Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
Plaats een reactie

Re: De topsnelheid van Rob z'n 964 met 993 blok

28 jul 2009 22:58

paSCal schreef:Op het randje DS.... Op het randje :cheesy:


Lees de quotes maar terug...

Re: De topsnelheid van Rob z'n 964 met 993 blok

29 jul 2009 0:28

Wanneer je de koppelcurves van de 993 (non varioram) en de 964 naast elkaar legt zie je dat de 993 motor bij 6500 tpm (ruim 250 km/h) maar 5% meer koppel heeft. Het verschil in topsnelheid zit hem dus grotendeels in het feit dat de 993 een andere versnellingsbakverhouding heeft die slimmer met de koppelkromme omgaat ondanks het feit dat de 964 een betere cw waarde heeft. Voor een hogere top zou je alleen nog ff de 993 bak moeten hebben; ga je dus nog harder dan een 993!! :o
In zn algemeen geld dat bij een snelheid van 260 dat je voor 10 km sneller ongeveer 12% meer vermogen nodig hebt.

Re: De topsnelheid van Rob z'n 964 met 993 blok

29 jul 2009 0:36

coolfan schreef:Voor een hogere top zou je alleen nog ff de 993 bak moeten hebben ...



... erg lastig bij 'n C4 :wink:

Re: De topsnelheid van Rob z'n 964 met 993 blok

29 jul 2009 9:42

coolfan schreef:Voor een hogere top zou je alleen nog ff de 993 bak moeten hebben; ga je dus nog harder dan een 993!!


De bak van de 993 heeft een langere overbrenging en zal dus alleen voor een hogere top zorgen indien er voldoende vermogen voorhanden is.

In zn algemeen geld dat bij een snelheid van 260 dat je voor 10 km sneller ongeveer 12% meer vermogen nodig hebt.


250 vs 285. 14% meer.

(ik meen althans dat de 993VR motor is gemonteerd)

Re: De topsnelheid van Rob z'n 964 met 993 blok

29 jul 2009 9:53

NON-VR naar mijn weten :wink:

Re: De topsnelheid van Rob z'n 964 met 993 blok

29 jul 2009 10:05

DS schreef
Topsnelheid zou in jouw geval 281 km/u moeten zijn (tov 270 km/u bij de 964). Echte kilometers, dat dan weer wel.


Ik dacht altijd dat de top voor een 964c4 (standaard) 260 km/u was.
Nog nooit gereden met mijn 17 jaar oude mede vanwege 207.000 km op de teller maar dat is toch de specificatie voor een C4 uit 1992?

gr.
Ernest

Re: De topsnelheid van Rob z'n 964 met 993 blok

29 jul 2009 10:12

yep, fabrieksopgave 964 coupe C4 1992 is een top van 260 km/u.
Het is echter ook zo dat Porsche zijn fabrieksopgave volgens mij als de ondergrens ziet. Ben hier wel verhalen tegengekomen van auto's die standaard op de rollenbank beduidend meer pk's hadden dan de fabrieksopgave :shock:

Re: De topsnelheid van Rob z'n 964 met 993 blok

29 jul 2009 10:20

horn schreef:Het is echter ook zo dat Porsche zijn fabrieksopgave volgens mij als de ondergrens ziet.



Niet alleen volgens jou :wink:

... algemeen bekend, als je opgelet hebt tijdens bijv. 'n bezoek aan de fabriek :mrgreen:

Re: De topsnelheid van Rob z'n 964 met 993 blok

29 jul 2009 10:34

Olaf schreef:NON-VR naar mijn weten :wink:


O. Dan klopt er iets niet, want de non-VR heeft de toerenbegrenzer op exact hetzelfde toerental. Dan zou ik als ik Rob was er eens naar laten kijken, want zwevende kleppen is niet zo prettig.

Re: De topsnelheid van Rob z'n 964 met 993 blok

29 jul 2009 10:35

soepkip 964 schreef:Ik dacht altijd dat de top voor een 964c4 (standaard) 260 km/u was.


Fabrieksopgave. Een gezonde 964 loopt tegen de begrenzer aan in de 5e versnelling en dan rijd je 270 km/u (ong. 285 km/u op de teller).

Re: De topsnelheid van Rob z'n 964 met 993 blok

29 jul 2009 10:47

OK thnx DS en Horn. Maar blijft een 17 jaar oude 964C4 ook gezond als je vaak doortrapt richting die snelheden?
Max tot nu met de soepkip 230 km/u want is toch al een oudje.

Re: De topsnelheid van Rob z'n 964 met 993 blok

29 jul 2009 10:53

wat zou kunnen is dat er met die km stand bepaalde slijtage in het blok is waardoor het beter is om de motor niet zo zwaar te belasten.


robert

Re: De topsnelheid van Rob z'n 964 met 993 blok

29 jul 2009 10:54

Olaf schreef:als je opgelet hebt tijdens bijv. 'n bezoek aan de fabriek :mrgreen:

Nooit geweest, dus ook niet tijdens een dergelijk bezoek kunnen opletten :wink: bijdehand :mrgreen:
soepkip 964 schreef:OK thnx DS en Horn. Maar blijft een 17 jaar oude 964C4 ook gezond als je vaak doortrapt richting die snelheden?
Max tot nu met de soepkip 230 km/u want is toch al een oudje.

Hij zal er wellicht meer van slijten, maar aan de andere kant is hij er ook voor gemaakt. Ik rij toch elk jaar wel tenminste twee keer de topsnelheid van mijn auto's. Tja, en als ze daar niet tegen kunnen merk ik het wel. :cry:

Re: De topsnelheid van Rob z'n 964 met 993 blok

29 jul 2009 11:03

soepkip 964 schreef:Maar blijft een 17 jaar oude 964C4 ook gezond als je vaak doortrapt richting die snelheden?


Als de motor gezond is kan deze daar tegen. Als de motor al op het eind loopt kun je het eind oproepen. Maar dan komt het gewoon iets eerder.

Ik geloof niet in de auto "sparen". Wel netjes warm rijden, netjes olie verversen, enz. Gevoel voor techniek hebben. Mijn vorige auto heeft tot 295.000 km gewoon moeten werken. Vaak gewoon snelweg, maar tussendoor ook vol er tegenaan.

Re: De topsnelheid van Rob z'n 964 met 993 blok

29 jul 2009 11:03

horn schreef:Hij zal er wellicht meer van slijten, maar aan de andere kant is hij er ook voor gemaakt. Ik rij toch elk jaar wel tenminste twee keer de topsnelheid van mijn auto's. Tja, en als ze daar niet tegen kunnen merk ik het wel. :cry:


Precies.

Re: De topsnelheid van Rob z'n 964 met 993 blok

29 jul 2009 11:13

Devils son schreef:
coolfan schreef:Voor een hogere top zou je alleen nog ff de 993 bak moeten hebben; ga je dus nog harder dan een 993!!


Devils son schreef:
De bak van de 993 heeft een langere overbrenging en zal dus alleen voor een hogere top zorgen indien er voldoende vermogen voorhanden is.


Niet correct; bij een te korte bakverhouding is het topvermogen aanwezig bij snelheden waarbij de luchtweerstand x snelheid aanzienlijk lager is dan het topvermogen. Bij toename van de snelheid neemt luchtweerstand x snelheid toe bij afname van het motorvermogen (zie koppelcurve)

Re: De topsnelheid van Rob z'n 964 met 993 blok

29 jul 2009 11:20

coolfan schreef:
Niet correct;


Wel correct, maar jij leest iets wat er niet staat. Ik heb het niet over topvermogen, maar over vermogen.

Re: De topsnelheid van Rob z'n 964 met 993 blok

29 jul 2009 11:31

Als je het over zulke zaken hebt moet je gewoon specifieker zijn; jouw stelling dat de bak van een 993 alleen voor een hogere top zou zorgen indien er voldoende vermogen voor handen is is slechts gedeeltelijk compleet. Het gaat hier over aanwezig vermogen over het toerenbereik van de motor. Als je dit omzet met de geldende bakverhouding krijg je een overzicht van het beschikbare vermogen gerelateerd aan de snelheid. Dit moet je vergelijken met de optredenden luchtweerstand (kwadratisch; cw x v^2) x snelheid (v) is dus tot de derde macht. Door met deze curven te spelen kan je dus bij gelijkblijvend topvermogen een hogere topsnelheid halen :)

Re: De topsnelheid van Rob z'n 964 met 993 blok

29 jul 2009 11:42

coolfan schreef:Als je het over zulke zaken hebt moet je gewoon specifieker zijn


Mijn opmerking was overduidelijk gericht tegen jouw stelling dat je voor een hogere top een langere overbrenging diende te nemen. Daar heb ik van gezegd dat dat alleen werkt als er voldoende vermogen voorhanden is en dat is echt specifiek.

Re: De topsnelheid van Rob z'n 964 met 993 blok

29 jul 2009 11:44

nee is niet specifiek! je moet vermogen toch echt relateren aan optredend toerenal; dan heb je je case goed afgedekt! Hee maar ik ga weer aan het werk! :lol:

Re: De topsnelheid van Rob z'n 964 met 993 blok

29 jul 2009 13:11

coolfan schreef:nee is niet specifiek!


Als ik piekvermogen bedoel, dan schrijf ik piekvermogen.

Ik schreef "vermogen welke voorhanden is". Dat is dus per definitie het vermogen dat je bij snelheid X hebt. Vermogen bij ieder ander toerental is op dat moment immers niet voorhanden.

Re: De topsnelheid van Rob z'n 964 met 993 blok

29 jul 2009 13:36

:popcorn:

Re: De topsnelheid van Rob z'n 964 met 993 blok

29 jul 2009 13:49

Devils son schreef:
Ik schreef "vermogen welke voorhanden is". Dat is dus per definitie het vermogen dat je bij snelheid X hebt. Vermogen bij ieder ander toerental is op dat moment immers niet voorhanden.


Alleen vreemd dat je in die context vervolgens wel piekvermogens vergelijkt :wink:

250 vs 285. 14% meer.

Re: De topsnelheid van Rob z'n 964 met 993 blok

29 jul 2009 13:51

Grotere wielen monteren helpt dat ook DS??

Volgens mij heeft Coolfan wel deels gelijk. Als je een kortere overbrenging hebt dan wordt je top lager omdat je eerder het rode toerengebied raakt op een lagere snelheid. :?:

Re: De topsnelheid van Rob z'n 964 met 993 blok

29 jul 2009 14:18

en dat kan je weer compenseren met die grotere wielen van jou :wink:
Plaats een reactie