Auteur |
Bericht |
ralf996
ex 996 4s, 993 c2 en
964 c2 tipWeert
|
 Re: BPM en CO2-heffingen 2010-2013
GVD 
_________________________________________ Wederom op zoek naar ......
|
19 dec 2009 22:02 |
|
 |
Patrick
|
 Re: BPM en CO2-heffingen 2010-2013
BTRIII wees ons naar de site van bpmbereken. Hier staat :  |  |  |  | Citaat: Gevolgen BPM 2010 Geschreven door Michel maandag, 14 december 2009 15:07 Er wordt heel vaak gevraagd naar de concrete gevolgen van de BPM verandering voor 2010. Hier probeer ik voor de meest voorkomende gevallen wat generieke informatie te geven.
Auto's van na 1 feb 2008 De datum van 1 februari is belangerijk, aangezien vanaf toen de slurptaks / CO2 heffing in ging. Dat had tot gevolg dat minder zuinige auto's meer BPM gingen betalen. Aangezien deze auto's al CO2 heffing hebben, zal de impact van de nieuwe BPM regels veelal gunstig uitpakken. Dit is het gevolg van de afbouw van het BPM percentage van 40% naar 27,4%. Dat weegt meestal zwaarder dan de (iets) hogere CO2 heffing.
Zuinige auto's van voor 1 feb 2008 Voor zuinige auto's van voor 1 feb 2008 geld dat de verlaging van het BPM percentage harder telt, dan de duurdere CO2 heffing. Daarom is het veelal voordeliger in 2010 aangifte te doen.
Onzuinige auto's van voor 1 feb 2008 Voor onzuinige auto's van voor 1 feb 2008, is het in bijna alle gevallen voordeliger in 2009. De CO2 heffing weegt hier zwaarder dan het voordeel op de BPM. Als er toch in 2010 aangifte wordt gedaan, dan mag er voor gekozen worden om aangifte te doen, volgens de BPM regels die golden ten tijde van de 1e toelating. Concreet houdt dat dus in dat er in 2010 gekozen mag worden welke methode het voordeligste is. Er mag dan gekozen worden tussen de regels van 2010, of de regels die golden op het moment dat de auto nieuw verkocht is.
Diesels Het is opgevallen dat voor diesels veelal aangifte in 2009 voordeliger is. De uitzondering zijn echter heel zuinige diesels. Die worden onder de 2010 regels iets voordeliger.
BPM Calculator Onze huidige calculator werkt nog op basis van de 2009 BPM. We zijn momenteel bezig deze aan te passen naar de regels voor 2010, maar dat kost helaas wat tijd. Daarom bieden we, totdat de nieuwe BPM calculator online is, de mogelijkheid om individueel de BPM voor 2010 door ons uit te laten rekenen. Helaas moeten we hier wel 25 euro voor rekenen. Een BPM berekening aanvragen kan hier: BPM berekening aanvragen
Keuzemogelijkheid BPM De verandering in de BPM voor 2010 kunnen erg nadelige gevolgen hebben. Daarom is het toegestaan om er voor te kiezen dat er aangifte gedaan wordt op basis van de BPM zoals deze heffing was in het oorspronkelijke jaar. In 2005 was er bijvoorbeeld geen heffing op basis van verbruik, energielabel of iets dergelijks. Er was toen wel een BPM percentage van 45,2%. Er mag voor gekozen worden om met het percentage van 45,2% aangifte te doen, als dat voordeliger uitpakt dan volgens de nieuwe 2010 regels. |  |  |  |  |
Bij auto's van voor 2008 kan je nog steeds voor de regels van het jaar waar de auto uit komt kiezen. Dat ik nog eens blij zou worden van het feit dat ik gewoon BMP mag betalen had ik zelf ook niet verwacht. 
|
19 dec 2009 23:26 |
|
 |
ralf996
ex 996 4s, 993 c2 en
964 c2 tipWeert
|
 Re: BPM en CO2-heffingen 2010-2013
de wonderen zijn de wereld nog niet uit 
_________________________________________ Wederom op zoek naar ......
|
20 dec 2009 0:07 |
|
 |
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
 Re: BPM en CO2-heffingen 2010-2013
Eh...., Siemi, Michel in bovenstaande citaten van Patrick is helemaal eens met wat ik heb gelezen. Ken de regels van 2010 denk nu goed. Heb geconstateerd dat invoer van een recente 997 in 2010 gunstiger is dan dit jaar: veel lagere heffing op basis van catalogusprijs en 27,4% (de oude BPM) weegt op tegen behoorlijke verhoging van de CO2-toeslag ('nieuw' onderdeel BPM...).
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
20 dec 2009 12:53 |
|
 |
ralf996
ex 996 4s, 993 c2 en
964 c2 tipWeert
|
 Re: BPM en CO2-heffingen 2010-2013
zal voor alle auto's gelden waarvoor nog weinig afschrijving van de bpm is. Voor de amerikanen wordt het denk ik een stuk duurder, sowieso vrij lage aankoopprijs, en hoge co2 uitstoot. Dodge, chevrolet etc zullen dus flink in prijs gaan stijgen lijkt me. Ik vraag me af of dit niet in strijd is met europese wetgeving, want elke invoerbeperking, financieel of niet financieel, is niet toegestaan, tenzij het valt aan te merken als binnenlandse belasting. Met bpm was die discussie al behoorlijk gaande, of het een binnenlandse belasting betrof. Als het dan een binnenlandse belasting is kan het nog zijn dat het een discriminatoire belasting is, en dan kan die wederom onrechtmatig zijn. Maarja, particulier tegen staat, kansloos!
_________________________________________ Wederom op zoek naar ......
|
20 dec 2009 13:44 |
|
 |
bully
|
 Re: BPM en CO2-heffingen 2010-2013
bpm is dus meer geworden per 1-1-2010...de bpm was in dec ongeveer 8.500...bron autoweek bpm...
|
05 jan 2010 21:31 |
|
 |
ralf996
ex 996 4s, 993 c2 en
964 c2 tipWeert
|
 Re: BPM en CO2-heffingen 2010-2013
ik heb begrepen uit het bovenstaande dat je zelf kunt kiezen welke manier van bpm betalen je verkiest. je kan dus ook kiezen voor 45.2(?) % bpm te betalen en geen co2 heffing(voor nieuwe auto's gaat dit overigens weer niet op) Voor oudere auto's zal het verschil dus niet echt groot zijn
_________________________________________ Wederom op zoek naar ......
|
05 jan 2010 21:49 |
|
 |
ralf996
ex 996 4s, 993 c2 en
964 c2 tipWeert
|
 Re: BPM en CO2-heffingen 2010-2013
http://www.belastingdienst.nl/variabel/ ... 1434_99544"Moet u bpm betalen voor een gebruikte personenauto, bestelauto of motor? Dan moet u niet meer bpm betalen dan de bpm 'die nog drukt op vergelijkbare voertuigen die al in Nederland zijn geregistreerd'. Daarom mag u bij het berekenen van de bpm het oude bruto bpm-bedrag gebruiken. Dat is de bpm die gold op het moment dat de personenauto, bestelauto of motor voor het eerst in gebruik is genomen. " Op de bovenstaande link staan de oude bpm tarieven vanaf 1993, weet iemand hoe de tarieven waren voor 1993?
_________________________________________ Wederom op zoek naar ......
|
06 jan 2010 13:38 |
|
 |
Siemi
|
 Re: BPM en CO2-heffingen 2010-2013
Voor 1993 zijn auto's BPM vrij 
|
06 jan 2010 23:32 |
|
 |
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
 Re: BPM en CO2-heffingen 2010-2013
Dus de prijs zou in 2004 zijn geweest cat. netto 50k + BTW 14k = 64k, zeg maar de prijs in D. (zonder BPM dus). Dat lijkt me niet te kloppen, veel te laag! Wat verder zeker niet klopt is dat de leeftijdskorting van 75% (de forfaitaire tabel) toegepast wordt op de totale BPM van 29k (op basis van cat. prijs) + 13k CO2. Over de laatste wordt de leeftijdskorting niet toegepast. CO2 geldt altijd volledig voor het betreffende jaar van toepassing. Dus BMP totaal is (25% van 29k =) 7k + 13k = 20k totaal  Het zou dus in dit geval waarschijnlijk voordeliger zijn om, zoals ralf996 hierboven schrijft, de regeling van 2004 toe te passen. Hoger percentage maar mét aanzienlijke leeftijdskorting en helemaal geen CO2 
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
07 jan 2010 12:42 |
|
 |
Siemi
|
 Re: BPM en CO2-heffingen 2010-2013
Hier zitten wat rekenfouten in. Je kunt de BPM namelijk niet zo terug rekenen. De Bruto catalogus prijs is incl BTW en BPM. De BTW wordt over de nettocatalogusprijs berekent en de BPM ook. Dus als je die nettocatalogusprijs niet hebt, kun je niet terugrekenen. Voer hem maar in op www.bpmberekenen.com. Dan krijg je de BPM, welke je van het totaal kunt aftrekken. Dan houdt je de nettocat prijs incl BTW over.
|
10 jan 2010 20:07 |
|
 |
Pacoloco
|
 Re: BPM en CO2-heffingen 2010-2013
Zijn ze/we er al uit over de BPM/co2 taks. Dit systeem wordt nu toch toegepast? Heeft dit enige invloed (gehad) op de nieuwe/tweedehandsprijzen van P's van zowel import als nederlandse auto's. Er staan een hoop tegenstrijdige verhalen op WWW en op dit forum. Ik kan me voorstellen dat wanneer bijv. een 993 beduidend duurder wordt om in te voeren dat ook de prijzen van nederlandse 993's zullen stijgen. Zijn hier voorbeelden van? Jaja, ik weet het, het zijn weer een hoop vragen.. ms heb ik nog ergens een post gemist op het forum....
_________________________________________ footers zuigen! :D
|
12 okt 2011 8:17 |
|
|