Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

Re: Opblazen motor 997

18 nov 2012 11:06

Feit is wel dat de thermische belastingen in het blok van een gemiddelde luchtkoeler kleiner zijn door andere opbouw van het blok en andere plaatsing van oliekanalen en sproeiers.

Re: Opblazen motor 997

18 nov 2012 11:11

Terug naar lucht is geen optie, huidige emissie normen kunnen daarmee niet gehaald worden. Overigens is jou 924 geen luftie :mrgreen:

Blijft een gevoelig onderwerp, lucht vs. water. Je leest i.d.d. veel over de duurzaamheid van de waterkoelers of beter gezegd het gebrek hieraan. Toch vraag ik me wel eens af of het ook te maken heeft met de persoon achter het stuur. Motoren die gevoelige IMS Lager na 40, 60, 80K vind ik persoonlijk niet normaal. Maar je leest ook over 3.4 en 3.6 blokken die er al meer dan 200K gelopen hebben zonder noemenswaardige problemen. Zijn toch dezelfde blokken?
Overigens heb ik me laten vertellen dat de 3.8 ook niet zalig makend is.

Ik durf te beweren dat goed onderhoud en goed warm rijden voordat je hem de sporen geeft bijdraagt aan een langere levensduur van je blok. En uiteindelijk zijn ze allemaal aan een revisie toe, waterkokers en lufties.

Re: Opblazen motor 997

18 nov 2012 11:16

leander schreef:Jeetje wat een hoop gedoe allemaal met de Porsche blokken en golfjes.
Nog nooit iets meegemaakt met mijn 924.

maar dat is dan ook een Audi. :^: :twisted:

Re: Opblazen motor 997

18 nov 2012 11:45

Delnoy schreef:Toch vraag ik me wel eens af of het ook te maken heeft met de persoon achter het stuur.


100%. Daarom is het fijn dat een automaat als dempende factor op een agressieve voet verzachtend kan werken voor de belasting van de motor.

Re: Opblazen motor 997

18 nov 2012 12:14

Delnoy, je vergeet 1 belangrijk ding, vooral nu er veel bladeren op de weg liggen......de ruimte tussen de radiateurs en de condensors schoon houden....ik kan me voorstellen dat auto,s die alleen maar met mooi weer gereden worden (lees droog weer, en zomer als er geen blaadjes liggen) minder last kunnen hebben van koelproblemen...bij mijn cabrio die stuk was gelopen was het een combinatie van troep tussen de raditeurs en condensors, en een waterpomp waar schoepen vanaf waren gebroken....het feit dat boxsters minder last hebben van stuklopen kan ermee te maken hebben dat ze een rooster voor de koelopeningen hebben waar blaadjes minder snel doorheen gaan....Wat mij ook vaak opvalt is dat een auto stuk loopt nadat hij bij de dealer of andere garage is geweest, wanneer de koelvloeistof is vervangen....volgen mij wordt vaak het koelsysteem niet goed of verkeerd ontlucht waarbij er luchtbellen achterblijven die er voor zorgen dat op plaatsen in de motor de koeling niet goed is en dat hij na een x aantal kilometers stuk loopt....
Daarom beng ik mijn auto liever naar een specialist die hart voor de auto heeft en meestal zelf het onderhoud uitvoert ipv een stagair die net op school zit....

Re: Opblazen motor 997

18 nov 2012 12:21

Ook hier zal een zorgzame eigenaar met gevoel voor de machine erger kunnen voorkomen :arrow: onderhoud / schoonmaken.

Re: Opblazen motor 997

18 nov 2012 12:27

Zelf rijdend met een 997 ben ik altijd waakzaam voor rotzooi bij de koelers...

Hoeveel werk is het om 3-4 x per jaar met de stofzuiger de luchtinlaten even uit te zuigen..?

Buiten het feit van betere koeling voorkomt het regelmatig schoonmaken ook het rotten van bladeren e.d.., waardoor
er rotting/ oxidatie plaats vind op plekken waar je het liever niet wilt hebben.. :?

Voorkomen is beter dan genezen.... :salut:

Re: Opblazen motor 997

18 nov 2012 12:44

Woon in het bos dus doe om de week de radiator schoonmaken. Zeker in deze periode een must.

Re: Opblazen motor 997

18 nov 2012 13:40

blijft toch een ontwerpfout.

Re: Opblazen motor 997

18 nov 2012 14:49

Ach, de grootste ontwerpfout is er al uit, nl. koelen met lucht :thumleft:

Re: Opblazen motor 997

18 nov 2012 15:16

In feite koelen ze allemaal met lucht :D

Re: Opblazen motor 997

18 nov 2012 19:41

Blijft een verbazingwekkend fenomeen...

Fabrikant levert een k#t product en vervolgens gaan de kopers van dat product zelf allerlei argumenten verzinnen waarom het probleem niet door de de fabrikant maar door de koper/gebruiker van het product wordt veroorzaakt.

Omgekeerde wereld? Struisvogel politiek?
Ach, je gaat natuurlijk NOOIT toegeven dat je voor zoveel geld gewoon een k#t product hebt gekocht, want dan zou je wel een hele grote sukkel zijn :mrgreen:

We're not sinking...

Re: Opblazen motor 997

18 nov 2012 20:30

Denk niet dat er veel mensen hier zullen zijn die hun Porsche een k#t product vinden.

Ben het wel met je eens dat Porsche wellicht wat steken heeft laten vallen. Maar ik denk ook dat verkeerd gebruik en slecht onderhoud geen positieve bijdrage hebben aan de levensduur van een product. En niet alleen een Porsche.

Re: Opblazen motor 997

18 nov 2012 20:34

@ Delnoy +1

Re: Opblazen motor 997

18 nov 2012 20:59

Tilt! schreef:Ach, de grootste ontwerpfout is er al uit, nl. koelen met lucht :thumleft:

:popcorn:

Re: Opblazen motor 997

18 nov 2012 21:02

Ja, daarna waren de problemen inderdaad helemaal over..... :popcorn:

Re: Opblazen motor 997

18 nov 2012 22:28

beginnen we WÉÉR?????!!!!!!

Re: Opblazen motor 997

18 nov 2012 22:30

Delnoy schreef:Denk niet dat er veel mensen hier zullen zijn die hun Porsche een k#t product vinden.

Ben het wel met je eens dat Porsche wellicht wat steken heeft laten vallen. Maar ik denk ook dat verkeerd gebruik en slecht onderhoud geen positieve bijdrage hebben aan de levensduur van een product. En niet alleen een Porsche.



+1

Re: Opblazen motor 997

19 nov 2012 1:48

Jeroen914 schreef:Blijft een verbazingwekkend fenomeen...

Fabrikant levert een k#t product en vervolgens gaan de kopers van dat product zelf allerlei argumenten verzinnen waarom het probleem niet door de de fabrikant maar door de koper/gebruiker van het product wordt veroorzaakt.

Omgekeerde wereld? Struisvogel politiek?
Ach, je gaat natuurlijk NOOIT toegeven dat je voor zoveel geld gewoon een k#t product hebt gekocht, want dan zou je wel een hele grote sukkel zijn :mrgreen:

Bedoel je nu de 964?
Want ik volg effe niet...

http://www.pistonheads.com/porsche/default.asp?storyId=5870

Had er begin jaren '90 (wijder verspreid) internet geweest, Porsche bestond niet meer...

Oils leaks from Cylinder Joints: The first 964s didn't use a seal or gasket at the cylinder base, and heat distortion usually led to oil leaks from this area. Later cars used a larger seal area and a sealing ring which largely cured the problem at the time, although many later cars still suffer this problem.

Re: Opblazen motor 997

19 nov 2012 1:55

.. andere verhalen geven juist (weer) aan dat de 964 de redding van Porsche is geweest :popcorn:

Re: Opblazen motor 997

19 nov 2012 2:26

Tilt! schreef:Bedoel je nu de 964?

Verschil tussen problemen met water en lucht gekoeld

Lucht gekoelde Duitse degelijkheid:
Niks aan de hand - Niks aan de hand - Niks aan de hand - Niks aan de hand - Niks aan de hand - Loopt niet zo lekker - Loopt slecht - Repareren - Niks aan de hand...

Water gekoelde Chineese meuk:
Niks aan de hand - Niks aan de hand - Niks aan de hand - Niks aan de hand - Niks aan de hand - PLOF!

Tilt! schreef:Want ik volg effe niet...

Is ook lastig met oogkleppen op :mrgreen:

Re: Opblazen motor 997

19 nov 2012 8:20

Je kraamt onzin uit Jeroen. Maar als je daar gelukkig van wordt, succes ermee. :?

Re: Opblazen motor 997

19 nov 2012 9:12

Tilt! schreef:Ach, de grootste ontwerpfout is er al uit, nl. koelen met lucht :thumleft:


Volgens mij heeft die van jou ook lucht nodig om te koelen :wink:

Re: Opblazen motor 997

19 nov 2012 9:15

Delnoy schreef:Je kraamt onzin uit Jeroen. Maar als je daar gelukkig van wordt, succes ermee. :?



Niet helemaal onzin......
Bij luchtgekoeld met wat slijtage kan je meestal nog wel even door, ok de motor rookt, loopt niet lekker en tikt hier en daar maar na reparatie, meestal topend weer ok.
Bij watergekoelde motoren gaat het destructive proces net iets sneller, in een omwenteling.....!

Re: Opblazen motor 997

19 nov 2012 9:40

OK! PLOF laten maken bij michel.......niks meer aan de hand.....alles gemodificeerd......nog heel erg lang met plezier rijden.....Alles kan stuk....ik zie het verschil niet....een sportauto rijden kost nu eenmaal geld....porsche, ferrari, M5, audi rs6, maakt niet uit, kost allemaal klauwen met geld, heb je dat er niet voor over, snel iets anders kopen....niet huilie huile doen.....pffffff
Plaats een reactie