plh schreef:Je moet het noodlot niet tarten: quattro, 4S, 4 motion, X, 4 matic, ESP, ASR, MSR, EDS, EBV etc., etc.: de natuurkundige krachten zijn echt niet te overwinnen.
Hé, Quattro?
Ik heb nu 19 jaar het rijbewijs en heb nu 18 winters echt veel in de sneeuw gereden. Als een ander niet meer ging rijden omdat het te glad was ging ik tot 's avonds laat op industrietereinen en op buitenwegen rijden en glijden en 's ochtends vroeger op om voor het werken eerst even met mijn altijd achterwiel aangedreven auto's te leren rijden.
Ik heb dus, naast het hebben van een racelicentie en ervaring met wedstijdrijden in regenraces bovengemiddelde ervaring.
Toch wordt ik ook ingehaald door die busjes
Soms terwijl ik al op de hoogst verantwoordelijke snelheid zit voor op de openbare weg.
Niet als er sneeuw ligt, dan ben ik niet te stoppen. Anderen zien dan de sneeuw en denken 'oeps glad' !
Maar sneeuw geeft juist een fijn soort gladheid. Het is te zien en geeft veel grip als je weet hoever je kunt gaan. Je kunt sneeuwrijden langzaam opbouwen en er vertrouwd mee raken. Maar het valt mij ook vaak op dat veel mensen bij gladheid roekeloos hard rijden, zij hebben dan volgens mij nog nooit gegeleden en weten de grens dan ook niet.
Quattro, voor het eerst heb ik deze winter ook zo'n ding.
Wat en gevaarlijke auto's!
Niet bij regen ofzo, dan is het perfect.
Deze week 4x geprobeerd een bocht te nemen zoals ik gewend was in de sneeuw. Voor de bocht de auto uit balans brengen, een beetje zetten en het gas erop. Een 911 komt dan heel gecontroleerd de bocht door en houd op de voorwielen de belangrijke grip. Altijd leuk en spectucalair.
Maar nu de Quattro, bah wat een log bakbeest. Zo gauw als je glijd gaat het mis. Ik ben al met 4 ratelende (Abs) wielen net voor een boom tot stilstand gekomen en heb de auto al 2X uit een plantsoen moeten sturen.
Om van de zijdelings geraakte stoepranden maar te zwijgen. Als een Quattro glijd houdt je er niks meer aan, de grens ligt een ietsje hoger maar dan....niet te stoppen.
Toch vanmiddag maar even winterbanden gemonteerd. Daarna getest op ons industrieterrein. En warempel er is redelijk gecontroleerd mee te glijden. Lekker dwars de bocht door. Niet zo leuk als met een Porsche maar toch! Omdat ook voor de auto wegglijd heb je een grotere radius die de auto maakt. Overigens rijdt een C4 wel leuk in de sneeuw omdat daar meer vermogen naar de achterwielen gaat. Rijdt dus als een achterwielaandrijver in de sneeuw. Lekker de neus van de auto naar binnen en met het gas sturen.
Volgend jaar voor mij weer een achterwielaandrijver!