Diverse projecten van forum leden aan hun auto's.
Plaats een reactie

Re: De bouw van een Formule Vee 1300

22 nov 2011 17:09

Ik neem aan omdat je een zo vrij mogelijke koude luchtstroom wilt hebben.

Re: De bouw van een Formule Vee 1300

22 nov 2011 17:21

In principe wel zo koud mogelijk omdat koude lucht compacter is en dus meer zuurstof bevat, alleen moet bij een kevermotor de lucht niet te koud zijn.
Door de luchtversnelling in de venturi ontrekt de langsstromende lucht zoveel warmte uit de carburateur dat er op de hoofdsproeier ijsafzetting begint te ontstaan.
Daarom had je vroeger de zomer/winterstand bij carburateurmotoren.

Re: De bouw van een Formule Vee 1300

22 nov 2011 17:39

met ijsafzetting op de hoofdsproeier loopt ie zeker niet zo mooi :lol:

weer wat geleerd :salut:

Re: De bouw van een Formule Vee 1300

22 nov 2011 18:43

jan911sc schreef:...in verband met evt inlopend vocht). :?: :idea:

effe een paar blz terug surfen... er komt gewoon bodywork boven, dus vocht lijkt me geen probleem

Re: De bouw van een Formule Vee 1300

23 nov 2011 11:34

Heren: ik heb niet echt de behoefte met deze zeepkist te gaan rijden in de regen maar in geval van stilstand zal er uiteraard een dekseltje over de stack geplaatst worden.
Het verhaal m.b.t. ijsafzetting is duidelijk en klopt inderdaad ook voor een standaard kevermotor. Echter deze zijn veel armer afgesteld als een Formule Vee motor. Doordat er zoveel meer benzine door de carburateur en spruitstuk gaat heb ik tot nu toe nog geen last van een bevriezende carburateur. Benzine koeld kennelijk niet alleen.
Bij de eerste run van de motor was het behoorlijk koud en ik heb toen niet meer dan wat condensatie op het spruitstuk kunnen waarnemen. Dat wordt alleen maar minder als de motor goed warm is en onder het bodywork zit. De opstijgende warmte van het blok zal het spruitstuk dan ook verwarmen.

Re: De bouw van een Formule Vee 1300

23 nov 2011 11:44

Marco schreef:met ijsafzetting op de hoofdsproeier loopt ie zeker niet zo mooi :lol:

weer wat geleerd :salut:


En nu nog weten waar de hoofdsproeier zit ... aansluitend op het benzinevat van de carburateur dat vlotterkamer heet. En die zal wel niet zo snel bevriezen ...

Re: De bouw van een Formule Vee 1300

23 nov 2011 13:25

roondejong schreef:.... heb ik tot nu toe nog geen last van een bevriezende carburateur.
Bij de eerste run van de motor was het behoorlijk koud en ik heb toen niet meer dan wat condensatie op het spruitstuk kunnen waarnemen. Dat wordt alleen maar minder als de motor goed warm is en onder het bodywork zit. De opstijgende warmte van het blok zal het spruitstuk dan ook verwarmen.


Het bevriezende carburateur probleem komt het meest voor rond de 10 graden en vochtig weer, niet bij kou en droge lucht.
Het beginnen te condenseren op jouw carburateur komt doordat jouw carburateur sterk afkoelt en het vocht in de omgeving op de carburateur begint te condenseren. Dan wat langer gaan rijden en de carburateur koelt nog meer af en ik heb ze zelfs wel eens gezien met ijs eraan terwijl het totaal niet vroor.
En opstijgende warmte is er niet tijdens het rijden, alleen bij stilstand.

Maar de kans op een bevroren carburateur bij een mooi weer rijder is er natuurlijk niet :mrgreen:

Re: De bouw van een Formule Vee 1300

11 dec 2011 18:40

Brrr ... koud in de schuur maar toch maar begonnen met de neus en de motorkap af te maken. Onderkant van de neus moet er weer ingelamineerd worden (moest ik open zagen om de mal eruit te halen) en ik heb het voorschot in de motorkap gelamineerd. Voor streunt de motorkap op het spant waar de gordels aan vastzitten. De kap kan er net van af zonder de gordels los te hoeven maken. Ook een doorzichtfoto erbij om te kunnen zien hoe dun de kap eigenlijk is.
De fohn draait overuren ....
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Re: De bouw van een Formule Vee 1300

17 dec 2011 18:14

Vandaag weer met polyester aan de gang.
Motorkap aan de binnenkant afgemaakt (hoeken ingelamineerd die niet in de mal gelamineerd konden worden) en een verstevigingsrandje aangebracht, onderkant van de neus weer ingelamineerd en een begin gemaakt met de voorruit:
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Re: De bouw van een Formule Vee 1300

18 dec 2011 14:30

Zo net de motorkap afgemaakt en deze kan nu ook strakgemaakt worden. De achterrand iets ranker gemaakt en ook de uitsparing voor de rolbar er in gefreesd. Fits like a glove!
Bij het passen van de neus bleek de hoofdremcilinder tegen de onderkant van de neus te schuren du daar maar een uitsparing voor gemaakt. met wat rest polyester een doosje gemaakt, vastgelijmd met secondelijm en weer bekleed met polyester.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Re: De bouw van een Formule Vee 1300

01 jan 2012 18:58

Wordt een beetje moe van dat plamuren en schuren en vooral dat stof... Dus maar even wat anders:
voorruit, 5 mm staat nu onder voorspanning zodat hij straks niet de bovenkap uit elkaar drukt. Daarna met 4 mm RVS boutjes en moertjes monteren en even naverwarmen. Het hoedje dat er nu is afgezaagd is gaat straks onder de ruit de achterkant van de klokken bedekken.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Re: De bouw van een Formule Vee 1300

05 jan 2012 21:28

Zoveel mogelijk originele Kever onderdelen gebruiken. Stabilisator ... lepels omgedraaid. Oogje gaan er nog af en maken plaats voor een hoeklijntje zodat de zaak verstelbaar wordt.
Afbeelding

Re: De bouw van een Formule Vee 1300

06 jan 2012 9:04

Je laat er geen gras over groeien :thumleft:

Re: De bouw van een Formule Vee 1300

21 jan 2012 23:13

Zo alle nieuwjaars feesten en partijen zijn een beetje achter de rug dus er is weer wat tijd ....

De kleine 52 mm toerenteller had ik in het dashbord gemaakt bij gebrek aan beter. Een doorn in mijn oog. Gelukkig een paar weken geleden een 80 mm VDO toerenteller met verstelbaren naald gevonden. Het oog wil ook wat dus toch maar het dashbord aangepast voor deze teller. De trek kabels voor de brandblussers moeten er nog in maar daar is aan de zijkant nog ruimte genoeg voor. Ook de neus komt nu aardig op orde.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Re: De bouw van een Formule Vee 1300

21 jan 2012 23:33

keep up the good wErk :thumleft:

Re: De bouw van een Formule Vee 1300

22 jan 2012 19:24

Vandaag is het na 3 gebroken ruiten eindelijk gelukt om het windscreen af te maken. Uiteindelijk iets dunner materiaal gebruikt. Dat buigt wel makkelijk.... Ook de Talbot replica spiegeltjes zijn gemonteerd met een aluminium versteviging aan de achterkant. Ik heb gekozen om de ruit aan de binnenkant te laten vallen zodat je een nettere rand aan de buitenkant krijgt.
Het beschermfolie zit er nu nog op uiteraard...
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Re: De bouw van een Formule Vee 1300

22 jan 2012 21:49

:thumleft:

.. niet kwetsbaar bij het instappen :?:

Re: De bouw van een Formule Vee 1300

22 jan 2012 22:45

Stoeltje zit er nog niet in maar heb het natuurlijk wel even geprobeerd ... stuurtje eruit, door de knietjes en steunen op de buizen van het chassis. Gaat het uiteindelijk niet dan moet het zijraam maar vervallen.

Re: De bouw van een Formule Vee 1300

19 feb 2012 19:27

De temperatuur in mijn atelier is weer wat beter dus ik kan weer wat doen:
chassis gespoten, bodem en brandschot gemonteerd. Verder begonnen met alle kleine delen te spuiten.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Laatst bijgewerkt door roondejong op 19 feb 2012 21:26, in totaal 1 keer bewerkt.

Re: De bouw van een Formule Vee 1300

19 feb 2012 19:47

betekent dat dat al het denk- en fabricage werk klaar is?

Re: De bouw van een Formule Vee 1300

19 feb 2012 20:17

Op een paar kleine dingetjes na waarvoor de bodem in het chassis moest zitten. O.a. tank- en stoelsteunen. Ook wil ik nog de rollbar steun met pinnen uitneembaar maken. Anyway we gaan nu richting afbouw. Nu z.s.m. op zijn wielen dat ding!

Re: De bouw van een Formule Vee 1300

22 feb 2012 21:41

Bijna alles is laar op een laklaagje en de definitieve montage na. Dus slepen met spuitbussen en die lekker leegspuiten: bak zilver gespoten, HRC in de zinkspray en alle remleidingen weer gemonteerd en de vooras voorzien van een laklaagje. Als het goed is dan kan ik in het weekeinde weer stappen maken.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Re: De bouw van een Formule Vee 1300

23 feb 2012 10:07

Mooi hoor, blijf dit project echt met grote interesse volgen :thumleft:

Re: De bouw van een Formule Vee 1300

24 feb 2012 10:03

tovenaar! :thumleft:

Re: De bouw van een Formule Vee 1300

24 feb 2012 15:07

Rommelen in "the Barn" heet dat bij mij. Als jij dat toveren noemt pakt dat af en toe redelijk uit kennelijk.
Dank!
Plaats een reactie