Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 18 dec 2025 0:01

Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 
Random afslaan 911 SC - 3.2 bj.1984 
Auteur Bericht
PorscheForum Rookie
911 SC - 1984
Rotterdam
Bericht Random afslaan 911 SC - 3.2 bj.1984
Goedendag Porsche forumleden,

Recentelijk heb ik mijn mooi 911 (996) cabrio ingeruild op een Maserati Ghibli.
Cabrio rijden heeft toch niet echt mijn voorkeur. Daarbij was deze auto mijn dagelijkse auto en reed veel in de stad. De 911 was voor mij niet echt een comfortabele stadsauto met de talloze verkeersdrempels etc.
De Ghibli is een heerlijke auto, alleen de afmetingen was even wennen. Maar ja, zo is er altijd wel wat.

Maar de kriebels blijven toch en ik heb recentelijk een 911 SC (3.2) met 200K op de teller gekocht.
Deze 911 kwam van de 1e eigenaar (Duitsland) die hem na zijn pensionering uit zijn bedrijf had gekocht.
Vervolgens deze auto geheel laten restaureren, zowel technisch als cosmetisch.
Helaas is hij kort daarna overleden, en toen is deze prachtige auto circa 8 jaar geschorst geweest.
Vervolgens naar Nederland gebracht en door mij via Nine1, na een uitgebreide aankoopkeuring ( The Mechanic) gekocht en vervolgens ingevoerd. Omdat de documentatie compleet was, was dit en de technische keuring zo gebeurt.

Bij de aankoopkeuring kwamen er enkele kleine puntjes uit, waaronder een haperende verstuiver. De motor liep op 5 cilinders, en heb deze verstuiver laten vervangen. Daarna liep hij toch nog niet lekker en bij testen van de verstuivers lekte er 3. Dus toen maar alle 6 laten vervangen door originele verstuivers.

Toen liep de motor perfect, maar bij een uitgebreide proefrit sloeg de motor met grote regelmaat af. Met afslaan bedoel ik dan ook, compleet dood. Vrijwel altijd startte hij weer, maar het probleem bleef zich herhalen.
Vervolgens werkelijk alles gecontroleerd, computer 2x laten nazien, bedrading, inspuiting, bougie vonk, kleppen (opnieuw) gesteld, compressie gemeten (perfect) en de luchtmassameter vervangen.

Daarna ging het een paar dagen goed met ritjes van een uurtje, dus hoera!
Helaas was de pret van korte duur, afgelopen zaterdag 1x een klein hikje doch de volgende dag na een half uurtje begon het drama weer. Eerst een enkele keer dood vallen, maar binnen 10 minuten was er niet meer mee te rijden.
Na een kwartiertje liep ie weer even, en toen snel in de parking gezet.
Als ik hem nu start loopt ie als een zonnetje, maar durf geen ritjes meer te maken.

De garage (van Gugten) weet ook niet meer waar hij moet zoeken.
Het frustrerende is, dat het probleem zich random voordoet, er zit geen enkel patroon in behalve dat, als het misgaat, altijd bij een warme motor is
Komt iemand dit probleem bekend voor, of heeft misschien een goede (zoek)suggestie?

Alvast bedankt voor het meedenken en tips!!

Cas

PS. ik probeer een foto toe te voegen, maar dat lukt deze dino niet :-(

16 dec 2025 16:06
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
911 2.4 T targa '72, 991 4S cabrio '13
Bericht Re: Random afslaan 911 SC - 3.2 bj.1984
Welkom Cas, vervelend dat technische probleem, helaas kan ik je daarbij niet helpen.

Wel kan ik de foto voor je zichtbaar maken :thumleft: Als je het 5 cijferige nummer van de foto uit je album tussen "album"tags zet dan is hij zichtbaar:

84629

"Racing is life. Anything before or after is just waiting."

16 dec 2025 17:28
Profiel
PorscheForum Rookie
911 SC - 1984
Rotterdam
Top, dank je wel!!

16 dec 2025 17:57
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Wat ik een keertje gehad heb is de massakabel van accu naar chassis.
Was welles waar een 3.0 echter de symptomen vergelijkbaar.
Bevestiging aan chassis was gecorrodeerd.

16 dec 2025 18:49
Profiel
PorscheForum Rookie
911 SC - 1984
Rotterdam
Bedankt voor de reactie.

Ja, deze hebben we ook los gehad, schoongemaakt en weer vastgezet.

Helaas .....

16 dec 2025 19:39
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Een dergelijk probleem heb ik eens gehad met een F-model. Het bleek een beschadiging te zijn van een draad in de kabelboom in de tunnel (ontsteking naar toerenteller). De beschadiging van de draad zorgde voor een verhoogde overgangsweerstand en dus storing. Bij mijn SC was het een gammele massakabel. In beide gevallen zag je de toerenteller springen als de storing optrad. Bij jouw probleem denk ik dus aan een slecht elektrisch contact ergens dat soms wel, soms deels, en soms niet werkt. Denk aan massakabel van de accu, aansluitingen toerenteller en ontsteking, aansluitingen en zekeringen in de zekeringenkasten, aansluitingen contactslot, contactslot zelf, (resten van) een gammel alarmsysteem, beschadigde isolatie ergens..... Je kunt weinig anders dan alles op je gemak nalopen, korte ritjes maken, en kijken of er een patroon van verschijnselen is zodra de storing optreedt.

16 dec 2025 22:03
Profiel
PorscheForum Rakker
Vervelend te horen.

Is er al gekeken naar benzine pomp relais (rode)? Aftermarket versies zijn soms problematisch.

Anders kan ik Erwin van Rebel Engineering aanraden.

16 dec 2025 22:10
Profiel
PorscheForum Junkie
911 3.0 SC & 911 2.4E Targa & Boxster 3.2S
hha schreef:
Een dergelijk probleem heb ik eens gehad met een F-model.

Hier idem, breuk in in isolatie van een draad, door warmte van het blok de draad iets meer flexibel, doorbuigen gevolg: contact/ kortsluiting met blok. >Stilvallen :bang:

17 dec 2025 7:20
Profiel
PorscheForum Super Junkie
993 2 S / 997 GT3RS NPC 0019
Haarlem e/o
Heeft deze forummer ook meegemaakt :oops:
Moeilijk te vinden, maar het wordt warm en maakt sluiting aan het blok :|

17 dec 2025 12:25
Profiel
PorscheForum Rakker
dme relais (onder de bestuurderstoel) en krukas signaal op het vliegwiel
evt temp sensor op cilinderkop
veel meer heeft een 3.2 niet nodig om te blijven draaien...

17 dec 2025 17:12
Profiel
PorscheForum Rookie
911 SC - 1984
Rotterdam
Hartelijk bedankt voor het meedenken en reacties.

-hha > ja, ik ben er gezien de aard van de storing vrij zeker van dat dit sowieso een elektrisch probleem is. De motor sputtert of hapert niet, maar valt gelijk helemaal dood, net of het contact wordt uitgezet.
Het frustrerende is dat ik eerst de motor warm moet rijden en dan gebeurt het op de meest ongelukkige plekken.
Het patroon momenteel is een warme motor en bij lage snelheid binnen de bebouwde kom. Op de snelweg heb ik het nog niet gehad.
Ik denk dat het beste is de motor hier in de loods te laten draaien (deur open!) en dan begin het aan de kabels en stekkers te “rommelen” als ie loopt, in de hoop dat ie dan afslaat. Ik heb sinds kort ook een brug en afzuiger in de loods, dus dat werkt wat prettiger
Maar het zal, vrees ik een lange zoektocht worden.

-MGB > Er zit een zwarte relais in, dus dat schijnt de originele te zijn. Ik zal Erwin een mailtje sturen, bedankt voor de tip!

-MetalGreen911S > Logisch en duidelijk, klusje voor Sherlock Holmes

-molen934 > Bedankt, gedeeld leed is een beetje half leed
PS. Dat van die haren komt mij wel bekend voor, worden er met dit soort problemen wel steeds minder :-(

e_koen > Bedankt voor deze aanwijzing, mooi klusje voor as. zaterdag.

Ik zal uiteraard de bevindingen posten.

Cas

17 dec 2025 19:19
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
In het verleden met m’n 964Jubi ook last gehad van random stilvallen en haperen van de motor. Na wat zoekwerk en reparaties bleek na vervanging van de bobines het euvel verholpen. Sindsdien geen enkele hapering of misslag meer. Succes met de speurtocht.

17 dec 2025 22:21
Profiel Facebook 
Antwoord op onderwerp   [ 12 berichten ]