Alle overige technische vragen of opmerkingen kun je hier plaatsen.
Plaats een reactie

29 dec 2003 13:04

dirkie schreef:Zoals beloofd Eric ... Adrian's antwoord ...

Dear Dirk,
Good luck with the first lot on the servos. To answer your second question, yes it is. The fan are required to run at 0. This speed is also variable. Some people often ask what the speed input to the control unit is for. One reason is for the fan speed at 0. The fan speed can also be varied by the temperature sensor installed (no you cannot see it or get it out it is molded) in the fan blower amplifier.
The other item which uses driving speed is the fresh air servo. The faster you drive the servo will start to close.
Ciao,
Adrian
964C4


Dus Eric ... zoals eerder vermeld ... prijs je gelukkig ... jouwe werkt zoals het hoort ...

:D
Dirkie


Wow ..... dat is snel :!: ..... en :lol: (maar blijft me verbazen).
Andere 964 rijders :?: :?: :?:

Groet,
Eric

01 jan 2004 19:31

zo zo ... Heren ... "Final Chapter" over het verwarmingsprobleem ...

De verwarming is dus GEREPAREERD :!: :D :D

Vandaag dus de servo van de mixingflap vervangen en de RearBlower een revisie gegeven en uitvoerig getest ...

Afbeelding

Afbeelding

De rearblower maakte dus opeens een scherp tjierpend geluid ... Vervangen zou je zegge ... hmzz ... niet nodig hoor.
Je kan die volledig uit elkaar schroeven en zo testen en zoeken waar de oorzaak zit. Bespaard je al snel 200€ ... :shock:

Het testen van zo'n blower doe ja als volgt :
Het is belangrijk hier dat je een regelbare bron van 12volt hebt die minstens 20Amp kan verwerken. Gelukkig heb ik een zware omvormer die tot dik 35Amp kan gaan. De rearblower verbruikt :!: 18Amp. :!: op full throttle ... en das nie nix ...
Het is niet voldoende gewoon 12volt erop te zetten daar de blower in 2 fases werk ... als hij als aanvullende motorkoeling functioneerd als het contact is uitgeschakeld gaat hij namelijk terug naar 9 volt via een interne schakeling. Bij mij deed ie het dus perfekt.
Dan ben ik heel voorzichtig met lagervet de bewegende delen gaan inspuiten. Het beste doe je dit met een grote injectienaald en je verdund het lagervet een beetje met bv. WD40 ... zo wordt het een stuk makkelijker om ertussen te injecteren. Dan laat je de blower dik 15 a 20min. testdraaien op variable voltages. Terug monteren en klaar ben je.

Mijn verwarmingsprobleem is hierbij dus volledig opgelost.
Zoals ik eerder vermelde ... de aanhouder wint.

Uitgevoerde werken:

Alle flapservo's gedemonteerd en gereviseerd op 1tje na die volledig "leeg" was. uit de afbraak voor 15€ 1tje gehaald
Alle contacten uitgemeten van de controle-unit in het dash en schoongemaakt.
Heatexchangerflaps gecontroleerd.
Voorschakelweerstand vervangen 18€
Rearblower "revisie" gegeven.

Totale kostprijs : 33€ en ong. 12u sleutel en testwerk. :idea:

Bij Porsche kosten 5 sevo's ong 400€ en de rearblower dik 200€, tel daar nog de werkuren bovenop ... ik schat ong. 750€ alles bij elkaar ...

Greetz
Dirkie
:wink:

ps. graag had ik van andere 964 rijders geweten hoe lang hun rearblower nog blijft nablazen met warme motor :?:

01 jan 2004 22:16

dirkie schreef:De rearblower maakte dus opeens een scherp tjierpend geluid ... Vervangen zou je zegge ... hmzz ... niet nodig hoor.
Je kan die volledig uit elkaar schroeven en zo testen en zoeken waar de oorzaak zit. Bespaard je al snel 200€ ... :shock:
Greetz
Dirkie
:wink:


:shock: Precies wat mij de afgelopen tijd is overkomen ..... het tjierpende geluid ..... diagnose door de specialist: niet te repareren :( , smeren heeft slechts zeer tijdelijk nut :roll: en kans dat de fan helemaal vast loopt :arrow: vervangen: €276 excl. btw :evil:
Ben benieuwd hoelang hij het nu bij jou goed blijft doen :? :?:

Groet,
Eric

01 jan 2004 22:19

Waarom nog de vraag naar meer techniek op het forum als we Dirk al hebben.... 8)

IMPRESSED! Goed gedaan Dirk. Ik zal eens timen hoelang de mijne nog nablowt.

Gr
Horn
91C2tip

01 jan 2004 23:55

EriC4C schreef:
dirkie schreef:De rearblower maakte dus opeens een scherp tjierpend geluid ... Vervangen zou je zegge ... hmzz ... niet nodig hoor.
Je kan die volledig uit elkaar schroeven en zo testen en zoeken waar de oorzaak zit. Bespaard je al snel 200€ ... :shock:
Greetz
Dirkie
:wink:


:shock: Precies wat mij de afgelopen tijd is overkomen ..... het tjierpende geluid ..... diagnose door de specialist: niet te repareren :( , smeren heeft slechts zeer tijdelijk nut :roll: en kans dat de fan helemaal vast loopt :arrow: vervangen: €276 excl. btw :evil:
Ben benieuwd hoelang hij het nu bij jou goed blijft doen :? :?:

Groet,
Eric



Hmz ... Eric ... moeten we ff afwachten ... gek wel ... want de elektrische spoelen zijn nog dik ok(uitgemeten) ... en mijn tjierpend geluid is helemaal verdwenen. Ook vraag ik me af hoe hij vast kan komen te zitten, dan moeten de spoelen werkelijk al doorbranden, en gewoonlijk als zoiets gebeurd heb je geen indicaties op voorhand ... gelukkig als het toch gebeurd kan er geen andere schade veroorzaakt worden. Afwachten dus ... wordt mss (hopelijk niet) toch nog vervolgd dan ...
In ieder geval heb je de blower er zo uit ... weer een makkelijke DIY repair als het nodig mocht zijn :idea: en dan schroef ik hem nog wel uit de total-loss waar ik de servo heb uitgehaald.Want dik 300€ ... dat kan weer tellen ...

Greetz Dirkie
:wink:

02 jan 2004 10:01

Het geluid komt van het draaiende gedeelte zelf, oorzaak is speling op het asje en de lagers. Vet zou dus tijdelijk helpen om dit op te lossen, maar het asje loopt er uiteindelijk uit en de ventilatiebladen slaan dan vast ..... zo is mij uitgelegd :roll: . Resultaat is ook geen (extra) koeling van de motor meer ..... dus "geen andere schade kunnen veroorzaken" :? .

Groet,
Eric

04 jan 2004 0:18

EriC4C schreef:Het geluid komt van het draaiende gedeelte zelf, oorzaak is speling op het asje en de lagers. Vet zou dus tijdelijk helpen om dit op te lossen, maar het asje loopt er uiteindelijk uit en de ventilatiebladen slaan dan vast ..... zo is mij uitgelegd :roll: . Resultaat is ook geen (extra) koeling van de motor meer ..... dus "geen andere schade kunnen veroorzaken" :? .

Groet,
Eric


Gek ... ze verkopen die bypass'jes toch ter vervanging vd blower ... volgens mij geen absolute noodzaak hoor die extra koeling :roll:
Blaast trouwens ook maar erg flauwtjes als motorkoeling. :roll:

Enfin ... tot hiertoe doet hij het nog steeds zonder herrie ... nog maar even afwachten ... heb ondertussen ook de oplossing al als hij toch mocht falen ... Er zit een soort busje van metaal in ... als je dit kan laten draaien door een ervaren vakman ist opgelost ...

Dirk
:wink:

Dirk :wink:

08 jan 2004 16:04

Laatste hoofdstuk over mijn "flippende" verwarming ...

Laatste gesleutel is uitgevoerd ...
De blower achteraan weer teruggehaald van bij de revisieman ... Heeft er een nieuwe lager ingestopt en een nieuw asje gedraaid . Kostprijs 90€.
Hij spint weer als nieuw ...
Je kan dit laten uitvoeren bij elk bedrijf dat revisies doet op elektromotoren. Waarom heb ik dit gedaan ... nieuwprijs is dik 300€ ... en dit omdat er enkel een lagertje en gedraaid busje uitgesleten zijn. Nu afwachten hoe lang hij het doet ... volgens het bedrijf kan ie er weer een paar jaartjes tegen :D :D

Alles weer netjes gemonteerd en eveneens de bedrading vernieuwd van de temperatuursensor ... na uitmeting bleek deze ergens een verlies te hebben ...

Resultaat ... Mijn verwarming en alles wat er rond hangt functioneerd weer PERFECT !! :D :D :D


Op naar het volgende project ....

Greetz Dirkie
:wink:

08 jan 2004 19:37

He knutsel Dirk,

Ook inmiddels achterhaald waarom de boel zo stonk? Was het inderdaad de olie die je had gebruikt tbv boutjes en smeren?

Klonk nl. angstaanjagend.... :shock:

08 jan 2004 20:19

Goe gedaan jochie!

En zoals we op het andere forum zeggen...
Trakteer jezelf op een biertje voor een goed karwei
Afbeelding

gr.

Jeroen

08 jan 2004 21:10

dirkie schreef:[Gek ... ze verkopen die bypass'jes toch ter vervanging vd blower ... volgens mij geen absolute noodzaak hoor die extra koeling :roll:
Blaast trouwens ook maar erg flauwtjes als motorkoeling. :roll:


:idea: Vandaag nog even nagevraagd bij "mijn specialist" :D . De blower blaast warme lucht onder druk het verwarmingssysteem in en zorgt daarmee voor een groot gedeelte van de capaciteit van de verwarming. De bypass laat dezelfde lucht door zonder druk, minder warmte capaciteit dus :wink: . Een kapotte, vastgeslagen, blower zorgt echter voor veel extra weerstand in de luchtstroom en daarmee een enorme afname in de warmte capaciteit van de verwarming :( .

De extra koeling van de motor door de blower is overigens "mooi meegenomen" :? .

Groet,
Eric

PS Dirkie, knutselaar, goed gedaan jochie :res: ..... en "veel" geld bespaard :bang: .

09 jan 2004 6:45

EriC4C schreef:
dirkie schreef:[Gek ... ze verkopen die bypass'jes toch ter vervanging vd blower ... volgens mij geen absolute noodzaak hoor die extra koeling :roll:
Blaast trouwens ook maar erg flauwtjes als motorkoeling. :roll:


:idea: Vandaag nog even nagevraagd bij "mijn specialist" :D . De blower blaast warme lucht onder druk het verwarmingssysteem in en zorgt daarmee voor een groot gedeelte van de capaciteit van de verwarming. De bypass laat dezelfde lucht door zonder druk, minder warmte capaciteit dus :wink: . Een kapotte, vastgeslagen, blower zorgt echter voor veel extra weerstand in de luchtstroom en daarmee een enorme afname in de warmte capaciteit van de verwarming :( .

De extra koeling van de motor door de blower is overigens "mooi meegenomen" :? .

Groet,
Eric

PS Dirkie, knutselaar, goed gedaan jochie :res: ..... en "veel" geld bespaard :bang: .



Ook weer gek Eric ... want zonder rearblower werkt de verwarming niet !!
Je vergeet (of je specialist) een stukje ...
Als je een bypass plaatst moet je de elektronica om de tuin gaan leiden dmv een schakeling toe te voegen die om het zo uit te drukken, de rearblower "simuleerd" ... anders kan je de voorste ventilatoren niet activeren. De elektronica in je regeleenheid verhinderd dit ... vandaar de extra schakeling. Trek het stekkertje van je blower maar eens uit ... er gaat niet veel meer gebeuren. Draaid hij nog wel ... is je voorschakelweerstand naar de haaien.
Als je deze schakeling gemaakt hebt ... gaan je voorste ventilatoren weer wel werken ... om alsdusdanig de lucht van achteraan helemaal op eigen houtje naar voren te trekken ... en dan hebbie je wel weer gelijk ... ga je een aanzienlijke vermindering krijgen van je capaciteit ... logisch ...

Wat wel een feit is zoals jij het zegt ... als de blower kapot is gaan je voorste ventilatoren nog wel draaien ... logisch want de schakelingen zitten er nog ... en de elektronica kan niet "zien" of de blower nog draaid of niet ... gevolg ... sterke capaciteitsvermindering ...


Dirkie
:wink:

09 jan 2004 15:02

dirkie schreef:Ook weer gek Eric ... want zonder rearblower werkt de verwarming niet !!
Je vergeet (of je specialist) een stukje ...


:shock: ..... OK, het was al erg laat (of vroeg) voor je :? ..... maar waar zeg ik iets over zonder blower :?: :!: :?:

Groet,
Eric 8)
Laatst bijgewerkt door EriC4C op 09 jan 2004 15:32, in totaal 1 keer bewerkt.

09 jan 2004 15:16

Wat wel een feit is zoals jij het zegt ... als de blower kapot is gaan je voorste ventilatoren nog wel draaien ... logisch want de schakelingen zitten er nog ... en de elektronica kan niet "zien" of de blower nog draaid of niet ... gevolg ... sterke capaciteitsvermindering ...



Had ik wel gelezen hoor Eric ....

Maar zoals het daar stond had ik begrepen dat jou specialist gewoon een bypass ter vervanging vd blower bedoelde zonder verdere aanpassingen ... dat bedoelde ik ... dat werkt dus niet ...

Dirkie
:wink:

09 jan 2004 15:36

dirkie schreef:Had ik wel gelezen hoor Eric ....

Maar zoals het daar stond had ik begrepen dat jou specialist gewoon een bypass ter vervanging vd blower bedoelde zonder verdere aanpassingen ... dat bedoelde ik ... dat werkt dus niet ...

Dirkie
:wink:


Vond ook al dat je iets "dubbel" zei .... maar zoals ik al zei was het te begrijpen ..... Afbeelding

Groet,
Eric

09 jan 2004 15:42

EriC4C schreef:
dirkie schreef:Had ik wel gelezen hoor Eric ....

Maar zoals het daar stond had ik begrepen dat jou specialist gewoon een bypass ter vervanging vd blower bedoelde zonder verdere aanpassingen ... dat bedoelde ik ... dat werkt dus niet ...

Dirkie
:wink:


Vond ook al dat je iets "dubbel" zei .... maar zoals ik al zei was het te begrijpen ..... Afbeelding

Groet,
Eric



Forgive me ... had net 750km achter de kiezen in ellendige weersomstandigheden ... had nog net de kracht om de muis te bedienen ... :?
Maar weer helemaal fit nu ... :D :D

09 jan 2004 15:51

dirkie schreef:Forgive me ... had net 750km achter de kiezen in ellendige weersomstandigheden ... had nog net de kracht om de muis te bedienen ... :?
Maar weer helemaal fit nu ... :D :D


:res: :mrgreen: ..... psssst ...... mix van topics :ass: ..... ben benieuwd wat je van de "relais"oplossing voor de verlichting vind :wink: .

Groet,
Eric

09 jan 2004 15:56

horn schreef:He knutsel Dirk,

Ook inmiddels achterhaald waarom de boel zo stonk? Was het inderdaad de olie die je had gebruikt tbv boutjes en smeren?

Klonk nl. angstaanjagend.... :shock:


Jep idd ... had de exchangers en heel die handel losgehad ... en idd WD-40 STINKT & ROOKT als het verbrand ... :!: :!:

Dus ... opletten met WD40 p de uitlaatmoeren ... da blijft er lang aankleven ... heb ff hoge druk erop gezet ... en nu ist helemaal weg ...

Dirkie
:wink:

Jij leest ook alles hé Horn .... :D :D :D
Plaats een reactie