Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

Re: 911 (996 3.6) motorblok in de soep ...

08 jul 2012 7:36

Prima dat jij er gelukkig bent. Ik zou mijn 911 niet snel door een bedrijf laten onderhouden dat van zichzelf zegt dat ze gespecialiseerd zijn in occassions in alle prijsklassen en die alle merken onderhoudt. Twee bovenstaande voorbeelden met de dealer zou ik toch terugkoppelen naar de dealer. en die schakelaar zou ik lekker teruggeven en mijn geld terug willen.

Re: 911 (996 3.6) motorblok in de soep ...

08 jul 2012 8:12

colinmovie schreef:even over de witte wolken uit mijn porsche 996 met 126000 km.
na de nieuwe dynamo en nieuwe koelvloeistof 10000 km gereden en hij loopt nog steeds als een speer, geen witte wolken meer gehad.
Ik had zelf twee rvs spruitstukken gemonteerd. Bout afgeknapt in de kop en 2 bouten afgeknapt aan de andere zijde.


Zullen zgn rekbouten zijn gewesst. Die kun je eenmalig gebruiken heb ik onlangs gelezen. Had je nieuwe bouten gemonteerd?

Re: 911 (996 3.6) motorblok in de soep ...

09 jul 2012 17:35

Pat Carrera 4S schreef:Gezellig nu ik serieus op zoek ben naar een 996 4S van 2002/2003.


Ik denk dat gezien de onderdruk liggende marges en de benodigde volumes, de concept berekeningen van de auto's redelijk dicht bij de maximale toegestane tolerantie zitten. Met computer modellen is men goed in staat dit tegenwoordig te berekenen.
De motoren zijn tegenwoordig denk ik slechter in staat om enige afwijking in productie, gebruik of andere factoren te kunnen verwerken.
De gewenste high-tech is hier zeker ook debet aan.

Pat heeft een punt. Combineer dit met de extended onderhoudsintervallen en niet opwarmen van de motor voor de volle gas erin gaat.... :bang:
Bij m'n 3.2S gaat alle 10k de olie en filter eruit.

Re: 911 (996 3.6) motorblok in de soep ...

09 jul 2012 22:55

Pat Carrera 4S schreef:Gezellig nu ik serieus op zoek ben naar een 996 4S van 2002/2003.


Mij bekroop het zelfde gevoel maar heb haar afgelopen weekend toch (996 4S Cabrio) aangeschaft. :cheers: Emotie doet wonderen met het vertrouwen in een goed exemplaar maar of mijn portemonnee er blij van gaat worden moeten we maar afwachten. Gelukkig goede afspraken gemaakt :?

Als ik haar heb ga ik er met een gerust hart van genieten.

Re: 911 (996 3.6) motorblok in de soep ...

10 jul 2012 15:08

:D @Michiel
Gefeliciteerd met je mooie aankoop het zijn zeer fijne auto's.
Ik heb me destijds goed inglezen en ook een goed onderhouden exemplaar gekocht, AKK en alles wat er aan moest gebeuren laten doen.
Probleemloos en met veel plezier met de auto gereden, weerleiding echter niet kunnen weerstaan en haar ingeruild voor een 996 TT.
Op zoek naar een TT en ook naar destijds de 4S, viel me vooral het frequent voorkomende achterstallige/nalatige onderhoud op.
Ik zelf rij ongeveer 4000km per jaar en de auto staat bij niet gebruik altijd binnen, na een jaar wordt de olie ververst en eventuele andere benodigde werkzaamheden uitgevoerd. Het vooral de eerste 30km of 30/40min warm rijden van de motoren is denk ik fundamenteel voor de levensduur van de auto's.

Tijdens de zoektocht ook naar de 997 gekeken en de 964/993, de 997 type's waarvan vooral de eerste ook en masse bij de revisie bedrijven binnen komen. De oudere type's kennen ook zo hun problemen mede gelet op de toename in leeftijd.

Voor ieder type is rationeel en emotioneel wel iets te zeggen, geniet vooral van het prachtige bezit en bespaar niet op het onderhoud. :D

Re: 911 (996 3.6) motorblok in de soep ...

10 jul 2012 17:53

Fijn en goed om te horen. Ik zou wel je nickname aanpassen :D Moet ik denk ik niet bij mijn vrouw mee aankomen dat ik hem in een jaartje alweer ga inruilen. Ze doet me wat.

Ben het met je eens dat met beleid met je auto omgaan vaak tot een langdurige relatie zal leiden. Ik hoop er lang van te mogen genieten.

Re: 911 (996 3.6) motorblok in de soep ...

10 jul 2012 19:33

Is mijn vrouw mee opgehouden, na 4 porsches in 5 jaar...lol

Re: 911 (996 3.6) motorblok in de soep ...

11 jul 2012 18:37

:cheers: :cheers: +1

Re: 911 (996 3.6) motorblok in de soep ...

11 jul 2012 20:58

Pat (Carrera 4S): doe vooral wat je niet laten kunt maar na 4000 km olie verversen kost je alleen maar geld - bedrijven houden van je! ;-) - maar heeft verder geen zin ivm het welbevinden van de motor.
waarom niet iedere 6 maanden olie verversen of iedere 18?..

alleen als er altijd en alleen maar flut stukjes mee gereden wordt naar de winkel op de hoek, ja dan heeft het zin, maar lijkt me dat jij dat niet doet met je 30/40 kilometer warmrijden.
weer een vraag: waarom geen 100 km warmrijden?....

dit is een categorie adviezen van Porsche bezitters die het beste voor hebben met hun bolide maar eigenlijk niet weten wat zinvol of niet zinvol is en dan beetje doorslaan.
IMHO, maar ik heb er wel verstand van :popcorn:

Re: 911 (996 3.6) motorblok in de soep ...

12 jul 2012 11:49

@Paul II: vandaar altijd de uiterst vriendelijk ontvangst bij de bedrijven :D
Het advies om ieder jaar de olie te verversen heb ik van diverse zeer gerenomeerde specialisten vernomen. Bij een beperkte kilometrage (even uitgegaan) per jaar is het mogelijk dat er condens vorming bij de olie ontstaat.
Betreffende het warmrijden; dit advies ook gekregen van de specialisten, moet ik erkennen dat de motor en bak na ongeveer 20min of ongeveer 30km rijden pas goed warmvoelen. Bij mijn Passat tdi waar een olie temperatuur meter in zit geeft deze pas na ongeveer 20km of ongv. 12min. de 98gr. aan, dit voor een simpel tdi motortje.

De adviezen zijn gebaseerd op de uitspraken van Porsche specialisten die vele jaren in het vak zitten, deze mag je toch wel een beetje vertrouwen als je het beste met je bolide voor hebt, lijkt me.

Ik probeer alleen maar goed bedoelde/gefundeerde adviezen te geven, ieder moet voor zich weten hoe hij deze interpreteert of hoe hij met zijn auto omgaat.
Bij deze wil ik het graag hierbij laten.

Gr, Pat

Re: 911 (996 3.6) motorblok in de soep ...

12 jul 2012 14:43

mijn Passat tdi waar een olie temperatuur meter in zit


Bij je Porsche niet dan? Als het goed is heb je Water Temp en Olie Temp op je klokkenspel.

Re: 911 (996 3.6) motorblok in de soep ...

14 jul 2012 16:59

ik heb een 3,4 van 1998 en met 154k op de teller een dealer onderhouden porsche om de 20 duizend een beurt deze auto tik al 6000km het is een klepstoter, als je heel iets je gas in trapt is het weg!!! check wel altijd het koelvloeistof verder een super goede auto zonder problemen

Re: Kapotte motor 996 (3.6 van 2002)

03 aug 2012 0:14

molen934 schreef:
jan ivens schreef:Ik heb zonet mijn Porsche-motor opgeblazen....(3.6 van een 996 van 2002)
Wagen heeft net 88.000 km op de teller....
Is het echt niet mogelijk om hiervoor bij Porsche aan te kloppen om een vorm van vergoeding of tussenkomst te bekomen?
Wie kan mij helpen?

Jan


Een 3,6 stuk, dat komt toch niet vaak voor :?:
Lang geleden gekocht, en van wie :?:
Zéér vervelend :cry:


Mischien moet ik er niet over beginnen....
Het lijkt er toch op dat de 3.6 motor niet veel beter is, ik krijg net zoveel defecte 3.6 als 3.4 motoren.

Re: 911 (996 3.6) motorblok in de soep ...

03 aug 2012 1:37

Geeft de burger weer moed :wink:

Re: 911 (996 3.6) motorblok in de soep ...

03 aug 2012 7:27

En Resto veel werk :wink:

Re: 911 (996 3.6) motorblok in de soep ...

03 aug 2012 7:32

Ben benieuwd of er technische gezien nog een verschil is. Ik dacht dat de 3.6 niet alleen groter was maar ook beter geconstrueerd.

Re: 911 (996 3.6) motorblok in de soep ...

03 aug 2012 15:20

motor warm rijden is motor warm rijden voordat je het gas erop gooit: olie en koelvloeistof warm (waterkoelers), of alleen de olie (oliekoelers), want de vloeistoffen worden verwarmd via de warmte uit het blok. Als alles lekker warm is (kijk op je meters) moet er gescheurd mee kunnen worden, daar zijn ze voor ontworpen. Na 30 minuten rijden kan alles theoretisch nog steeds koud zijn, en warm is warm.
Plaats een reactie