Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
Plaats een reactie

Re: rijtechniek 911SC

29 jun 2009 22:58

Heel and toe wordt voornamelijk gebruikt om de auto stabiel te houden tijdens remmen. Dit is vooral belangrijk bij het terugschakelen in bochten. Door tijdens het remmen en terugschakelen een tikje gas te geven net zoveel als de in te leggen lagere versnelling plus het gedeeltje dat de motor tijdens die actie terugvalt, zorgt ervoor dat je de auto niet voelt snokken. Hierdoor vertraagt de auto niet; dus achteras wordt niet ontlast en de motor levert geen afremmend koppel waardoor de rembalans niet wordt verstoord. Tevens ontlast je je koppelingsplaat en versnellingsbak. En oh ja het klinkt wel heel stoer en is heel leuk om te doen.
Over het sparen van je synchromessen; dit heeft alleen zin als je door je z'n vrij schakelt. Dus als je heel snel opschakelt van 1 naar 2; gas los, koppeling in en pook naar neutraal, op juiste moment koppeling oplaten komen dat ie net aangrijpt dan koppeling in en naar de 2e versnelling. Bij terugschakelen moet je dan als je in zn vrij zit weer dat toefje gas geven. Vooral handig als je in een oud gebakje rijdt :lol:
Wat betreft heel and toe. Heel and toe is dus eigenlijk de bal van je voet op de rem en met je hiel het gas. Veel pedalen kun je ook met de zogenaamde side flip techniek doen; dus met de linkerkant van je voet remmen en met de zijkant van je voet het gas aantippen. Maar dit hangt ook van de stand van je pedalen af wat het handigst is.

Re: rijtechniek 911SC

29 jun 2009 23:17

Paul Broere schreef:uiteraard ook altijd dubbelclutchen bij heel-toe tussengas geven met terugschakelen... anders heeft het inderdaad geen nut

edit: geen nut voor de synchromeshes... wél nut voor wat betref de "rust" in de auto. Bovendien voorkom je een blokkerende achterpartij wat op zou kunnen treden wanneer je terugschakeld ZONDER tussengas en de koppeling laat opkomen.


Ben je nu aan het dubbelklutsen met een Porsche 911. Dat is toch nergens goed voor. :scratch: :scratch:

Re: rijtechniek 911SC

29 jun 2009 23:18

Oooooh. Ik dacht al: waar hebben ze het de hele tijd over. Ik wil ook graag ergens heel naar toe. En trouwens ook weer heel terug. Maar dat is weer een heel ander verhaal.

In ieder geval bedankt voor de verhelderende uitleg. En ik ga het niet met mijn eigen auto uitproberen.

+3

Re: rijtechniek 911SC

29 jun 2009 23:30

Peter 993 schreef:
Paul Broere schreef:uiteraard ook altijd dubbelclutchen bij heel-toe tussengas geven met terugschakelen... anders heeft het inderdaad geen nut

edit: geen nut voor de synchromeshes... wél nut voor wat betref de "rust" in de auto. Bovendien voorkom je een blokkerende achterpartij wat op zou kunnen treden wanneer je terugschakeld ZONDER tussengas en de koppeling laat opkomen.


Ben je nu aan het dubbelklutsen met een Porsche 911. Dat is toch nergens goed voor. :scratch: :scratch:


ik had het eigenlijk over mijn BMW... maar met de Porsche doe ik het met schakelen naar zijn drie, omdat ie anders vrij snel kraakt (synchromesches zijn aan het verslijten. :? )
Je moet het goed doseren, dan gaat het prima.

Ook de reden dat ik niet graag iemand anders laat rijden, normaal geen moeite mee, maar de 911 is een auto met een gebruiksaanwijzing.

Re: rijtechniek 911SC

30 jun 2009 0:51

Peter 993 schreef:Ben je nu aan het dubbelklutsen met een Porsche 911. Dat is toch nergens goed voor. :scratch: :scratch:

d'r zijn zo veel dingen in het leven die nergens goed voor zijn, maar het daarom des te leuker maken :mrgreen:
heelandtoedoubleclutchdownshiftsrule 8)

Re: rijtechniek 911SC

30 jun 2009 12:07

:mrgreen: +2....... :mrgreen:

Re: rijtechniek 911SC

30 jun 2009 18:53

amai, en ik dacht dat het een traag draadje ging worden :shock:

in elk geval, ik wil veilig rijden, maar mijn koppeling is nog maar net gereviseerd, en met dit tussengas gaat hij gewoon wat vlotter door de versnellingen met het terugschakelen. maar gisteren nog eens geprobeerd voor die heel toe, en het lukt echt niet. ik ga het mijn specialist eens laten voordoen, da's een racepiloot en hij heeft mij de auto verkocht. als die ghet niet kan geef ik het op :ass:

Re: rijtechniek 911SC

30 jun 2009 21:30

Wat links; (zijn wel andere pedalen als Porsche. Maar er zijn volgens mij ook wel filmpjes waarop meneer Gan San (Kurosawa) laat zien hoe je het met een Porsche moet doen. Heb hier nog nooit links ingevoegd dus hoop dat het werkt.
http://www.youtube.com/watch?v=LwG6XF_q138
http://www.youtube.com/watch?v=qfyRA-g1nhI
http://www.youtube.com/watch?v=CUYdI6StbK8

Re: rijtechniek 911SC

01 jul 2009 0:45

http://www.youtube.com/watch?v=g4iQM9P0 ... 7&index=18

Re: rijtechniek 911SC

01 jul 2009 8:19

En nu nog een filmpje dat tie aan het dubbelklutsen is...................ja geen vrachtwagen :D

Re: rijtechniek 911SC

01 jul 2009 10:26

Leuk filmpje! Lijkt wel of hij die pedalen door de schutborden(?) wil trappen!!!

Re: rijtechniek 911SC

01 jul 2009 15:03

doordat er geen bekleding in het interieur zit klinkt het dramatischer dan het is ;)
Plaats een reactie