Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

Re: Koelvloeistof verlies ?

15 aug 2010 21:02

Stickers nu ook van de M.A.N :?:

Shit voor je.

Re: Koelvloeistof verlies ?

16 aug 2010 18:35

Lees nu pas dat je afscheid hebt genomen :cry: Als het gemis te erg wordt moet maar even een PB-tje sturen :!: Dan gaan we even een stukje toeren :D

Re: Koelvloeistof verlies ?

16 aug 2010 18:45

jeroenoop schreef:Voordat ik gek word :?:
Duurt even ,maar ook hier kom ik wel weer over.


Zou ook kunnen :wink: , maar ik bedoelde...voordat er weer wat anders voor de deur staat :!:

Re: Koelvloeistof verlies ?

16 aug 2010 21:03

jeroenoop schreef:70 % kans dat het inderdaad een gescheurde cilinder is .
Heb inmiddels afstand van de auto gedaan , dus ben nu officieel Porscheloos . :!:

Vervelend voor je Jeroen!
Vertel eens wat meer (als je dat tenminste wilt).
70% kans, wat bedoel je daarmee? Het is dus niet helemaal zeker?
Desondanks toch al afstand gedaan van je P. Was dit ook bij diegene die de 70% heeft geconstateerd?
Zat er smurrie onder de dop van de koelvloeistof en van de olie?
Een andere motor niet overwogen?

Re: Koelvloeistof verlies ?

16 aug 2010 23:32

Inderdaad sneu Jeroen. Net op het moment dat je bezig bent met wat nieuws komen dit soort dingen heel ongelegen.

Had je al even privé ook gevraagd maar zoals Rob al schrijft wel interessant om wat meer achtergrond info te krijgen als je die zelf hebt en wilt delen.

5 liter koelvloeistof raak je niet ongezien kwijt, zelfs niet door een scheur in de cylinderwand want dan moet er toch wel wat stoom uit de uitlaten blijven komen.
Expansievat zal het zeker niet zijn want dan had je wel een flinke plas onder de auto gehad. Ik zou eerder de radiateurs verdenken. Merk je weinig van, geen vloeistof onder de auto. Het enige is dat je het ruikt als de auto goed warm is en stil staat. Kennis van me met een 996 heeft zo'n geintje ook gehad. Verloor per 30 km rijden een liter koelvloeistof en het was niet te achterhalen waar het bleef. Ook hij vreesde voor de motor (lekke kop of iets dergelijks). Hebben ze met UV kleurstof uiteindelijk vastgesteld dat het door de linker radiator werd verdampt.

In ieder geval veel succes en ik ben erg benieuwd wat de nieuwe aanwinst wordt.

Re: Koelvloeistof verlies ?

17 aug 2010 0:13

Jammer Jeroen :cry: Waarom heb je 'm weggedaan, is het niet meer te repareren en moet er een nieuwe (ruil)motor in?

Re: Koelvloeistof verlies ?

17 aug 2010 10:53

Neem aan dat hij ook niet zomaar met statistieken als 70% op de proppen komt. vervelend dat er mogelijk weer een 996 plof heeft gedaan.

misschien om een-en-ander in perspectief te plaatsen.
5L koelvloeistof weg op 10km, 10 min rijden is idioot veel.
5L koelvloeistof weg op 1 maand rijden, 1000km is nog steeds heel erg veel. Maar vergroot verdenking op scheur cilinderwand etc. Lekkende koelvloeistof via cilinderkop/scheur soms te herkennen via witte heel licht blauw achtige rook uit uitlaat. Bij ernstig lekken kan je vermogensverlies voelen, maar vaak niet.

Succes met de zoektocht!

Re: Koelvloeistof verlies ?

17 aug 2010 16:33

Jasje Dasje schreef:Lekkende koelvloeistof via cilinderkop/scheur soms te herkennen via witte heel licht blauw achtige rook uit uitlaat.

Bij een scheur in de cylinder ook hoor, uiteindelijk verdwijnt de koelvloeistof op dezelfde manier als bij een lekke kop. Vandaag toevallig een 997 bekeken met scheur in de cylinder (gevolg van slechte ontluchting van het koelsysteem).
Je kon het bij een lopende motor zien en ruiken dat er koelvloeistof via de uitlaten werd uitgestoten. Naar zeggen verloor de auto 1 liter per 200 km.

Re: Koelvloeistof verlies ?

17 aug 2010 18:23

Jammer Jeroen. Ik hoop dat het geen impulsieve reactie is geweest en wie weet een impuls naar de door jouw begeerde snellere versie :thumleft:

Re: Koelvloeistof verlies ?

17 aug 2010 22:49

gast schreef:Mij bekruipt het gevoel dat Jeroen de auto te vroeg heeft weggedaan. Gezien zijn km stand is een gescheurde wand minder aannemelijk dan bijvoorbeeld een lekkende radiateur. En om je auto dan weg te doen voor (w.s.) een afbraakprijs. :|
:shock: :?
Is dit dezelfde gast die 1 dag geleden, nav mijn posting schreef:
gast schreef:Don't look back Jeroen. Genoeg ge pb-t de laatste tijd :!: Regeren is vooruit zien. Zonder porsche kun je sneller sparen :idea:

ik dacht al bijna dat jij de diagnose had gesteld en de wagen voor een schappelijk prijsje had overgenomen! :wink:

Re: Koelvloeistof verlies ?

17 aug 2010 22:57

jeroenoop schreef:70 % kans dat het inderdaad een gescheurde cilinder is .
Heb inmiddels afstand van de auto gedaan

Ik ken het verhaal niet, heb er ook niet over gepb't :wink: maar ik zou toch wel 100% willen weten dat het een gescheurde cilinder is, voor ik afstand van mijn auto zou doen. Maar wellicht is dit niet meer de laatste stand van zaken.

Re: Koelvloeistof verlies ?

17 aug 2010 23:44

Even afwachten tot Jeroen hier zelf of via de PB reageert zou ik zeggen.

Mijn gevoel was overigens ook dat ik de auto niet weg zou doen zonder 100% zekerheid te hebben dat het een gescheurde cylinder is.
Misschien slecht gedacht maar commercieel natuurlijk aantrekkelijk om iemand tot de aanschaf van iets nieuws te krijgen. Zoals mijn opa altijd zei, 'als de horlogemaker zegt dat het niet meer gerepareerd kan worden moet ik dat maar geloven, ik snap al die tandwieltjes en veren niet'

Vind het persoonlijk wel erg sneu voor Jeroen wat er ook mis mag zijn met de auto.

Re: Koelvloeistof verlies ?

17 aug 2010 23:52

Lees het ook nu pas, balen man! Maar goed: le roi est mort, vive le roi!

Re: Koelvloeistof verlies ?

18 aug 2010 18:36

Er zat olie bij de koelvloeistof , en vice versa . :shock:
Onder de doppen van beide reservoirs zat een lichtbruine smurrie .
En niet zo'n beetje ook . :!:
Het koelvloeistofpeil daalde en het oliepeil ging omhoog .
:scratch:
Om erachter te komen wat het 100% is ,
moet het blok eruit , en bij een revisatiebedrijf worden afgeperst .
Dit zou rond de 3000 euro kosten . :shock:
Dan ligt ook de motor eruit , en MOET de reparatie bijna wel volgen .
En 70 % kans dat het rond de 17000 euro gaat kosten . :pale:
En omdat ik al niet zo gelukkig ben wat betreft motorschade's , heb ik besloten
om dit niet te doen bij een auto die na een reraratie van 17000 euro
nog 18000 euro waard is . :ass: :flush:
:salut:

Re: Koelvloeistof verlies ?

18 aug 2010 18:39

Klinkt als een zeer pijnlijke edoch zeer verstandige beslissing. Sterkte met de verwerking van deze ellende en hoop dat er tzt alsnog een 911 turbo - je droomturbo - komt.

Re: Koelvloeistof verlies ?

18 aug 2010 19:30

Jeroen wat een nare toestand. Het lijkt mij vreselijk om zo van je Porsche af te moeten komen. Hopelijk komt het in de toekomst weer goed. En helaas weer een geplofte 996 erbij.

Re: Koelvloeistof verlies ?

18 aug 2010 19:34

gast schreef:18k is in die staat een (zeer) mooie verkoopprijs denk ik.. 2,5jaar geleden kocht ik voor 19k ook een gevoelige IMS Lager en dat was echt 2,5 jaar geleden.. ;)

denk dat je dat verkeerd leest en jeroen er geen 18 000 voor heeft gekregen ,

Re: Koelvloeistof verlies ?

18 aug 2010 22:53

Helder verhaal Jeroen. Als er inderdaad smurrie onder de beiden doppen te vinden is dan is het duidelijk waar het water blijft.
Is er wel serieus naar de warmtewisselaar/olieafscheider gekeken? Want wanneer je koelvloeistof verliest bij een gescheurde cylinder komt het in het verbrandingsproces terecht en niet direct in het carter. Met een defecte warmtewisselaar/olieafscheider krijg je precies het effect wat jij hebt gehad.
En als een scheur in de kop of cylinder zodanig zou zijn dat de er ook koelvloeistof tijdens stilstand de cylinder inloopt dan ben je met de eerste startronde één cylinder definitief kwijt door het hydraulisch effect en had de motor nu niet meer gelopen.
Jammer dat we het waarschijnlijk nooit 100% zeker zullen weten.

Wel heel veel sterkte en ik hoop dat we mekaar snel weer ergens tegenkomen en ik je nieuwe aanwinst kan bekijken.

Re: Koelvloeistof verlies ?

18 aug 2010 23:15

jeroenoop schreef:Er zat olie bij de koelvloeistof , en vice versa . :shock:
Onder de doppen van beide reservoirs zat een lichtbruine smurrie .
En niet zo'n beetje ook . :!:
Het koelvloeistofpeil daalde en het oliepeil ging omhoog .
:scratch:
Het heeft inderdaad alle schijn van een gevoelige IMS Lager helaas!

jeroenoop schreef:Om erachter te komen wat het 100% is ,
moet het blok eruit , en bij een revisatiebedrijf worden afgeperst .
Dit zou rond de 3000 euro kosten . :shock:
Dan ligt ook de motor eruit , en MOET de reparatie bijna wel volgen .
En 70 % kans dat het rond de 17000 euro gaat kosten . :pale:

De prijzen die jij noemt zijn voor een nieuwe motor bij de dealer.
Er zijn wel meer mogelijkheden, maar wel belangrijk om er even de tijd voor te nemen (maar daar is het volgens mij helaas te laat voor).

Het MH-Peize traject was wellicht een optie geweest, laatst hier iemand op het forum zijn motor een deelrevisie laten geven voor 6,5K.
Of deze optie: rebuild 3.4 engine (of een 3.6; wel iets lastiger bij een 1998-iger)
Als je dan alleen de in -en uitbouw (6 uur) erbij pakt, plus wat pakkingen en vloeistoffen was je denk ik echt wel fors lager dan 17K was uitgekomen.
Of dat wel een optie voor je was geweest :? .....geen idee!

Ik wens je veel succes om dit achter je te laten!

Re: Koelvloeistof verlies ?

19 aug 2010 7:15

Rob Herfst schreef:De prijzen die jij noemt zijn voor een nieuwe motor bij de dealer.

En dan nog steeds voor een ruilmotor via Porsche zelf. Een echt nieuwe motor 3.4 of 3.6 moet op dit moment ruim € 31.000 opleveren.

gast schreef:Door het scheuren vd wand drukt de olie zich in het koelwater, niet het koelwater in de olie zover ik weet..

:thumleft: dat zijn inderdaad de kenmerken van een gevoelige IMS Lager. Olie blijft helder en koelwater vervuild.

Re: Koelvloeistof verlies ?

19 aug 2010 20:47

gast schreef:Maar goed, de auto is helaas al verkocht dus achteraf praten doet weinig goeds is deze.. Op naar de toekomst Jeroen..! :D
EN zo is het! :thumleft:

Afbeelding

Re: Koelvloeistof verlies ?

19 aug 2010 22:35

Jeroen twijfelde nog tussen twee raspaarden

Afbeelding Afbeelding

We moeten hem even een beetje helpen de juiste keuze te maken.

Re: Koelvloeistof verlies ?

19 aug 2010 23:27

De tweede dus.... :ba:

Re: Koelvloeistof verlies ?

20 aug 2010 0:01

Ik stem voor een Ferrari 456 :ba:
Plaats een reactie