Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
Plaats een reactie

Re: Nieuwe Esso Supreme 98 of lager?

13 aug 2009 17:41

Rodger that! schreef:Sorry D S , Ik moet 't volgens Ferdinand :wink:


95 mikken in een auto die niet meer dan 95 nodig heeft is geen vorm van kneiterigheid, maar slimmigheid.

Re: Nieuwe Esso Supreme 98 of lager?

13 aug 2009 18:48

of logica. :thumleft:

Re: Nieuwe Esso Supreme 98 of lager?

13 aug 2009 20:27

Lydia schreef:Texaco hier om de hoek heeft al een jaar geen 98 meer. Rij liever om zodat ik 98 kan tanken (BP en soms Q8)


texaco in almere nog steeds 98 (het kan in almere) :D

Re: Nieuwe Esso Supreme 98 of lager?

17 aug 2009 7:45

Een dienstmededeling op onze intranet site, in November zouden alle tankstations omgebouwd moeten zijn om Supreme te kunnen verkopen, dus naar het schijnt nog steeds 98 in de voorraadtanks. Technische details volgen zsm

Re: Nieuwe Esso Supreme 98 of lager?

17 aug 2009 9:17

Marco 3.2 schreef:texaco in almere nog steeds 98 (het kan in almere) :D



Werkelijk een wéreldstad, dat Almere! :mrgreen: :wink:

Re: Nieuwe Esso Supreme 98 of lager?

17 aug 2009 10:25

Devils son schreef:
mivali schreef:uit de Nederlandse 'schappen' zal verdwijnen


Wat is eigenlijk de reden dat dit in Nederland gebeurt. Het is nl. alleen in NL (althans, ik ken geen ander land waar het ook zo is). Is dit weer onze geweldige overheid die om de een of andere reden wil negeren dat er steeds meer motoren komen die op 98 het meest efficiënt lopen, of is het gewoon de kneiterigheid van de hollander die altijd de goedkoopste benzine erin mikt en dus 95?


Nu ben ik het dus wel met je eens! :D Ik had het hier pas over met een pomphouder. Feit is dat het niet alleen de oudere auto's of wagens met hoogpresterende motoren zijn die 98 nodig hebben. Ook vele van de FSI motoren van VAG die in Golfjes, Passats etc liggen hebben het nodig maar de pomphouder zei dat in tegenstelling tot bv Duitsland er door Nederlanders vaak gewoon 95 in wordt gegooid......

Re: Is de nieuwe Esso Supreme 98 (of lager)?

17 aug 2009 11:34

de gulf chalenger benzine is trouwens ook minimaal E95.

Re: Nieuwe Esso Supreme 98 of lager?

17 aug 2009 11:50

coolfan schreef:Nu ben ik het dus wel met je eens! :D Ik had het hier pas over met een pomphouder. Feit is dat het niet alleen de oudere auto's of wagens met hoogpresterende motoren zijn die 98 nodig hebben. Ook vele van de FSI motoren van VAG die in Golfjes, Passats etc liggen hebben het nodig maar de pomphouder zei dat in tegenstelling tot bv Duitsland er door Nederlanders vaak gewoon 95 in wordt gegooid......


Dat heeft mi ook een beetje te maken met het feit dat er niets anders te krijgen is.... :bang:
en met het feit dat de leasemaatschappij niet toestaat dat je premium tankt :bang: :bang:

Re: Is de nieuwe Esso Supreme 98 (of lager)?

25 nov 2009 12:55

ff een oud topic naar boven halen...

Ik ben Henkjan, rijd geen Porsche maar heb diverse Audi's*) waar ik het zelfde probleem heb, namelijk ze drinken alleen 98 en dat wordt steeds moeilijker te krijgen. Tot nu toe blijft BP Ultimate gelukkig wel 98, en is in m'n dorp te koop.

Het vreemde is, dat deze keuzes door de benzinemaatschappijen erg land specifiek zijn. Ik hoor vanuit de UK de zelfde problemen, maar in bijvoorbeeld Finland (daar kom ik regelmatig) geen enkel probleem, daar is superplus gewoon 98 of zelfs 99 en bij elke pomp te koop.

Misschien is het een idee om vanuit de autoclubs (inclusief ANWB, KNAC, etc) cq autoforums een gezamenlijke "dankjewel" actie naar BP en Gulf te doen, omdat zij er voor zorgen dat de oudere en/of snellere auto nog gewoon zonder additieven kan blijven tanken? dat lijkt me een positievere insteek dan gaan klagen bij de rest....

PS: ik had een keer een FSI Golf als huurauto, en die verbruikte op 95 dik 15% meer dan op 98.... dus 98 is nog eens groen ook :mrgreen:

*) wel Porsche remmen op 1 van de Audi's

Re: Is de nieuwe Esso Supreme 98 (of lager)?

25 nov 2009 13:04

HenkjanS2 schreef:

PS: ik had een keer een FSI Golf als huurauto, en die verbruikte op 95 dik 15% meer dan op 98...

Kan me dat toch niet voorstellen. 98 is klopvaster, belangrijk voor auto's met hoge compressie. Verder geen magische eigenschappen.

Re: Is de nieuwe Esso Supreme 98 (of lager)?

25 nov 2009 16:22

die FSI's passen de injectie en ontsteking aan op de kwaliteit van de brandstof, staat ook in t instructieboekje van de auto dat er verbetering van verbruik en prestaties is bij 98. ook bij andere auto's heb je vergelijkbare kunstjes in de motorelectronica, bij m'n Audi S2 (bouwjaar 95) wordt de turbodruk omlaag geregeld (andere map in de ECU) als er lagere octaan benzine wordt gebruikt (detectie met klopsensoren), en bij een vorige auto (bj91) werd de ontsteking aangepast ook weer op basis van de klopsensoren (effect: een ietwat hoger koppel bij 98 dan bij 95).

maar goed, met een (semi) klassieker heb je die luxe niet, die gaat gewoon kloppen als je niet oppast :(

overigens zitten in de Ultimates, V-Powers wel additieven die verbruiksverlagend werken, wrijvingsverlagend, injecteurreinigend enzo. bij een van m'n Audi's met K-Jet injectie (bj86) had ik ook een aantoonbaar lager verbruik met Ultimate tov 'gewone'. bij de nieuwere auto's niets merkbaar.

Re: Is de nieuwe Esso Supreme 98 (of lager)?

25 nov 2009 17:23

tja ben geen techneut, maar passen moderne motoren echt hun timing aan tot vlak voor kloppen?

Re: Is de nieuwe Esso Supreme 98 (of lager)?

25 nov 2009 18:24

en nog veel meer zelfs, m'n garagist had me eens een stukje verteld van wat hij net allemaal op een Bosch opfriscursus had geleerd... gaat heel ver wat ze lalemaal met een paar sensoren kunnen doen tegenwoordig. (wel een beetje offtopic)

Re: Is de nieuwe Esso Supreme 98 (of lager)?

26 nov 2009 14:36

wolf schreef:tja ben geen techneut, maar passen moderne motoren echt hun timing aan tot vlak voor kloppen?


Ja Wolf, de sensoren in het motorblok detecteren de specifieke frequentie die bij pingelen hoort. Daarop wordt de ontsteking aangepast. Om die reden zie je bij een 996 en 997 ook het motormanagement lampje aan gaan wanneer je 95 tankt en dan flink gaat blazen.
Daarnaast verbaast het me niet dat dit ook in verbruik merkbaar is. De motor gaat natuurlijk minder optimaal presteren. Ik heb met de 996 een paar keer noodgedwongen RON95 moeten tanken en heb het idee dat ik daarmee ook wat onzuiniger reed. Maar helemaal bewijzen kan ik het niet want door het verschillende rijgedrag gaat het verbruik van de 996 zowieso fiks op en neer. Door langer RON95 te tanken zou dat natuurlijk te bewijzen zijn maar dat doe ik om een andere gegronde reden weer niet. 8)


O ja Esso Supreme is in Nederland gewoon RON95 maar ook dat verschilt per land. In Canada is het bijvoorbeeld RON91

Re: Is de nieuwe Esso Supreme 98 (of lager)?

26 nov 2009 14:45

Ok dan, merci :salut:

Re: Is de nieuwe Esso Supreme 98 (of lager)?

26 nov 2009 15:30

maurice schreef: O ja Esso Supreme is in Nederland gewoon RON95 maar ook dat verschilt per land. In Canada is het bijvoorbeeld RON91


Is dat ook echt het RON getal in Canada, of een combinatie van RON en MON?

Re: Is de nieuwe Esso Supreme 98 (of lager)?

27 nov 2009 13:35

Voor zover ik weet is dat ook echt het RON getal. Canada 91 en VS 93.

Re: Is de nieuwe Esso Supreme 98 (of lager)?

27 nov 2009 21:39

Klopt en tevens is Regular daar RON 87.
Lekker groen!
Plaats een reactie