08 aug 2007 21:57
lindemans schreef:Situatie hier is buitengewoon simpel:
Je hebt meer alcohol in je bloed dan de wet toestaat, dit valt onder "rijden onder invloed". Je reed op dat moment dus niet onder dekking van je verzekering. Dat maakt je postitie erg zwak; ook in de discussie wie nu wel geen schuld heeft. Dat je maar weinig te veel op had doet er niet toe vrees ik. Als je niet wilt dat mensen onder invloed in het verkeer zitten, dan moet je ergens een grens trekken waaronder je het nog OK vindt en waarboven niet meer. Die grens is er en daar zat je boven.
Hoe gaat dit dan verder:
- Normaal moet de schade van de ander direct gedekt worden door zijn/haar polis;
- Als zijn/haar maatschappij van mening is dat jij schuld hebt, dan zullen ze jou aansprakelijk stellen
- Jouw verzekeringsmaatschappij zal zich geheel afzijdig houden (er was immers geen dekking voor deze situatie)
- Jij zal zelf maar moeten zien hoe jij je onschuld hard maakt, dat kan een lastige gezien de situatie. Je hebt immers jezelf en de ander de gelegenheid ontnomen om adequaat op fouten van anderen te reageren. Echter als vast staat dat je al langere tijd stil stond: dan kan jou moeilijk iets verweten worden; heb je daar getuigenverklaringen van ?
- Kosten van een eventuele zaak en (indien schuldig) de schade zal geheel uit jouw zak moeten komen
08 aug 2007 22:02
08 aug 2007 22:05
Devils son schreef:Ik moet mij sterk vergissen als dit niet een jaar of 5-10 geleden is gewijzigd...paSCal schreef:*fout*.... Als de tegenpartij op een voorrangsweg reed, ben je gewoon fout. (krijgt hij een bekeuring voor het rode verkeerslicht, dat dan wel)...
(in Nederland tenminste!)
08 aug 2007 23:31
lindemans schreef:- man rijdt vader van gezin dood: huis moeten verkopen om de overwaarde vrij te kunnen maken; heeft tonnen gekost....
het verbaast me soms dat mensen wel bang zijn voor een bekeuring, echter maar zelden voor dit soort financiele catastrofes...
09 aug 2007 9:04
paSCal schreef:Carrera4s schreef:Maar kort gezegd : het is niet omdat je een glas teveel op hebt, dat daaruit de aansprakelijkheid voor het ongeval wordt afgeleid, integendeel. vb. Als je tegenpartij door rood reed en jij gewoon door groen aan normale snelheid, dan heb je zonder twijfel recht op volledige vergoeding van je schade, zelfs als had je 3 pro mille alcohol teveel op !!
*fout*.... Als de tegenpartij op een voorrangsweg reed, ben je gewoon fout. (krijgt hij een bekeuring voor het rode verkeerslicht, dat dan wel)...
(in Nederland tenminste!)
09 aug 2007 9:07
2.2VTEC schreef:lindemans schreef:- man rijdt vader van gezin dood: huis moeten verkopen om de overwaarde vrij te kunnen maken; heeft tonnen gekost....
het verbaast me soms dat mensen wel bang zijn voor een bekeuring, echter maar zelden voor dit soort financiele catastrofes...
als ik me niet vergis kan dit niet meer in België en is er een aantal jaar geleden een "plafond" bepaald - ik dacht 30.000€ - die verzekeraars kunnen terugvorderen, dit om te vermijden dat het (emotioneel) drama voor gezin 1 vervolgens gezin 2 (financieel) in de put stort
09 aug 2007 9:12
Carrera4s schreef:Hemeltje Pascal ! Dus jij stopt zelfs voor een groen licht als je een voorrangsweg kruist waar het licht op rood staat![]()
![]()
09 aug 2007 10:48
Carrera4s schreef:
UITERAARD verliezen de verkeersborden hun gelding wanneer het verkeer geregeld wordt door verkeerslichten, zoals 911-lover terecht opmerkt.
Het tegendeel zou pas absurd zijn![]()
Voor 't overige zie ik hier veel verkeerde adviezen, ik sluit me volledig aan bij wat Speedy schrijft.
09 aug 2007 11:50
09 aug 2007 12:05
Speedy356 schreef:Als je auto casco (all risk) verzekerd is, mag een verzekeraar trouwens de casco-uitkering aan de eigen verzekerde NIET weigeren op grond van de dronkenschap.
09 aug 2007 12:33
09 aug 2007 13:52
Speedy356 schreef:Het niet overgaan tot casco-vergoeding tot duidelijk is of er inderdaad sprake was van teveel drankgebruik mag wel, maar dan moet de verzekeraar hier wel actief achteraan gaan (en als de verzekerde niet veroordeeld wordt, of geen bekeuring krijgt, moet er alsnog tot betaling overgegaan worden)
09 aug 2007 14:33
09 aug 2007 18:02
16 aug 2007 20:41
16 aug 2007 20:43
16 aug 2007 22:49
16 aug 2007 23:04
Gerhard schreef:Vandaag was Koos Spee nog even op de radio![]()
Als je als nuchtere bestuurder een straal bezopen fietser dood rijdt kan je daar mooi voor de bak indraaien.
16 aug 2007 23:18
17 aug 2007 0:12