007 13:38

Meer vermogen met een lichter vliegwiel ???????, moet niet gekker worden. De motor moet iets minder massa in beweging zetten, dat klopt, maar zal dat veel uitmaken tov de massa van de wagen? Ik denk dat porsche en lichter vliegwiel monteert omdat zaken als tussengas en hiel/teen beter uitgevoerd kunnen worden. En inderdaad de RS is 0.3 sec sneller, maar is veel lichter en heeft 300 pk ipv 270/285.

17 jun 2007 14:08

Peter 993 schreef:.. maar is veel lichter en heeft 300 pk ipv 270/285.


250 Pk is het standaard vermogen van 'n 3.6 uit 'n 964 :wink:

IMO kan je sneller en goedkoper het gewicht van je P veranderen :arrow: en per saldo meer PK's per kilogram overhouden :idea:

17 jun 2007 14:12

Peter 993 schreef:En inderdaad de RS is 0.3 sec sneller, maar is veel lichter en heeft 300 pk ipv 270/285.


Het ging om de 964 en dan is het 250 om 260...

17 jun 2007 22:51

Meneer Gizmo :wink:

Peter993 vertaalt het hierboven al.... is de verklaring van Renn "list en bedrog"?.... :wink:

17 jun 2007 23:16

Een lichter vliegwiel zorgt ervoor dat je vertrek vlotter is.
Doch aan het vermogen van het blok zal het niets veranderen

Vermogen

18 jun 2007 0:09

Yep, ik begrijp ook wel 250 pk geleverd. Maar dit is niet overal gelijk aanwezig dit wordt gemeten bij hogere toeren. Het zal waarschijnlijk te maken hebben met het gewicht van de vliegwiel, en hoeveel kracht er verloren gaat bij het op gang brengen van het gewicht. Er staat op Rennlist een hele berekening. Ben echter te ranzig om het op te zoeken. Maar ik zeg maar zo, zoek het op.

Tevens zal het geen list en bedrog zijn. Het werd berekend door de leden van Rennlist. Het heeft voor hun geen voordeel om dit mooier te maken dan nodig is. Ze hebben er geen baat bij.

18 jun 2007 0:15

911-lover schreef:Doch aan het vermogen van het blok zal het niets veranderen


... maar aan het uiteindelijke vermogen op de aandrijfassen :?: :idea:

18 jun 2007 10:14

911-lover schreef:Een lichter vliegwiel zorgt ervoor dat je vertrek vlotter is.
Doch aan het vermogen van het blok zal het niets veranderen

Nee, want de extra energie die je stopt in een zwaarder vliegwiel komt later weer vrij.
Plaats een reactie