Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 16 mei 2025 15:46



Antwoord op onderwerp  [ 37 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
BPM en CO2-heffingen 2010-2013 
Auteur Bericht
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex 996 4s, 993 c2 en 964 c2 tip
Weert
Bericht Re: BPM en CO2-heffingen 2010-2013
GVD :bang:
_________________________________________
Wederom op zoek naar ......


19 dec 2009 22:02
Profiel Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Bericht Re: BPM en CO2-heffingen 2010-2013
BTRIII wees ons naar de site van bpmbereken. Hier staat :
Citaat:
Gevolgen BPM 2010
Geschreven door Michel
maandag, 14 december 2009 15:07
Er wordt heel vaak gevraagd naar de concrete gevolgen van de BPM verandering voor 2010. Hier probeer ik voor de meest voorkomende gevallen wat generieke informatie te geven.

Auto's van na 1 feb 2008
De datum van 1 februari is belangerijk, aangezien vanaf toen de slurptaks / CO2 heffing in ging. Dat had tot gevolg dat minder zuinige auto's meer BPM gingen betalen. Aangezien deze auto's al CO2 heffing hebben, zal de impact van de nieuwe BPM regels veelal gunstig uitpakken. Dit is het gevolg van de afbouw van het BPM percentage van 40% naar 27,4%. Dat weegt meestal zwaarder dan de (iets) hogere CO2 heffing.

Zuinige auto's van voor 1 feb 2008
Voor zuinige auto's van voor 1 feb 2008 geld dat de verlaging van het BPM percentage harder telt, dan de duurdere CO2 heffing. Daarom is het veelal voordeliger in 2010 aangifte te doen.

Onzuinige auto's van voor 1 feb 2008
Voor onzuinige auto's van voor 1 feb 2008, is het in bijna alle gevallen voordeliger in 2009. De CO2 heffing weegt hier zwaarder dan het voordeel op de BPM. Als er toch in 2010 aangifte wordt gedaan, dan mag er voor gekozen worden om aangifte te doen, volgens de BPM regels die golden ten tijde van de 1e toelating. Concreet houdt dat dus in dat er in 2010 gekozen mag worden welke methode het voordeligste is. Er mag dan gekozen worden tussen de regels van 2010, of de regels die golden op het moment dat de auto nieuw verkocht is.

Diesels
Het is opgevallen dat voor diesels veelal aangifte in 2009 voordeliger is. De uitzondering zijn echter heel zuinige diesels. Die worden onder de 2010 regels iets voordeliger.

BPM Calculator
Onze huidige calculator werkt nog op basis van de 2009 BPM. We zijn momenteel bezig deze aan te passen naar de regels voor 2010, maar dat kost helaas wat tijd. Daarom bieden we, totdat de nieuwe BPM calculator online is, de mogelijkheid om individueel de BPM voor 2010 door ons uit te laten rekenen. Helaas moeten we hier wel 25 euro voor rekenen. Een BPM berekening aanvragen kan hier: BPM berekening aanvragen

Keuzemogelijkheid BPM
De verandering in de BPM voor 2010 kunnen erg nadelige gevolgen hebben. Daarom is het toegestaan om er voor te kiezen dat er aangifte gedaan wordt op basis van de BPM zoals deze heffing was in het oorspronkelijke jaar. In 2005 was er bijvoorbeeld geen heffing op basis van verbruik, energielabel of iets dergelijks. Er was toen wel een BPM percentage van 45,2%. Er mag voor gekozen worden om met het percentage van 45,2% aangifte te doen, als dat voordeliger uitpakt dan volgens de nieuwe 2010 regels.


Bij auto's van voor 2008 kan je nog steeds voor de regels van het jaar waar de auto uit komt kiezen. Dat ik nog eens blij zou worden van het feit dat ik gewoon BMP mag betalen had ik zelf ook niet verwacht. :shock: :wink:


19 dec 2009 23:26
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex 996 4s, 993 c2 en 964 c2 tip
Weert
Bericht Re: BPM en CO2-heffingen 2010-2013
de wonderen zijn de wereld nog niet uit :mrgreen:
_________________________________________
Wederom op zoek naar ......


20 dec 2009 0:07
Profiel Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning) (BMW E46 M3: TOP)
Bericht Re: BPM en CO2-heffingen 2010-2013
Siemi schreef:
Paul II schreef:
Maar volgens de website van de douane geldt de CO2 toeslag niet voor auto's van voor 1 februari 2008 :!:
Maar je mag ze wel toepassen, d.w.z. wat het voordeligst is: de cijfers van nu of van het jaar van 1e toelating.

eh, paul, je maakt een denkfout. wat er nu op de site van de douane staat zijn de 2009 regels. die voor 2010 komen op 1 jan. voor 2010 is die co2 taks onderdeel van de bpm, en dat was het niet.

Eh...., Siemi, Michel in bovenstaande citaten van Patrick is helemaal eens met wat ik heb gelezen.

Ken de regels van 2010 denk nu goed.
Heb geconstateerd dat invoer van een recente 997 in 2010 gunstiger is dan dit jaar: veel lagere heffing op basis van catalogusprijs en 27,4% (de oude BPM) weegt op tegen behoorlijke verhoging van de CO2-toeslag ('nieuw' onderdeel BPM...).
_________________________________________
Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche


20 dec 2009 12:53
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex 996 4s, 993 c2 en 964 c2 tip
Weert
Bericht Re: BPM en CO2-heffingen 2010-2013
zal voor alle auto's gelden waarvoor nog weinig afschrijving van de bpm is.
Voor de amerikanen wordt het denk ik een stuk duurder, sowieso vrij lage aankoopprijs, en hoge co2 uitstoot. Dodge, chevrolet etc zullen dus flink in prijs gaan stijgen lijkt me.
Ik vraag me af of dit niet in strijd is met europese wetgeving, want elke invoerbeperking, financieel of niet financieel, is niet toegestaan, tenzij het valt aan te merken als binnenlandse belasting. Met bpm was die discussie al behoorlijk gaande, of het een binnenlandse belasting betrof. Als het dan een binnenlandse belasting is kan het nog zijn dat het een discriminatoire belasting is, en dan kan die wederom onrechtmatig zijn. Maarja, particulier tegen staat, kansloos!
_________________________________________
Wederom op zoek naar ......


20 dec 2009 13:44
Profiel Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Bericht Re: BPM en CO2-heffingen 2010-2013
Citaat:
Porsche 911 Carrera Coupé (2004)
2 deuren - 6 versn., handgeschakeld
datum 1e toelating1 (DD-MM-JJJJ)
datum aangifte (DD-MM-JJJJ)
prijs brutonetto
brandstof benzinedieselLPGaardgas roetfilter
hybride2 n.v.t.ja, energielabel Aja, energielabel Bja, energielabel C of hoger
CO2-uitstoot3 g/km


Bereken

catalogusprijs (bruto) € 106.500
BTW (19%) € 13.989
BPM (27,4%) € 29.181
BPM toeslag CO2-uitstoot € 13.216

--------------------------------------------------------------------------------

catalogusprijs (netto) € 50.114

BPM totaal (inclusief leeftijdskorting 74.448%) € 10.833
bpm is dus meer geworden per 1-1-2010...de bpm was in dec ongeveer 8.500...bron autoweek bpm...


05 jan 2010 21:31
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex 996 4s, 993 c2 en 964 c2 tip
Weert
Bericht Re: BPM en CO2-heffingen 2010-2013
ik heb begrepen uit het bovenstaande dat je zelf kunt kiezen welke manier van bpm betalen je verkiest. je kan dus ook kiezen voor 45.2(?) % bpm te betalen en geen co2 heffing(voor nieuwe auto's gaat dit overigens weer niet op)
Voor oudere auto's zal het verschil dus niet echt groot zijn
_________________________________________
Wederom op zoek naar ......


05 jan 2010 21:49
Profiel Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex 996 4s, 993 c2 en 964 c2 tip
Weert
Bericht Re: BPM en CO2-heffingen 2010-2013
http://www.belastingdienst.nl/variabel/ ... 1434_99544

"Moet u bpm betalen voor een gebruikte personenauto, bestelauto of motor? Dan moet u niet meer bpm betalen dan de bpm 'die nog drukt op vergelijkbare voertuigen die al in Nederland zijn geregistreerd'. Daarom mag u bij het berekenen van de bpm het oude bruto bpm-bedrag gebruiken. Dat is de bpm die gold op het moment dat de personenauto, bestelauto of motor voor het eerst in gebruik is genomen. "

Op de bovenstaande link staan de oude bpm tarieven vanaf 1993, weet iemand hoe de tarieven waren voor 1993?
_________________________________________
Wederom op zoek naar ......


06 jan 2010 13:38
Profiel Facebook 
PorscheForum Rakker
Bericht Re: BPM en CO2-heffingen 2010-2013
Voor 1993 zijn auto's BPM vrij :ba:


06 jan 2010 23:32
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning) (BMW E46 M3: TOP)
Bericht Re: BPM en CO2-heffingen 2010-2013
bully schreef:
Citaat:
Porsche 911 Carrera Coupé (2004)
2 deuren - 6 versn., handgeschakeld

1. catalogusprijs (bruto) € 106.500
2. BTW (19%) € 13.989
3. BPM (27,4%) € 29.181
4. BPM toeslag CO2-uitstoot € 13.216

catalogusprijs (netto) € 50.114 (1-2-3-4)

BPM totaal (inclusief leeftijdskorting 74.448%) € 10.833 (25% van 3 + 4)
bpm is dus meer geworden per 1-1-2010...de bpm was in dec ongeveer 8.500...bron autoweek bpm...

Dus de prijs zou in 2004 zijn geweest cat. netto 50k + BTW 14k = 64k, zeg maar de prijs in D. (zonder BPM dus). Dat lijkt me niet te kloppen, veel te laag!

Wat verder zeker niet klopt is dat de leeftijdskorting van 75% (de forfaitaire tabel) toegepast wordt op de totale BPM van 29k (op basis van cat. prijs) + 13k CO2. Over de laatste wordt de leeftijdskorting niet toegepast. CO2 geldt altijd volledig voor het betreffende jaar van toepassing.
Dus BMP totaal is (25% van 29k =) 7k + 13k = 20k totaal :!:

Het zou dus in dit geval waarschijnlijk voordeliger zijn om, zoals ralf996 hierboven schrijft, de regeling van 2004 toe te passen.
Hoger percentage maar mét aanzienlijke leeftijdskorting en helemaal geen CO2 :idea: :P
_________________________________________
Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche


07 jan 2010 12:42
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: BPM en CO2-heffingen 2010-2013
Hier zitten wat rekenfouten in. Je kunt de BPM namelijk niet zo terug rekenen. De Bruto catalogus prijs is incl BTW en BPM. De BTW wordt over de nettocatalogusprijs berekent en de BPM ook. Dus als je die nettocatalogusprijs niet hebt, kun je niet terugrekenen. Voer hem maar in op www.bpmberekenen.com. Dan krijg je de BPM, welke je van het totaal kunt aftrekken. Dan houdt je de nettocat prijs incl BTW over.


10 jan 2010 20:07
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Bericht Re: BPM en CO2-heffingen 2010-2013
Zijn ze/we er al uit over de BPM/co2 taks.

Dit systeem wordt nu toch toegepast? Heeft dit enige invloed (gehad) op de nieuwe/tweedehandsprijzen van P's van zowel import als nederlandse auto's.

Er staan een hoop tegenstrijdige verhalen op WWW en op dit forum.

Ik kan me voorstellen dat wanneer bijv. een 993 beduidend duurder wordt om in te voeren dat ook de prijzen van nederlandse 993's zullen stijgen. Zijn hier voorbeelden van?

Jaja, ik weet het, het zijn weer een hoop vragen.. :scratch:

ms heb ik nog ergens een post gemist op het forum....
_________________________________________
footers zuigen! :D


12 okt 2011 8:17
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 37 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Targa911_88


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.