Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
Plaats een reactie

Re: Waar is die beroemde autobahn gebleven...

11 mei 2009 21:39

@ Franz: Leg je er nou gewoon bij neer dat een 997 gewoon sneller is dan een 964, is niet zo erg, een 964 is snel zat.

Zoals Paul al zei: 260 in een oudere Porsche (bijv.964) voelt een beetje anders (lees: spannender) aan dan in een 997.

On Topic: Het laatste stuk autobahn naar de ring is een prachtig stuk, waar je redelijk vol kan gaan. Met als toetje een stuk Eifel. En vice versa natuurlijk :drive: :D

Re: Waar is die beroemde autobahn gebleven...

11 mei 2009 22:41

ruud964 schreef:@ Franz: Leg je er nou gewoon bij neer dat een 997 gewoon sneller is dan een 964, is niet zo erg, een 964 is snel zat.


Had ik ook zeker gedaan als ik nooit achter een 'oude' 997S Cabrio met tip had gereden. :wink:

Re: Waar is die beroemde autobahn gebleven...

11 mei 2009 22:59

Jurgen schreef:herinner me dat de 964 van ErikE jaren terug ook hard liep bv.


Tenzij je speelt met de eindoverbrenging of de toerenbegrenzer houdt het echt net boven de 270 km/u op.

Bij mijn auto is ook de toerenbegrenzing opgeschoven, anders had er ook niet de behaalde snelheid ingezeten.

Re: Waar is die beroemde autobahn gebleven...

13 mei 2009 14:39

270 km/u met een 964 is echt hard. Dan moet je ook recente schokbrekers hebben etc.
Moet eerlijk zeggen dat het Autobahnrasen niet zo leuk is als door de bergen te rijden.
Bochtenwerk en optrekken geeft toch meer plezier dan dat rasen.
Dan moet je heel vroeg opstaan.

Re: Waar is die beroemde autobahn gebleven...

13 mei 2009 15:37

270 met een 964 betekent vol in de toerenbegrenzer, 6500 rpm is namelijk ongeveer 260 km/h (met natuurlijk standaard wiel en banden maten)

Re: Waar is die beroemde autobahn gebleven...

13 mei 2009 15:45

soepkip 964 schreef:Moet eerlijk zeggen dat het Autobahnrasen niet zo leuk is als door de bergen te rijden.


Ik geniet ook meer van de Ring dan van de 1 onderweg... Maar goed, als je er toch bent...

Re: Waar is die beroemde autobahn gebleven...

13 mei 2009 16:07

Devils son schreef:De oude 997S cabrio met tiptronic moet nog altijd sneller kunnen in rechte lijn dan een 964. De 964 loopt op de GPS met 17" 272 km/u maximaal. De 997S cabrio met tip moet toch zeker in staat zijn om ergens tussen de 280-290 te halen.


Dat een 964 in de buurt komt van een 997S is inderdaad BS. Een 997 is weliswaar zwaarder en groter, maar heeft wel dik meer vermogen en ook een gunstigere c_d waarde.
Er zal zeker een externe factor van belang zijn als een 964 een 997S bijhoudt.
De 31 achter de grens is idd geweldig: erg rustig, en vooral naar Emden toe is het wegdek goed, meen ik mij te herinneren. Van het weekend nog even met 224 middels GPS gemeten kilometers per uur daar overheen gereden (255 op de teller). Ik zat alleen wel in de toerenbegrenzer, en over 2 weken mag ik het proberen met mijn 944S versnellingsbak achterin :D Ik verwacht wel 230 echte km's aan te kunnen tikken na een goede afstelling.

Re: Waar is die beroemde autobahn gebleven...

13 mei 2009 17:06

Ik geloof het ook niet dat je met de 964 een 997 bij kunt houden.
De mijne is echt in topconditie maar op het slechte wegdek van de A3 rij ik liever 250 km/h met de Audi A6 dan de 964. Hij is dan zo gevoelig voor die hobbels die er af en toe tussen zitten dat je soms 0,5 meter opzij wordt gezet. Het lijkt mij dat door evolutie de 997 en andere jongere Porsches sneller kunnen rijden dan de mijne. In rechte lijn zou de 964 ze wel eens bij kunnen houden als hij in de slipstream zit. Hij is veel kleiner en lichter en wordt dan meegezogen. Ik heb max 250 gereden en ook niet lang omdat ik met zo'n ouwetje nog wat langer plezier wil hebben of voor de volgende bestuurder.

Re: Waar is die beroemde autobahn gebleven...

13 mei 2009 21:32

Peter 993 schreef:Dit weekend naar Stuttgart geweest voor een bezoekje aan het Porsche museum. .................. Mààààr.......de kwaliteit van het wegdek, vreselijk, een land als Duitsland niet waardig.
Het museum is overigens zeer de moeite waard.


Idem, het ritje door de Eifel was minstens zo leuk.

Een korte impressie http://www.porscheservicecentrumtwente. ... uttgartrit
Foto's in de fabriek mocht natuurlijk niet............. :?

Re: Waar is die beroemde autobahn gebleven...

13 mei 2009 21:58

944 guy schreef:Dat een 964 in de buurt komt van een 997S is inderdaad BS.


Toch wel jammer dat er niet goed gelezen word, zo ontstaan er namelijk misverstanden. Ik had het namelijk over meerdere sprintjes van +/- 120 tot 240 tegen een 2005 model 997 4S Cabrio met tiptronic die het opgegeven sprintje in 5.4 sec. doet. Gezien het feit dat de 997 een langere bakverhouding heeft is een 964 C2 niet direct kansloos. De reden dat ik er dichterbij kwam had te maken dat ik in zijn slipstream zat. :wink:

Re: Waar is die beroemde autobahn gebleven...

13 mei 2009 22:03

Denk dat hij/zij in een (te) hoog verzet zat. Tussen 100 en 200 pakt een 997S onder ideale omstandigheden al zo'n 4 seconden voorsprong, daarboven nog meer.

Re: Waar is die beroemde autobahn gebleven...

13 mei 2009 22:18

Franz schreef:De reden dat ik er dichterbij kwam had te maken dat ik in zijn slipstream zat. :wink:


Dan heb je flink zitten bumperkleven...

(ik denk dat slipstream wel meegevallen heeft)

Het kan best dat je deze auto hebt bijgehouden, maar dat heeft dan niet te maken gehad met dat de 964 op niveau 997 presteert, maar omdat die persoon voor je kennelijk niet zijn best gedaan heeft. Zelfs de 964 turbo 3.3 houdt een 997S niet bij.

Re: Waar is die beroemde autobahn gebleven...

13 mei 2009 22:37

Heren, vergeet niet dat het om een 997 4S Cabrio MET TIP ging. :wink: 997S is natuurlijk helemaal geen partij voor mijn semi-klassieker of die Cuprohr met K&N filter moet ongehoord veel vermogenswinst geven. :mrgreen:

Re: Waar is die beroemde autobahn gebleven...

14 mei 2009 0:01

Paul van Engelen schreef:
John schreef:In augustus organiseer ik een paar dagen Leipzig voor de NPC....geloof me de weg daarheen is echt ouderwets knallen...vooral het laatste stuk is echt recht en leeg.

Dus niet naar Stuttgart (immer Baustelle) maar nach Osten..............

Uit de link van Strak boven, bedoel je deze: "-A38 van Gottingen naar Leipzig. Als de Nurburgring als Autobahn zou worden herboren, zou dit het zijn!" :?: :mrgreen:


grappig; de Nurburgring IS autobahn. Een 22 km lange, eenrichtingsverkeer, nergens toe leidende autobahn waar je tol voor moet betalen.
Dat is de reden dat je daar alleen met straatlegale auto's mag rijden, de politie er elke keer bij komt als er een ongeluk is gebeurd en je dus ongelimiteerd hard mag.

Re: Waar is die beroemde autobahn gebleven...

14 mei 2009 10:54

DS schreef:
maar omdat die persoon voor je kennelijk niet zijn best gedaan heeft. Zelfs de 964 turbo 3.3 houdt een 997S niet bij.
Dit zou best eens waar kunnen zijn. Je kunt wel een hele snelle auto hebben maar je moet ook wel durven en willen om zo hard te gaan. En omdat het een cabrio was zou het best wel eens een relaxte Porsche rijder kunnen zijn. Zo van 964 kom maar lekker hoor ik ben toch sneller. Ik heb ook wel eens achter een Maserati gereden met de A6 die echt niet harder kan dan 250 km/h en kon ik hem bijhouden. Hoe hard gaat zo'n 964 turbo dan Devils Son? Alleen jammer van zo'n lelijke spoiler. Dat is bij de 993 T minder lelijk.

Re: Waar is die beroemde autobahn gebleven...

14 mei 2009 11:54

soepkip 964 schreef:Hoe hard gaat zo'n 964 turbo dan Devils Son?


Voor alle cijfers verwijs ik je gaarne naar www.einszweidrei.de waar vele typen met geteste cijfers staan.

Re: Waar is die beroemde autobahn gebleven...

14 mei 2009 11:55

Drewster schreef:
grappig; de Nurburgring IS autobahn.


Tolweg. Geen autobahn.

Re: Waar is die beroemde autobahn gebleven...

14 mei 2009 12:02

wel autobahn, da's de reden dat er geen snelheidslimiet geldt.

Re: Waar is die beroemde autobahn gebleven...

14 mei 2009 13:53

Drewster schreef:wel autobahn, da's de reden dat er geen snelheidslimiet geldt.


Dan zijn ze in overtreding, want de borden begin en einde autobahn staan er niet. Ik heb het ook nooit eerder gehoord dat het officieel autobahn is.

Re: Waar is die beroemde autobahn gebleven...

14 mei 2009 14:23

Devils son schreef:
soepkip 964 schreef:Hoe hard gaat zo'n 964 turbo dan Devils Son?


Voor alle cijfers verwijs ik je gaarne naar http://www.einszweidrei.de waar vele typen met geteste cijfers staan.


Dank voor de site. :wink: Ik zet 'm meteen in mijn bookmarks. Alleen zie ik hier niet de 997 4S Cabrio met tiptronic tussen staan.

Re: Waar is die beroemde autobahn gebleven...

14 mei 2009 15:13

Franz schreef:Alleen zie ik hier niet de 997 4S Cabrio met tiptronic tussen staan.


Met een beetje fantasie kun je aardig bepalen wat die tijden zullen zijn...

Re: Waar is die beroemde autobahn gebleven...

14 mei 2009 15:34

Devils son schreef:
Jurgen schreef:herinner me dat de 964 van ErikE jaren terug ook hard liep bv.


Tenzij je speelt met de eindoverbrenging of de toerenbegrenzer houdt het echt net boven de 270 km/u op.
.


Bedoel je daarmee GPS snelheid of op de teller?

Heb met mn 964 C2 in September iets boven de 285 gehaald op de teller en met de toeren tegen het rood....staat op foto trouwens

Dat was op de tolweg in Frankrijk, wat betreft wegdek erg goed te doen is. Alleen de gendarmerie denkt daar helaas anders over uiteraard.

Re: Waar is die beroemde autobahn gebleven...

14 mei 2009 15:49

Captain 911 schreef:
Bedoel je daarmee GPS snelheid of op de teller?


GPS natuurlijk...

Re: Waar is die beroemde autobahn gebleven...

14 mei 2009 15:57

Captain 911 schreef:
Dat was op de tolweg in Frankrijk, wat betreft wegdek erg goed te doen is. Alleen de gendarmerie denkt daar helaas anders over uiteraard.


Geluk gehad dus :mrgreen: :wink:

Re: Waar is die beroemde autobahn gebleven...

14 mei 2009 16:35

Franz schreef:
Devils son schreef:
soepkip 964 schreef:Hoe hard gaat zo'n 964 turbo dan Devils Son?


Voor alle cijfers verwijs ik je gaarne naar http://www.einszweidrei.de waar vele typen met geteste cijfers staan.


Dank voor de site. :wink: Ik zet 'm meteen in mijn bookmarks. Alleen zie ik hier niet de 997 4S Cabrio met tiptronic tussen staan.


Op de website van autoweek zijn ook veel specificaties te vinden:

Handgeschakelde 964 coupe: 0-100: 5,7s / top: 260kmh
Tiptronic 997 4S Cabrio MKI: 0-100: 5,4 / top: 280kmh

kortom als die 997 er voor gaat ben je kansloos, zeker omdat lang niet iedereen correct schakelt en misschakelen met een tip vrij lastig is.

voor de volledigheid:

Handgeschakelde 964 turbo: 0-100: 4,8s / top: 280kmh
PDK 997 4S cabrio MKII: 0-100: 4,7s / top: 295kmh
Plaats een reactie