Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

Re: Koelvloeistof te laag na grote revisie / beurt

25 apr 2010 19:00

Daarna dezelfde testrit gaan rijden. Op Diablo's aanraden na een paar km gestopt en de vuldop losgedraaid: Dat gaf een iets grotere "psshh" dan het net genoemde pilsje. Testrit afgemaakt, terug in de garage, op kranten.

Vuldop meteen opengedraaid: Grote PSSSH en 0,0 vloeistof verloren.



Stel dat deze test wat laat zien dan is het volgende mogelijk,

als de druk eraf is is er dus minder tot geen lekage,
waar zou het kunnen lekken als er wel druk opzit.
leiding werk
radiateur
koppakking
expansie tankje

Re: Koelvloeistof te laag na grote revisie / beurt

25 apr 2010 19:04

RetroMan schreef:
Paul II schreef:Het een sluit het ander niet uit :idea:

Een lek kan pas 'open gaan' na druk opbouw en sluiten voor de druk weer atmosferisch is.


Mee eens, maar dan had ik bij testrit 2 toch ook wat moeten verliezen. De motor was toen nog warm en de testrit was identiek aan de 1e.



nee want je bent gestopt en "ontlucht" ook toen je de auto parkeerde,
tevens wat er bij de eerste rit misschien wel lucht,warme lucht zet ook uit ,waardoor de temp misschien iets hoger was en niet te zien op de meter.

Re: Koelvloeistof te laag na grote revisie / beurt

25 apr 2010 19:15

Temperatuur blijft ok zolang er niet (veel) te weinig vloeistof in zit...

:wink:

Re: Koelvloeistof te laag na grote revisie / beurt

25 apr 2010 19:22

zonder vloeistof kan het ook zij dat de temp ok lijkt omdat er niks is om te meten,

Re: Koelvloeistof te laag na grote revisie / beurt

25 apr 2010 19:37

de voeler zal de omgeving meten, of dit nu vloeistof of lucht is.

en in geval van lucht zal de temp heel snel oplopen.

Re: Koelvloeistof te laag na grote revisie / beurt

25 apr 2010 20:30

+1

Ik zou (hoe vervelend ook qua tijd) morgen toch even contact opnemen met je garage en het koelsysteem onder druk laten zetten ter controle. Eventueel drukverlies over een tijdsbestek zal een lekkage betekenen :cry:

Of dit een rechtstreeks gevolg is van de reparatie durf ik niet te zeggen, wel dat 2,5 ltr koelvloeistof een heleboel is om even bij te vullen.

Suc6

Re: Koelvloeistof te laag na grote revisie / beurt

25 apr 2010 20:36

@paul toch denk ik dat bij een leeg koelsysteem het moeilijk meten word,
de waterpomp zal de lucht niet/nauwlijks rond pompen, zo zijn er verschillende types met de temp voeler in een rubber leiding net na de radiator,
die plek word eventueel nog gekoeld door rij wind, maar ik ga een beetje off topic

Re: Koelvloeistof te laag na grote revisie / beurt

25 apr 2010 20:50

Paul II schreef:de voeler zal de omgeving meten, of dit nu vloeistof of lucht is.

en in geval van lucht zal de temp heel snel oplopen.

+1 :thumleft:
Moet je gelijk geven ! vind het erg , maar het is zo :bang: :bang:

















:mrgreen:

Re: Koelvloeistof te laag na grote revisie / beurt

25 apr 2010 20:51

Wat Paul bedoelt (en ik geef hem daar gelijk in) dat als je een luchtbel in een koelsysteem hebt zitten, en deze langs de temperatuur sensor komt deze hete luchtbel de temperatuurmeter even uit doet laten slaan.

EDIT: Diablo is mij net voor :lol:

Re: Koelvloeistof te laag na grote revisie / beurt

26 apr 2010 12:49

Geen idee uit mijn hoofd waar de temperatuursensor zit in de Boxster maar ik zou er niet blind op varen. De temperatuursensor werkt alleen optimaal als het systeem vol koelvloeistof zit.
BMW heeft bijvoorbeeld de eigenschap dat de sensor onder de waterpomp zit. Als er te weinig koelvloeistof in het systeem zit meet de sensor nog steeds keurig 90 graden terwijl de kop als oververhit is geraakt.

Re: Koelvloeistof te laag na grote revisie / beurt

26 apr 2010 13:20

dat zeg ik :thumleft:

Re: Koelvloeistof te laag na grote revisie / beurt

26 apr 2010 13:38

Ik zeg slechte beurt :twisted: :^:

Re: Koelvloeistof te laag na grote revisie / beurt

26 apr 2010 13:40

maurice schreef:BMW heeft bijvoorbeeld de eigenschap dat de sensor onder de waterpomp zit.


Bij mijn BMW zit nog geen eens een temp. meter, kan dit controleren via de comp. :oops:

Re: Koelvloeistof te laag na grote revisie / beurt

26 apr 2010 13:54

Ik dacht ook meteen aan een luhtbel, ware het niet voor die 2,5 liter (wat wel veel is voor een luchtbel)

En als het dat zou zijn vind ik dat wel een grote "fout"/"vergetelheid" van de garage.

Ben enkele weken terug mijn 944S2 gaan halen, zit ook nieuwe koelvloeistof op.
was er allemaal afgeweest voor koprevisie...
het volledig ontluchten van systeem heeft wel tijdje geduurd nadat hij terug draaide.

dus die 150km is zeker mogelijk, alleen 2,5 liter is veel...

alle andere posts heb ik ook gezien -> uitslaan temp metertje.
en het is ook zo (heeft de porsche specialist gezegd) dat luchtbellen de irritante gewoonte hebben van niet onmiddelijk/volledig mee te circuleren met de koelvloeistof lucht wil boven blijven (vandaar dat het zolang duurt soms om te ontluchten).

Re: Koelvloeistof te laag na grote revisie / beurt

26 apr 2010 16:21

Dat was ook mijn eerste gedachte (en ik hoop dat het klopt). Sommige auto's ontluchten zichzelf erg lastig.

Re: Koelvloeistof te laag na grote revisie / beurt

26 apr 2010 18:58

JoeBar_S2 schreef:Ik dacht ook meteen aan een luchtbel, ware het niet voor die 2,5 liter (wat wel veel is voor een luchtbel)

En als het dat zou zijn vind ik dat wel een grote "fout"/"vergetelheid" van de garage.

dus die 150km is zeker mogelijk, alleen 2,5 liter is veel...


Okeeeeeeeeeeee! Hier ben ik weer, opgelucht en wel!!!

Uiteindelijk is er 3,5 liter koelvloeistof door mij bijgevuld. Dat had ook 1,75 liter G12 en 1,75 liter water mogen zijn, aldus de Porsche dealer.

Vanochtend heb ik om 07:45 gebeld en het relaas uitgelegd. Ook bij hen kwam het idee "luchtbel" op en ook bij hen twijfels omdat 3,5 liter veel is. Daarbij echter wel de opmerking dat de totale hoeveelheid koelvloeistof in een Boxster ca. 23 liter is.

Ik kon elk moment van de dag langskomen om er voor de zekerheid naar te laten kijken.

Aldus geschiedde: Ik was om 14:00 in Oirschot, men griste zowat de sleutels uit m'n hand om er naar te kunnen gaan kijken. Het systeem is langdurig onder druk gezet en de auto is op de brug geweest. Conclusie: Niets aan de hand.

Na de test is chef werkplaats even met een kop koffie bij me komen zitten om toe te lichten hoe e.e.a. heeft kunnen gebeuren. Kennelijk hebben ze zo'n enorme klus aan mijn krukaskeerring en ander spul gehad dat het 3 dagen lang racen tegen de klok is geweest. Met het mooie weekend en de lange reparatieduur in het achterhoofd hebben ze 1 processtap overgeslagen: De auto na de proefrit 1 dag laten staan en dan nog een keer nachecken.

Naar aanleiding van dit voorval gaan ze bekijken of het handig is om bij volgende koelmiddelvullingen de auto schuin (naar) voren te plaatsen om zo luchtbelvorming nog meer (dit wordt al onder vacuum gedaan) te voorkomen.

Al met al een acceptabele uitleg, vind ik. De stress van een mogelijk lek en het weer op en neer moeten rijden waren niet fijn, maar in alle redelijkheid kan dit gebeuren en is het netjes opgelost. Ook heb ik nog geld voor de koelvloeistof gekregen, maar daar ging het mij niet om. Het geruststellende gesprek met de chef werkplaats was mij veel meer waard!

Dan rest nog de vondst van water onder de auto na mijn 1e testrit, t.h.v. de motor: Dit blijkt volstrekt normaal te zijn en is afkomstig van de condenser. Natuurlijk mag er nooit olie, brandstof, koelvloeistof of andere rommel onderuit vallen, maar muffig water is geen probleem.

Tijdens het wachten heb ik wel een boekje zitten lezen en het ook meegenomen: "De 911". Met daarin de Carrera 4S cabrio tiptronic.... Ai, als dat over een tijdje maar niet véél meer gaat kosten dan een krukaskeerring! ;-)

Bedankt voor jullie steun en meedenken de afgelopen dagen!

Enne, Olaf: Netjes he, ik heb de naam van dit Porsche Centrum in Oirschot niet genoemd! ;-)

Re: Koelvloeistof te laag na grote revisie / beurt

26 apr 2010 19:08

Ze hebben het in ieder geval keurig netjes opgelost. Hulde!

Re: Koelvloeistof te laag na grote revisie / beurt

26 apr 2010 19:23

23 liter :shock:

Re: Koelvloeistof te laag na grote revisie / beurt

26 apr 2010 19:26

wolf schreef:23 liter :shock:


Erhm, YUP.... In dat kader valt 3,5 liter wel weer mee;-)

Re: Koelvloeistof te laag na grote revisie / beurt

26 apr 2010 19:29

Tom80 schreef:Ze hebben het in ieder geval keurig netjes opgelost. Hulde!


Ja, vind ik ook. Ik had echt zoiets van "kan gebeuren". En ik ben niet de gemakkelijkste, zeker als het om procesopvolging e.d. gaat. Is nl. ook m'n werk;-)

Re: Koelvloeistof te laag na grote revisie / beurt

26 apr 2010 20:40

:thumleft:

Re: Koelvloeistof te laag na grote revisie / beurt

26 apr 2010 20:57

Mooi dat het zo is opgelost :D
RetroMan schreef:Uiteindelijk is er 3,5 liter koelvloeistof door mij bijgevuld. Dat had ook 1,75 liter G12 en 1,75 liter water mogen zijn, aldus de Porsche dealer.

Koelvloeistof bij Porsche is een 1:1 mengsel van water en goedgekeurde koelconcentraat
:wink:

Re: Koelvloeistof te laag na grote revisie / beurt

26 apr 2010 20:59

23 liter koelvloeistof !!!
Het kan , maar op alle zes-cylinders waar ik aan gewerkt heb tt nu toe ging er volgen mij maar 12 liter in !
Zoals ik al zei , het kan , maar is toch erg veel ,
gr Diablo

Re: Koelvloeistof te laag na grote revisie / beurt

26 apr 2010 21:01

Fijn dat het opgelost is :thumleft: en nu :drive: met dat ding!

Re: Koelvloeistof te laag na grote revisie / beurt

26 apr 2010 22:03

:thumleft:
Plaats een reactie