Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

Re: 3.2 op normale benzine ?

27 dec 2009 21:49

Het enige wat ik me nog kan voorstellen is dat er voor reparaties alleen nog maar harde klepzittingen worden verkocht. en er zodoende nog maar 1 onderdeelnummer is

Re: 3.2 op normale benzine ?

27 dec 2009 23:36

beaker schreef:930.66 en 930.68 turbo versie

:thumleft: Die was ik ff vergeten tussen al die ongeblazen versies. :roll:




rob964.c4 schreef:compressie ook hetzelfde?

Compressie is bij de KAT modellen lager, daarom kunnen ze op 95 lopen ipv. op 98
In "Der luftgekühlte Boxermotor" schrijft Aichele: "Die beiden Varianten der Motoren für Europa und USA unterschieden sich allein durch die Kolben,
die zur Erzielung unterschiedlicher Verdichtungsverhältnisse andere Bodenformen aufwiesen."

dannyl schreef:Het enige wat ik me nog kan voorstellen is dat er voor reparaties alleen nog maar harde klepzittingen worden verkocht. en er zodoende nog maar 1 onderdeelnummer is


Dat zou kunnen, maar bv. bij BMW staan de oudere onderdeelnrs. dan genoemd bij de opvolger. Zal ik morgen nog eens verder naar kijken/zoeken.


wolf schreef:heb altijd begrepen dat sinds begin jaren 70 porsches geschikt zijn voor loodvrij. gebruik ook nooit loodvervanger.


Hetzelfde dacht ik iig. bij de 3.2.
Alleen noemde Erwin hierboven een Porsche voorschrift dat bij de 930.20 1 op de 3 tankbeurten loodhoudende benzine getankt moet worden.
En ik begrijp dus niet waarom bij een (voorzover ik tot nu toe heb gevonden) identieke constructie van kleppen, klepzittingen en cylinderkop de 930.20 wel zo nu en dan lood nodig heeft en de 930.21 niet.


Nu ga ik wat leukers doen. :wink:

Re: 3.2 op normale benzine ?

28 dec 2009 1:39

Wow wat een response na een paar uurtjes wat anders doen :-)

Ik weet dat mijn 3.2 op Super 98 moet; da's me helder; ik rij al 10 jaar alleen maar loodvrij trouwens.

Ik ben me echter mentaal (en financieel) aan het voorbereiden op een motorrrevisie, en vraag me af of hij dan geschikt te maken is voor Normaal 95.
Ik zou me kunnen voorstellen dat je de compressieverhouding kan verlagen, bijvoorbeeld door dikkere ringen onder de cilindervoet te plaatsen of de zuigers van de 217 pk motor te plaatsen.
Of standaard de ontsteking iets later zetten ?

Als hij op normaal kan, dan en je toch wat flexibeler voor de toekomst...

Re: 3.2 op normale benzine ?

28 dec 2009 16:47

Je moet effe mailen met Steve Wong, chipguru, die kan je zeker helpen, zeer hulpvaardig man bijderweg.

Re: 3.2 op normale benzine ?

28 dec 2009 16:55

Deze Steve Wong?

Afbeelding

Of deze?
http://www.911chips.com/index.html

@wolf heb je zelf ook zoiets laten doen of ga je nog steeds voor standaard en origineel? :mrgreen:

Re: 3.2 op normale benzine ?

28 dec 2009 17:14

ik heb me daar een aantal jaar geleden flink in verdiept & ook contact gehad met wong maar toch maar niet.

Re: 3.2 op normale benzine ?

28 dec 2009 17:48

Heb zelf ook mijn twijfels over "chippen" van non-turbo motoren.
Denk dat ik dan eerder bij een revisie wat extra uitgeef.
Of van het geld wat het kost om een 3.2 sneller te krijgen een Ducati 996 koop :wink:

Dit is misschien wel een aardige site voor lindemans:
http://www.drei2er.de/MB/techmb/dme.htm

Als ik het zo lees kan je bij de vanaf 1986 3.2 Motronics ook zelf wat bijsturen aan de vereiste brandstofkwaliteit.
Wel voor de 930.20 non-KAT. Maar ik zie niet direct iets staan over 95,98 en 91 ROZ
Wel goed weten wat je doet bij dit soort geintjes. :!:

Re: 3.2 op normale benzine ?

28 dec 2009 18:08

een 3.2 chippen geeft rustiger stationair, minder zagen, en meer koppel laag. yanks zijn allemaal erg enthousiast.

Re: 3.2 op normale benzine ?

28 dec 2009 18:19

wolf schreef:.....rustiger stationair, minder zagen, en meer koppel laag....


Rustiger stationair en zagen heb ik geen problemen mee. Misschien na de winterslaap de eerste paar minuten draaien.
Oude auto's voel je tenminste nog dat de motor koud is. :mrgreen:
Koppel omhoog is mooi natuurlijk. Maar om daar nu €500 voor te betalen?
Meer of minder zagen is volgens mij ook niet alleen afhankelijk van een chippie, maar ook/vooral? van staat van het totale inlaattraject.

Re: 3.2 op normale benzine ?

28 dec 2009 18:22

wolf schreef: yanks zijn allemaal erg enthousiast.


Die zijn toch al gauw tevreden als je ziet in welke bagger auto`s ze daar normaal mee rijden .

Re: 3.2 op normale benzine ?

28 dec 2009 18:24

veel 3.2's lopen koud onrustig. en tussen de 2 en 3,5K gebeurt er niet veel. 500 euris is natuurlijk peanuts in porscheland. :mrgreen:

nogmaals, de yanks blazen allemaal de trompet over de wongwokkel. en ik lees niet over premature revisies en 996knallerts.

Re: 3.2 op normale benzine ?

28 dec 2009 18:26

dannyl schreef:
wolf schreef: yanks zijn allemaal erg enthousiast.


Die zijn toch al gauw tevreden als je ziet in welke bagger auto`s ze daar normaal mee rijden .


je hebt daar een behoorlijke groep vintage porker rijders die aardig verstand van zaken hebben.
een revisietje zelf doen kijkt niemand van op. alhier rennen we snel schreiend naar de specialist :wink:

Re: 3.2 op normale benzine ?

28 dec 2009 18:47

Ze kunnen vast een mooi chippie maken voor lindemans om zijn 3.2 op normale benzine te laten lopen.

Waarom Amerikanen beter zelf kunnen reviseren dan Limurgers of Amsterdammers ontgaat mij. :wink:
Ieder zijn vak. Ik kan het zelf ook wel; als ik maar tijd genoeg neem.
Tijd=geld; dan is het voor mij goedkoper, en zekerder, iemand in te huren die al vaker met dit momentsleuteltje heeft gehakt. :mrgreen:

Re: 3.2 op normale benzine ?

28 dec 2009 19:12

amerikanen zijn gewoon wat meer hands-on. weet niet hoe handig jij bent maar als je mij een jaar geeft wordt het nog niks.

Re: 3.2 op normale benzine ?

28 dec 2009 19:21

Airhead schreef:Rustiger stationair en zagen heb ik geen problemen mee.
Koppel omhoog is mooi natuurlijk.

Dat eerste is ook mijn beleving van de 3.2

Wat betreft dat koppel, sinds ik in een 964 had gereden zat ik wel 'te wachten' tot de toerenteller op 4000 stond :!: :twisted: :D

Re: 3.2 op normale benzine ?

28 dec 2009 19:34

Ik heb een andere computer in mijn 3.2, en het leuke is dat hij nu vanaf 3000 tr/m lekker op pakt.
Nadeel is wel iets onrustiger draaiende motor op stationair toerental.

Re: 3.2 op normale benzine ?

28 dec 2009 20:22

Elk voordeel heb z'n nadeel :wink:

Re: 3.2 op normale benzine ?

28 dec 2009 20:45

wanneer moet je je mentaal en financieel voorbereiden op een motorevisie, hoeveel heeft jou auto gelopen en wat zijn de problemen?

Re: 3.2 op normale benzine ?

28 dec 2009 20:51

rond de 2 ton moet je je gaan voorbereiden, dan haal je vaak de 3 ton wel.
bereid je je niet voor dan au bij 205K. :mrgreen:

Re: 3.2 op normale benzine ?

28 dec 2009 20:58

Ik ben eigenlijk aardig tevreden met de standaard Motronic.
Prestaties zijn OK en verbruik is helemaal OK.
Iemand nog een oude standaard Motronic bak liggen voor weinig? :mrgreen:

@Wolf: Hands-on, is dat nou hetzelfde als niet denken maar doen? :wink:
Denk dat je dat eigenlijk overal meer tegenkomt dan in NL; geen industriële geschiedenis, dan krijg je dat. Doordenkend op deze manier heb eigenlijk ik toch liever een Duitse chip. :mrgreen:

@Wim: welke computer/chip heb jij?

Re: 3.2 op normale benzine ?

28 dec 2009 23:11

Amerikanen zijn niet alleen meer 'hands-on', ze hebben ook meer passie voor 'vintage'.

Re: 3.2 op normale benzine ?

29 dec 2009 15:51

remcodevries schreef:wanneer moet je je mentaal en financieel voorbereiden op een motorevisie, hoeveel heeft jou auto gelopen en wat zijn de problemen?


De mijne heeft 220.000 op de klok staan; het olieverbruik zit op een liter op 1.200-1.500 km; auto loopt verder nog lekker trouwens hoor.
Na enige tijd stationair draaien begint hij te walmen uit de uitlaat.
Ik heb al een keer in een file meegemaakt dat een dame achter me uitstapte en op mn zijruitje tikte: of ik wel wist dat mn auto behoorlijk rookt af en toe ...

Dan is het wel tijd om je voor te bereiden op groot onderhoud.

Re: 3.2 op normale benzine ?

29 dec 2009 16:14

Hangt van het type dame af :wink:

Re: 3.2 op normale benzine ?

29 dec 2009 16:26

doe je alleen ringen zuigerveren enzo of ook lagerwerk?

Re: 3.2 op normale benzine ?

29 dec 2009 23:43

Het toevoegen van ethanol aan RON95 (5 : 95) zal octaan verhogend >> RON 98 moeten werken! Misschien kan er spiritus worden gebruikt (bevat wel 10% water) nadeel corrosie vorming?! Ik weet niet misschien iemand ervaring hiermee? GR Fr
Plaats een reactie