Toerritten, clubmeetings, Porsche-dagen, evenementen, beurzen enz.
Plaats een reactie

Ja

15 feb 2005 22:11

Ja heb meerdere filmpjes maar geen idee hoe je die moet posten

Banks

15 feb 2005 22:14

paSCal schreef:Nog even voor de duidelijkheid ..... het filmpje is HELEMAAL door ErikE gemaakt! Dank, hulde en perfect gedaan man!

O ja :?: :wink:

Leuke dag overigens :!: :lol: ..... maar nog wel wat te doen :roll: Afbeelding

filmpje posten

15 feb 2005 22:32

stuur ze naar porscheforum@kevertje.org
heb ik gisteren ook gedaan . .

Ron

ja

15 feb 2005 22:37

Heb de leukste en langste van de GT3 en een zwarte 911 gereden door de Prodrive instructeurs verstuurd.

Groet

Banks

15 feb 2005 23:27

ppp 356 schreef:Hij is wel erg smerig na dat ik dat druppelladertje ben gaan halen.

Koop van mijn leven. Transportkosten zeker 5X de prijs van de druppellader zelf :roll: :wink:


Komen er nog €200 extra taksen bij voor het gebruik van de E17 boven de 140km/u :roll: :evil:

Ik had al even goed 1 extra batterij gekocht :wink:

15 feb 2005 23:49

RS-R schreef:Zou voor zeker niet dunner gaan met je stabi.
Porsche heeft niet voor niets gekozen voor deze maat.
Zijn verschillende maatregelen om het onderstuur karakter van je auto te veranderen.( lees meer overstuur)
o.a
1.Stabi's( achter een dikkere)
2.Camber achter iets minder dan voor
3.Uitspoor achter iets meer
4.Breedte van de banden, bij Porsche iets minder van toepassing.
5.bandenspanning

Maar dadelijk komt Jeroen dat nog eens haarscherp uitleggen. :lol:


Dat hoeft Jeroen niet uit te leggen, want het onderstuur waar bijna iedereen last van had, lag niet aan de auto maar aan de rijders :cry:

16 feb 2005 0:03

Erwin schreef:
Dat hoeft Jeroen niet uit te leggen, want het onderstuur waar bijna iedereen last van had, lag niet aan de auto maar aan de rijders :cry:


Dat een meer geoefende rijder in het slippen dit onderstuur kan omzetten in overstuur Erwin, doet toch niets af aan het feit dat de Porsches van nature meer onderstuurd zijn dan verwacht. Zelfs bij Joop ging het niet geweldig...

16 feb 2005 0:04

Ik wil toch zeggen. :roll:
Overstuur op afroep beschikbaar. :wink:

16 feb 2005 0:26

Hoi Jurgen, Ik weet niet of je mij later hebt gezien met de C2 van Gizmo.

Het ligt hier echt aan de manier van rijden, ik forceerde even iets waardoor ik mega overstuur kreeg en met het gas de auto eenvoudig in overstuur kon houden.

Later hoorde ik van sommigen dat het gladder moest worden om overstuur te krijgen. Dat is niet waar, het was té glad. Daardoor was het op deze lage snelheid niet eenvoudig zonder forceren overstuur op te roepen.
Ik weet hoe die Joop kan rijden en dat is niet kinderachtig, wel vond ik zijn demo teleurstellend in een staartlastige 911. Het is dus een echte BMW rijder waar hij natuurlijk prima mee kan sturen. Die auto's hebben achter minder grip doordat de motor op de vooras drukt, hierdoor is een drift oproepen eenvoudiger.
Natuurlijk is een 911 niet zo onderstuurd als zij later als excuus hadden.

Stel dat je het advies van RSR zou opvolgen krijg je een auto die erg gevaarlijk wordt op de openbare weg op hogere snelheid.
Stel dat je echt een dikkere stabi zou monteren op de achteras en dan eens te hard een snelweg afrit zou nemen dan zou je echt verrast worden door het moeilijk te beheersen overstuur op een stuk weg waar je je geen fout kunt veroorloven.
Ik heb 15 jaar geleden een auto gehad waar ik achter een dubbele stabi onder had gemonteerd. Die auto was zo akelig fijn overstuurd dat ik niemand anders in die auto durfde te laten rijden. Als je een bocht op een provinciale weg met iets te hoge snelheid nam had je ALTIJD overstuur.
Voor de gemiddelde rijder niet aan te bevelen. :shock:

16 feb 2005 1:02

Hallo Erwin, ja natuurlijk heb ik jou gezien in de 911 ; daarin ging het beter dan in de Audi nietwaar? Ik bedoelde dus dat je 'm daadwerkelijk moest zetten om overstuur te krijgen want met alleen meer gas zit het onderstuur er behoorlijk ingebakken. Bij de turbo moet je 'm wss nog meer forceren want hij trekt 'm er van voren gewoon weer bij, heeft gewoon erg veel grip. Beetje vergelijkbaar met jouw Audi met vierwielaandrijving denk ik, die bleef ondanks het "zetten" van jou toch ook behoorlijk onderstuurd niet?

16 feb 2005 1:03

ha naamgenoot!was jij dat dus in die rode c2.Ik heb je dat zien doen maar alleen in de laatste bocht en niet in de bocht waar iedereen het probeerde.Zag er goed uit. :thumright:

16 feb 2005 7:53

Ik weet dat er voor mijn part nog werk aan de winkel is. Zelfs die instructuur ging met mijn wagen serieus de mist in. Zo erg zelfs dat Jeroen dacht dat ik achter het stuur zat.

Nu wil ik mijn wagen beter leren kennen , en langzaam maar zeker eens gaan proberen om er het circuit mee op te gaan, just for fun.
Ik ben namelijk niet de man die denkt dat omdat hij een semi-racewagen heeft ook gelijk een piloot is. Ik vind het gewoon een prachtig ding.
Ik heb hier en daar al eens een lichtje opgestoken bij enkele BelCar piloten. Vermits er daar toch wel wat Porsches rondrijden, zou hier toch iemand moeten zijn die mij dit kan en wil bijbrengen.

Ik weet echter niet of het zo'n goed idee is om dit in zo'n grote groep als afgelopen zondag te gaan doen?

Driftcursus

16 feb 2005 9:43

Hey Paul, ik had het er gister nog over met Erwin, we zouden op een later moment de driftcursus moeten doen met je eigen auto.

16 feb 2005 9:54

Denk dat net als jij, Paul, de meesten van ons gewoon erg gek zijn op porsche, mss iets meer wagengevoel hebben dan de gemiddelde nederlander, maar zeker geen coureur zijn en dat ook niet pretenderen. Daarom kunnen we samen lekker ongegeneerd oefenen en is de sfeer waarschijnlijk zo lekker ongedwongen. Er is gelukkig totaal geen sprake van elkaar de ogen uitsteken met dure bakken tov mss iets goedkopere auto's, prima zo!
Ik denk dat je niet bang hoeft te zijn voor een al te grote groep bij een evt. circuittraining ; als ik de poll zo bekijk en de reacties erop, denk ik dat velen er wel oren naar hebben, maar dat de vrees overheerst.Ook ik heb er wel oren naar, maar heb geen zin in 4 nieuwe banden (die ik wel moest kopen naar een trackday op Zandvoort, 3 maal 45"). Vandaar ook mijn twijfel..

16 feb 2005 10:13

Jurgen schreef:Ook ik heb er wel oren naar, maar heb geen zin in 4 nieuwe banden (die ik wel moest kopen naar een trackday op Zandvoort, 3 maal 45"). Vandaar ook mijn twijfel..
Ik had al besloten om m'n oude banden te bewaren voor dit soort dingen.Evt. ook extra setje velgen,helemaal makkelijk.

16 feb 2005 13:34

Renntech schreef:Hoi Jurgen, Ik weet niet of je mij later hebt gezien met de C2 van Gizmo.

Het ligt hier echt aan de manier van rijden, ik forceerde even iets waardoor ik mega overstuur kreeg en met het gas de auto eenvoudig in overstuur kon houden.

Later hoorde ik van sommigen dat het gladder moest worden om overstuur te krijgen. Dat is niet waar, het was té glad. Daardoor was het op deze lage snelheid niet eenvoudig zonder forceren overstuur op te roepen.
Ik weet hoe die Joop kan rijden en dat is niet kinderachtig, wel vond ik zijn demo teleurstellend in een staartlastige 911. Het is dus een echte BMW rijder waar hij natuurlijk prima mee kan sturen. Die auto's hebben achter minder grip doordat de motor op de vooras drukt, hierdoor is een drift oproepen eenvoudiger.
Natuurlijk is een 911 niet zo onderstuurd als zij later als excuus hadden.

Stel dat je het advies van RSR zou opvolgen krijg je een auto die erg gevaarlijk wordt op de openbare weg op hogere snelheid.
Stel dat je echt een dikkere stabi zou monteren op de achteras en dan eens te hard een snelweg afrit zou nemen dan zou je echt verrast worden door het moeilijk te beheersen overstuur op een stuk weg waar je je geen fout kunt veroorloven.
Ik heb 15 jaar geleden een auto gehad waar ik achter een dubbele stabi onder had gemonteerd. Die auto was zo akelig fijn overstuurd dat ik niemand anders in die auto durfde te laten rijden. Als je een bocht op een provinciale weg met iets te hoge snelheid nam had je ALTIJD overstuur.
Voor de gemiddelde rijder niet aan te bevelen. :shock:


Over welke snelheden praten we dan?

banden

16 feb 2005 18:01

snelheden? wel als 't meezit haal je op 't rechte eind in Z'voort 260, dan moet je optimaal bosuit / Luijendijk uitkomen (weet ik van horen zeggen :? )

Ik had al besloten om m'n oude banden te bewaren voor dit soort dingen.Evt. ook extra setje velgen,helemaal makkelijk.


maar mensen, kijk asjeblieft uit met die oude banden... als 't nat is op de baan heb je helemaal geen grip meer en dan zijn de kosten vele malen hoger!! In dat geval is goedkoop, duurkoop. ik denk dat 2,4 mm profiel (binnenzijde band) het minimum is met regen op het circuit. (afhankelijk van je band uiteraard) terwijl je bij de APK met 1,8 mm de banden vervangt.
groet
Michel

Re: banden

16 feb 2005 18:25

Nynkemichel schreef:snelheden? wel als 't meezit haal je op 't rechte eind in Z'voort 260

Ja hoor, 260 voor het ingaan van de Tarzan-bocht... En toen werd je wakker :roll:

't ging trouwens over bocht snelheden, niet over topsnelheid...
-------------------------------------

Erwin heeft wel een punt wat betreft andere stabi's achter, maar er is een groot verschil tussen het monteren van een stabi die 1 of 2mm dikker is of een dubbele stabi (bedoel je daar trouwens mee dat je 2 stabi's op de achter as had zitten of één die 2x zo dik was. In het laatste geval is 'ie namelijk 4x zo stug)

'k heb met grote verbazing naar het "drift" gedeelte van de video zitten kijken. Als je nou een achterwiel aangedreven auto met bijna 400pk niet meer dwars kan zetten, dan weet ik het ook niet meer. Misschien wordt het dan tijd voor een carrière-move: buschauffeur of zo...

Een 911 is in de basis altijd een onderstuurde auto. Weinig gewicht (wieldruk) op de voorwielen en veel op de achterwielen. Dus voor weinig en achter veel grip.
Het onderstuur "probleem" is ook een veel gehoorde klacht tijdens het slalommen. Puur een kwestie van het aanpassen van je rij-gedrag... (als je onderstuur hebt, ga je te hard de bocht in)
Gas bij geven als je onderstuur hebt zal het onderstuur alleen maar verergeren. Overstuur is inprincipe alleen op te roepen door de balans (gewichtsverdeling voor/achter) in de auto te verstoren. Bv door te remmen of het gas los te laten.

Daar door is een 911 ook veel moeilijker in een drift te HOUDEN t.o.v. bv een BMW. Door het hogere gewicht boven de achterwielen zal de auto veel sneller z'n grip terug vinden.

Om e.e.a. kort te sluiten... eerst maar eens leren rijden voordat je je auto gaat aanpassen (niet jippie bedoeld)

Je zou inderdaad een drift-cursus kunnen doen.
Beter kan je gaan slalommen...

Wat betreft het zoeken van aanpassingen in het stuur gedrag door de uitlijning aan te passen...
Camber verstellingen om meer of minder grip te krijgen. Niet doen.
Camber moet je verstellen om de band optimaal te laten funktioneren. Dus dat je de volle breedte van het loopvlak benut (en niet alleen de binnen of buiten kant)
Ook met het verstellen van de sporing oppassen. Je kan er een heel nerveuze auto door krijgen.

16 feb 2005 20:06

Denk dat ik het helemaal met je eens ben.Heb het ook zo ervaren dat eenmaal onderstuurd de auto met alleen gasgeven niet meer tot overstuur/drift te krijgen is.(wilde op dat moment die 400 pk wel hebben.had het idee dat het daar wel mee moest lukken). :drive:

16 feb 2005 20:11

2 mm dikker achter.

16 feb 2005 21:32

Ja hoor, 260 voor het ingaan van de Tarzan-bocht... En toen werd je wakker

't ging trouwens over bocht snelheden, niet over topsnelheid...



mmmkay... vergissing... :oops:
kijkend naar de cijfertjes van de 964: 1.000 meter uit stilstand in 24,6sec vergeleken met 0-130 in 23,7 sec.... Ergo: hooguit 130 op dat stukkie.
Toen ik er zelf reed stond Gijs van Lennep ons ook halverwege af te remmen ....
sorry
M

16 feb 2005 21:48

Effe uit m'n hoofd (is al weer een poosje geleden)...
Met m'n 3.2 (standaard) kwam ik eind 3e versnelling Bos Uit/Luyendijk uit, dus da's 150 / 160 km/u
Tegen het einde van de pitstraat kan je nog net heel effe naar de 5e versnelling. Je praat dan dus zo'n 210 km/u
Remmen voor de Tarzan tussen de 200 en 150 meter en dan ga je er met een gangetje van ongeveer 90 km/u in...

------------------

Humph, over hoeveel mm hebben we het dan in totaal?

16 feb 2005 21:50

Navraag bij de coureur in huis:
Met een 323i E30, 170 pk is gemiddeld 102 km/u te halen op zandvoort, deze wagen haalt 170 km/u aan het eind van het rechte stuk (wagen loopt niet harder). Met een haar 964 is 220 gehaald op het eind van het rechte stuk.... Een RS hebben we 240 zien halen...

M

Re: banden

16 feb 2005 22:19

Jeroen914 schreef:Om e.e.a. kort te sluiten... eerst maar eens leren rijden voordat je je auto gaat aanpassen (niet jippie bedoeld)

:shock: :lol:

Jeroen914 schreef:'k heb met grote verbazing naar het "drift" gedeelte van de video zitten kijken. Als je nou een achterwiel aangedreven auto met bijna 400pk niet meer dwars kan zetten, dan weet ik het ook niet meer. Misschien wordt het dan tijd voor een carrière-move: buschauffeur of zo...

Daar door is een 911 ook veel moeilijker in een drift te HOUDEN t.o.v. bv een BMW. Door het hogere gewicht boven de achterwielen zal de auto veel sneller z'n grip terug vinden.

Het in een drift krijgen lukte (zeker met de GT3RS) de instructeurs wel hoor, maar idd. het er (gecontroleerd) in houden niet. ;)

19 feb 2005 20:38

even precies
bos uit 105 a 110km/h tot uit acceleren, voor een nieuwere porsche zal daar max 10 meer inzitten, (ik wordt daar niet ingehaald)
voor tarzan 150m punt ik 165 exact, een gt3 ongeveer 225. de rest ertussen. noteer dat ik met 165 niet het langzaamste ben.
maar de snelheden zijn relatief, de bochten.
trouwens een leuke dag geweest zag ik bij pro drive
Plaats een reactie