Diverse projecten van forum leden aan hun auto's.
Plaats een reactie

Re: Motor revisie 2.2T

03 mei 2012 14:01

Dit draadje is mooi om te volgen ! :res:

Re: Motor revisie 2.2T

06 mei 2012 23:15

Vanavond het blok weer gesloten. Het was ondanks goede voorbereiding nog een hele klus om alles vast en op moment te krijgen binnen de droogtijd van de Loctite, maar het is gelukt :D .

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Re: Motor revisie 2.2T

07 mei 2012 12:25

Schiet alweer op. Als het blok weer dicht zit heb je toch weer een mijlpaal bereikt. Mooie grijze dirko lijn tussen de 2 blokhelften.

Re: Motor revisie 2.2T

14 mei 2012 10:50

Het shortblok is nu klaar. Op naar de cilinders, maar eerst vakantie :D

Afbeelding Afbeelding

Re: Motor revisie 2.2T

14 mei 2012 11:52

zeer fraai :res: fijne vakantie :thumleft:

Re: Motor revisie 2.2T

14 mei 2012 12:33

Vakantie???

Als je door werkt kun je deze zomer nog rijden :mrgreen:






















Grapje, fijne vakantie.
Motor ziet er goed uit, je bent goed bezig :thumleft: .

Re: Motor revisie 2.2T

01 jun 2012 22:26

Eindelijk weer wat kunnen klussen. Aan de keukentafel in alle rust, zonder geweld de zuigers in de cilinders geplaatst. Het was even proberen hoe ik het beste resultaat kreeg met de zuigerring compressor. Nu ze er allemaal inzitten ga ik morgen de eerste op het blok monteren om de deck-hoogte te kunnen meten. Ook nog even langs bij het revisiebedrijf om te kijken hoe het staat met de koppen.

Afbeelding Afbeelding

Re: Motor revisie 2.2T

02 jun 2012 22:36

Bij het revisie-bedrijf langs geweest en alles was klaar :cheers: . Allemaal mooie spullen en groot respect voor het vakmanschap van deze mannen.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Vervolgens aan de slag met de deck-hoogte meting. Aangezien ik nu bollle "S" zuigers heb heb ik gebruik gemaakt van de methode waarbij je een soort klei laat pletten tussen de zuiger en de kop. Volgens het boek van Dempsey is dit gelijk aan de deck-hoogte, maar op Pelican lees ik nu dat er een verschil is tussen de "deck height" (afstand van de zuiger tot de rand van de cilinder) en de "piston to head clearence" (afstand tussen de zuiger en de kop).
Iemand hier ervaring met beide metingen en de geadviseerde minimum en maximum waardes?

Nog een paar foto's:

Afbeelding Afbeelding

Het wordt nu toch wel echt heel mooi :mrgreen:

Re: Motor revisie 2.2T

02 jun 2012 22:54

gewoon zo laten en lekker naar kijken 8)

Re: Motor revisie 2.2T

03 jun 2012 8:15

Flatsix porno. :ba:

Re: Motor revisie 2.2T

03 jun 2012 8:19

Ziet er weer uit als nieuw :thumleft:
Bijna zonde om het in te bouwen.

Re: Motor revisie 2.2T

03 jun 2012 11:57

De meetresultaten:

0,7 mm "deck height" (afstand van de zuiger tot de rand van de cilinder)
1,0 mm"piston to head clearence" (afstand tussen de zuiger en de kop).

Meting is uitgevoer met standaard koperen voetpakking van 0,25mm. Ik denk er nu aan deze te gaan vervangen door eentje van 0,75 mm en zodoende een een deck hoogte van 1,2 mm te krijgen en een zuiger/kop speling van 1,5mm.

Helaas kan ik de pakkingen morgen pas bestellen.

Re: Motor revisie 2.2T

03 jun 2012 13:55

Waarschijnlijk worden dat dan 3 pakkingen van 0,25 om 0,75 te krijgen.

Re: Motor revisie 2.2T

17 jun 2012 17:26

Deze week weer wat stappen gezet. Begin deze week heb ik de cilinders, zuigers en lucht-geleiders gemonteerd.

Afbeelding Afbeelding

Vervolgens de voorbereidingen getroffen voor het monteren van de koppen en nokken-as huizen. Aangezien dit weer een klus is waarbij je binnen de droogtijd van de Loctite alles volgens het juiste patroon op moment moet moest vastzetten, heb ik de het weer als ware het een operatie voorbereid.

Afbeelding

Dit weekend heb ik de klus geklaard. Het begint nu toch echt weer op mijn motorblok te lijken, alleen dan wel heel erg schoon :D .

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Nu de ketting huizen en spanners weer monteren en dan kunnen we komend weekend de nokken-assen op tijd gaan zetten

Re: Motor revisie 2.2T

17 jun 2012 17:31

:thumleft: :thumleft: :thumleft:

Re: Motor revisie 2.2T

17 jun 2012 17:35

Dat ziet er weer uit alsnieuw :thumleft:

Re: Motor revisie 2.2T

18 jun 2012 16:45

Ziet er inderdaad goed uit. Zaterdag even de boel op tijd zetten en dan even afbouwen. Ik ben er tussen 08:00 en 08:30.

Re: Motor revisie 2.2T

18 jun 2012 16:50

.. beetje door buffelen en jullie kunnen aan het einde van de dag rijden :wink:

Re: Motor revisie 2.2T

18 jun 2012 16:56

Erg mooi. Hoe heb je nou de S zuiger afstand opgelost?

Re: Motor revisie 2.2T

18 jun 2012 18:50

Aangezien de S-zuigers diepere klep uitsparingen hebben dan de T-zuigers geeft het met het behoud van de T-nokken assen geen probleem. Ik heb op TDC 6mm speling en de maximale positie van de kleppen volgens het boekje is dan 2,9 mm open met de T nokken as. Ik heb wel een dikkere voetpakking geplaatst (0,5mm) voor het compenseren van de bewerkingen van het blok en de koppen. De dek hoogte is hiermee is 1 mm. Dat is een beetje de onderzijde van de norm, maar ik wil ook oppassen dat de nokken-assen niet te ver van de kruk-as komen ivm met de montage van de ketting behuizing. Daarnaast ben geen racer aan het bouwen en een beetje extra compressie is bij een T ook wel fijn. Ik ga trouwens nog wel de "echte" speling meten als de nokkenassen op tijd staan, maar verwacht eigenlijk dat we dan de zuiger niet eens kunnen raken, zelfs bij maximaal indraaien (3 mm is dan best veel)

@Olaf dat zou mooi zijn, maar we hebben beide andere verplichtingen in de middag. Maar het moment komt nu wel in de buurt.

Re: Motor revisie 2.2T

18 jun 2012 22:05

:thumleft:

Re: Motor revisie 2.2T

19 jun 2012 18:06

Fijn om te volgen , vakwerk !!!

Re: Motor revisie 2.2T

19 jun 2012 18:35

glas plaatje er op en als bijzet tafeltje in de kamer :thumleft:

Re: Motor revisie 2.2T

21 jun 2012 22:34

De kettinghuizen, nokkenassen, tandwielen en spanners zijn gemonteerd.

Afbeelding Afbeelding

Ook de tuimelaars voor cilinder 1 en 4 gemonteerd, dus helemaal klaar voor het op tijd zetten zaterdag.

Afbeelding

Re: Motor revisie 2.2T

23 jun 2012 9:08

Wat een vakwerk! Knap hoor!

Waar heb je de onderdelen laten reviseren?
Plaats een reactie