Feit is wel dat de thermische belastingen in het blok van een gemiddelde luchtkoeler kleiner zijn door andere opbouw van het blok en andere plaatsing van oliekanalen en sproeiers.
Terug naar lucht is geen optie, huidige emissie normen kunnen daarmee niet gehaald worden. Overigens is jou 924 geen luftie
Blijft een gevoelig onderwerp, lucht vs. water. Je leest i.d.d. veel over de duurzaamheid van de waterkoelers of beter gezegd het gebrek hieraan. Toch vraag ik me wel eens af of het ook te maken heeft met de persoon achter het stuur. Motoren die gevoelige IMS Lager na 40, 60, 80K vind ik persoonlijk niet normaal. Maar je leest ook over 3.4 en 3.6 blokken die er al meer dan 200K gelopen hebben zonder noemenswaardige problemen. Zijn toch dezelfde blokken? Overigens heb ik me laten vertellen dat de 3.8 ook niet zalig makend is.
Ik durf te beweren dat goed onderhoud en goed warm rijden voordat je hem de sporen geeft bijdraagt aan een langere levensduur van je blok. En uiteindelijk zijn ze allemaal aan een revisie toe, waterkokers en lufties.
Delnoy, je vergeet 1 belangrijk ding, vooral nu er veel bladeren op de weg liggen......de ruimte tussen de radiateurs en de condensors schoon houden....ik kan me voorstellen dat auto,s die alleen maar met mooi weer gereden worden (lees droog weer, en zomer als er geen blaadjes liggen) minder last kunnen hebben van koelproblemen...bij mijn cabrio die stuk was gelopen was het een combinatie van troep tussen de raditeurs en condensors, en een waterpomp waar schoepen vanaf waren gebroken....het feit dat boxsters minder last hebben van stuklopen kan ermee te maken hebben dat ze een rooster voor de koelopeningen hebben waar blaadjes minder snel doorheen gaan....Wat mij ook vaak opvalt is dat een auto stuk loopt nadat hij bij de dealer of andere garage is geweest, wanneer de koelvloeistof is vervangen....volgen mij wordt vaak het koelsysteem niet goed of verkeerd ontlucht waarbij er luchtbellen achterblijven die er voor zorgen dat op plaatsen in de motor de koeling niet goed is en dat hij na een x aantal kilometers stuk loopt.... Daarom beng ik mijn auto liever naar een specialist die hart voor de auto heeft en meestal zelf het onderhoud uitvoert ipv een stagair die net op school zit....
Zelf rijdend met een 997 ben ik altijd waakzaam voor rotzooi bij de koelers...
Hoeveel werk is het om 3-4 x per jaar met de stofzuiger de luchtinlaten even uit te zuigen..?
Buiten het feit van betere koeling voorkomt het regelmatig schoonmaken ook het rotten van bladeren e.d.., waardoor er rotting/ oxidatie plaats vind op plekken waar je het liever niet wilt hebben..
Fabrikant levert een k#t product en vervolgens gaan de kopers van dat product zelf allerlei argumenten verzinnen waarom het probleem niet door de de fabrikant maar door de koper/gebruiker van het product wordt veroorzaakt.
Omgekeerde wereld? Struisvogel politiek? Ach, je gaat natuurlijk NOOIT toegeven dat je voor zoveel geld gewoon een k#t product hebt gekocht, want dan zou je wel een hele grote sukkel zijn
Denk niet dat er veel mensen hier zullen zijn die hun Porsche een k#t product vinden.
Ben het wel met je eens dat Porsche wellicht wat steken heeft laten vallen. Maar ik denk ook dat verkeerd gebruik en slecht onderhoud geen positieve bijdrage hebben aan de levensduur van een product. En niet alleen een Porsche.
Delnoy schreef:Denk niet dat er veel mensen hier zullen zijn die hun Porsche een k#t product vinden.
Ben het wel met je eens dat Porsche wellicht wat steken heeft laten vallen. Maar ik denk ook dat verkeerd gebruik en slecht onderhoud geen positieve bijdrage hebben aan de levensduur van een product. En niet alleen een Porsche.
Jeroen914 schreef:Blijft een verbazingwekkend fenomeen...
Fabrikant levert een k#t product en vervolgens gaan de kopers van dat product zelf allerlei argumenten verzinnen waarom het probleem niet door de de fabrikant maar door de koper/gebruiker van het product wordt veroorzaakt.
Omgekeerde wereld? Struisvogel politiek? Ach, je gaat natuurlijk NOOIT toegeven dat je voor zoveel geld gewoon een k#t product hebt gekocht, want dan zou je wel een hele grote sukkel zijn
Had er begin jaren '90 (wijder verspreid) internet geweest, Porsche bestond niet meer...
Oils leaks from Cylinder Joints: The first 964s didn't use a seal or gasket at the cylinder base, and heat distortion usually led to oil leaks from this area. Later cars used a larger seal area and a sealing ring which largely cured the problem at the time, although many later cars still suffer this problem.
Verschil tussen problemen met water en lucht gekoeld
Lucht gekoelde Duitse degelijkheid: Niks aan de hand - Niks aan de hand - Niks aan de hand - Niks aan de hand - Niks aan de hand - Loopt niet zo lekker - Loopt slecht - Repareren - Niks aan de hand...
Water gekoelde Chineese meuk: Niks aan de hand - Niks aan de hand - Niks aan de hand - Niks aan de hand - Niks aan de hand - PLOF!
Delnoy schreef:Je kraamt onzin uit Jeroen. Maar als je daar gelukkig van wordt, succes ermee.
Niet helemaal onzin...... Bij luchtgekoeld met wat slijtage kan je meestal nog wel even door, ok de motor rookt, loopt niet lekker en tikt hier en daar maar na reparatie, meestal topend weer ok. Bij watergekoelde motoren gaat het destructive proces net iets sneller, in een omwenteling.....!
OK! PLOF laten maken bij michel.......niks meer aan de hand.....alles gemodificeerd......nog heel erg lang met plezier rijden.....Alles kan stuk....ik zie het verschil niet....een sportauto rijden kost nu eenmaal geld....porsche, ferrari, M5, audi rs6, maakt niet uit, kost allemaal klauwen met geld, heb je dat er niet voor over, snel iets anders kopen....niet huilie huile doen.....pffffff