29 dec 2003 13:04
dirkie schreef:Zoals beloofd Eric ... Adrian's antwoord ...
Dear Dirk,
Good luck with the first lot on the servos. To answer your second question, yes it is. The fan are required to run at 0. This speed is also variable. Some people often ask what the speed input to the control unit is for. One reason is for the fan speed at 0. The fan speed can also be varied by the temperature sensor installed (no you cannot see it or get it out it is molded) in the fan blower amplifier.
The other item which uses driving speed is the fresh air servo. The faster you drive the servo will start to close.
Ciao,
Adrian
964C4
Dus Eric ... zoals eerder vermeld ... prijs je gelukkig ... jouwe werkt zoals het hoort ...
![]()
Dirkie
01 jan 2004 19:31
01 jan 2004 22:16
dirkie schreef:De rearblower maakte dus opeens een scherp tjierpend geluid ... Vervangen zou je zegge ... hmzz ... niet nodig hoor.
Je kan die volledig uit elkaar schroeven en zo testen en zoeken waar de oorzaak zit. Bespaard je al snel 200€ ...![]()
Greetz
Dirkie
01 jan 2004 22:19
01 jan 2004 23:55
EriC4C schreef:dirkie schreef:De rearblower maakte dus opeens een scherp tjierpend geluid ... Vervangen zou je zegge ... hmzz ... niet nodig hoor.
Je kan die volledig uit elkaar schroeven en zo testen en zoeken waar de oorzaak zit. Bespaard je al snel 200€ ...![]()
Greetz
Dirkie
Precies wat mij de afgelopen tijd is overkomen ..... het tjierpende geluid ..... diagnose door de specialist: niet te repareren
, smeren heeft slechts zeer tijdelijk nut
en kans dat de fan helemaal vast loopt
vervangen: €276 excl. btw
Ben benieuwd hoelang hij het nu bij jou goed blijft doen![]()
![]()
Groet,
Eric
02 jan 2004 10:01
04 jan 2004 0:18
EriC4C schreef:Het geluid komt van het draaiende gedeelte zelf, oorzaak is speling op het asje en de lagers. Vet zou dus tijdelijk helpen om dit op te lossen, maar het asje loopt er uiteindelijk uit en de ventilatiebladen slaan dan vast ..... zo is mij uitgelegd. Resultaat is ook geen (extra) koeling van de motor meer ..... dus "geen andere schade kunnen veroorzaken"
.
Groet,
Eric
08 jan 2004 16:04
08 jan 2004 19:37
08 jan 2004 20:19
08 jan 2004 21:10
dirkie schreef:[Gek ... ze verkopen die bypass'jes toch ter vervanging vd blower ... volgens mij geen absolute noodzaak hoor die extra koeling![]()
Blaast trouwens ook maar erg flauwtjes als motorkoeling.![]()
09 jan 2004 6:45
EriC4C schreef:dirkie schreef:[Gek ... ze verkopen die bypass'jes toch ter vervanging vd blower ... volgens mij geen absolute noodzaak hoor die extra koeling![]()
Blaast trouwens ook maar erg flauwtjes als motorkoeling.![]()
Vandaag nog even nagevraagd bij "mijn specialist"
. De blower blaast warme lucht onder druk het verwarmingssysteem in en zorgt daarmee voor een groot gedeelte van de capaciteit van de verwarming. De bypass laat dezelfde lucht door zonder druk, minder warmte capaciteit dus
. Een kapotte, vastgeslagen, blower zorgt echter voor veel extra weerstand in de luchtstroom en daarmee een enorme afname in de warmte capaciteit van de verwarming
.
De extra koeling van de motor door de blower is overigens "mooi meegenomen".
Groet,
Eric
PS Dirkie, knutselaar, goed gedaan jochie..... en "veel" geld bespaard
.
09 jan 2004 15:02
dirkie schreef:Ook weer gek Eric ... want zonder rearblower werkt de verwarming niet !!
Je vergeet (of je specialist) een stukje ...
09 jan 2004 15:16
Wat wel een feit is zoals jij het zegt ... als de blower kapot is gaan je voorste ventilatoren nog wel draaien ... logisch want de schakelingen zitten er nog ... en de elektronica kan niet "zien" of de blower nog draaid of niet ... gevolg ... sterke capaciteitsvermindering ...
09 jan 2004 15:36
dirkie schreef:Had ik wel gelezen hoor Eric ....
Maar zoals het daar stond had ik begrepen dat jou specialist gewoon een bypass ter vervanging vd blower bedoelde zonder verdere aanpassingen ... dat bedoelde ik ... dat werkt dus niet ...
Dirkie
09 jan 2004 15:42
EriC4C schreef:dirkie schreef:Had ik wel gelezen hoor Eric ....
Maar zoals het daar stond had ik begrepen dat jou specialist gewoon een bypass ter vervanging vd blower bedoelde zonder verdere aanpassingen ... dat bedoelde ik ... dat werkt dus niet ...
Dirkie
Vond ook al dat je iets "dubbel" zei .... maar zoals ik al zei was het te begrijpen .....
Groet,
Eric
09 jan 2004 15:51
dirkie schreef:Forgive me ... had net 750km achter de kiezen in ellendige weersomstandigheden ... had nog net de kracht om de muis te bedienen ...![]()
Maar weer helemaal fit nu ...![]()
09 jan 2004 15:56
horn schreef:He knutsel Dirk,
Ook inmiddels achterhaald waarom de boel zo stonk? Was het inderdaad de olie die je had gebruikt tbv boutjes en smeren?
Klonk nl. angstaanjagend....