Heb een paar weken terug een beetje onderzoek gedaan naar veerstijfheden (V/A in lbs/inch):
standaard GT3 (MkI, kon de RS specs ni vinden) => 200/370 (ook vond ik 260/385)
KW Var3 => 230/970
Bilstein PSS10 => 260/370
Moton => 450/700
...zoals je ziet zit daar aardig wat verschil op...Intrax werkt met veren waarbij de stijfheid in 4 niveaus kan ingesteld worden. Lijkt me logisch dus dat de range van stijfheid ergens tussen de standaard waarde en die van Moton (=> dedicated track use) ligt.
Wat me opvalt aan de KW waarden, een groot verschil tussen V/A!!! De Bilsteins lijken me overigens ook aan de zachte kant.
Manthey wou de veerstijfheden niet vrijgeven (was te denken) maar hun kit is alleszinds gebaseerd op KW. Zij veranderen daarbij ook het "Domlager", da's het bovenste ophangingspunt van de veerpoot vooraan. Ik denk voor betere caster en camber regeling. Verder raadt Manthey ook aan de ophangingsogen door uniballs te vervangen waardoor het geheel van ophanging minder "beweegt" en de auto eigenlijk stabieler wordt...na een dagje tracken en intensief cerbstones nemen zal de geometrie ook nog beter intact zijn dan wanneer je met de originele
rubber ophangingspunten rijdt.
Ik heb van Manthey al veel goeie dingen gehoord en ken 1 iemand die zeer intensief getracked heeft met die ophanging op een MkI CS. Hij was er super tevreden over!! Doch, dit geheel is niet goedkoop en de materialen zijn niet echt state of the art. Ik ken niet de exacte prijs van de Manthey ophanging (aankoop, inbouw, afstelling) maar ik denk toch dat je gauw de prijs van de Intrax (4000 eur) overstijgt.
Daarenboven vraagt Manthey alvorens te installeren waar je het meeste trackt (Nordschleife, Spa, Hockenheim,...) om de ophanging daarop in te stellen. Allemaal goed en wel, maar ik heb liever een all-round setup. Aangezien Manthey op KW Var III gebaseerd is, zit je met een afzonderlijk te regelen ingaande slag en rebound op de demper...op die manier wordt het al gauw complex om zelf de ophanging te gaan regelen...als je dan es een trackday doet, rij je toch liever ipv de eerste 2 uur op en onder je auto te liggen om 'm hier en daar wat harder of zachter te zetten.
Het Intrax systeem is 3-weg en je hoeft per wiel maar aan één knop te draaien (ingaande slag)...de rebound wordt automatisch mee aangepast hetgeen het allemaal wat eenvoudiger maakt. Volgens mij is dit de ideale kit voor de occasionele tracker, zeker als je rekening houdt met de prijs. De materialen en technieken zijn echt top van dit systeem...mooi agfgewerkt in black titanium en je kan kiezen tussen verschillende diktes van demper enzo!
Moton is ook een super produkt, doch een pak duurder (6000-7000eur) en ook complexer in gebruik...bovendien kost een revisie 3 keer zoveel als de revisie van een Intrax kitje...Moton lijkt me meer iets voor professioneel of intensief circuit gebruik.
voila...my 2cnts